Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -01 Såld
<<   1, 2, 3, 4   >>
29153 besök totalt
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Premiär på Gelleråsen idag med PCSR. Chassit är något AVO GTZ och lämnar lite övrigt att önska. Har vridit upp dämparna på nästan max och då känns bilen hyffsat stabil. 167 km/h toppfart GPS är cirka 15 km/h för sakta men förklaras av dålig kurva ut på rakan.

Bästa tid 1:19.5.

Största problemet nu är att tvåan hoppar ut i vänstersvängar. Lite jobbigt att sitta och hålla emot samtidigt som man skall svänga. Varianten är att köra treans växel i vänstersväng men med minimalt vrid på låga varv så blir det sömnigt.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Lådan;
- Byt olja i den, säkert inte gjort (använd bara Rover Oljan ) Unipart MTF-94

- Se över justeringen
https://www.eliseparts.com/products/show/12/174/eliseparts-gear-linkag . . . .

- Köp dessa delar och få drivlinan stilla
https://www.eliseparts.com/products/show/30/172/gearbox-mount-sleeve/
https://www.eliseparts.com/products/show/30/122/adjustable-engine-moun . . . .

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Lite info om bil. Saxat från annons:

lotus Elise S2 -01
Svart, högerstyrd. Importerad till Sverige 2007. Jag har haft bilen sedan 2009-08-30. Mätarställning 56 000 miles dvs. den har precis passerat 9000mil. Besiktad 2015-05-21.

Mekaniskt och interiört är bilen i riktigt bra skick, dock är lacken sliten och det finns en skada i plasten framför höger bakhjul.

Exteriör:
Ny frontsplitter
"Rear Panel Eliminator" kit från Hangar111
Tredelad diffusor från Hangar111
Bättre vindrutetorkare med integrerat spolmunstycke från Elise-shop
Svart "Fuel Cap Surrounding"
Svartlackerat rostfritt "Tow Mount" medföjer även en bättre bogseringsögla
Quick Release Fasteners för att lättare kunna lossa de främre accesspanelerna och plåtarna under bilen

Interiör:
Lotus Exige stolar i svart skinn
FIA godkända 6-punkts bälten från Luke
Harnessbar
Kit för bättre montage av stolarna från Sector111
Växelspaksknop och "gear gate" i borstad aluminium från EliseParts
"Anti Rattle Door Striker Pins" från EliseParts
Mini backspegel med sugpropp
Chassie:
Lättvikts aluminium bromsskivor från Eliseparts
Pagid RS14 bromsklossar
Renoverade bromsok
Svarta stålomspunna bromsslangar från Elise-shop
Utbyta handbromsvajrar
AVO GTZ coilover kit. GTZ-1300 och A7300 fram. GTZ-1301 och A8425 bak. Ställbar damper rebound och ställbara i höjdled 0-60mm
"Uniball Toe Link" Kit från EliseParts
Team Dynamics Pro Race 1.2 fälgar
Slitna Toyo R888 däck. Fram:195/50R16 Bak:235/40R17
Har en uppsättning likadana nya däck liggandes om man vill ha r-däck på.
Dessa kommer att ingå i köpet. Vill köparen istället skaffa andra däck så kan jag behålla dessa och dra av lite på priset.
Lättvikts aluminium hjulpinnbultar och muttrar från EliseParts
Nybytta nedre kulleder höger/vänster


Motor:
"Pressure Relief Remote Thermostat" Kit från EliseParts
K&N öppet luftfilter
Större kyl i aluminium från EliseParts
Utbytta kylfläktar och expansionstank
Förstärkning till kopplingscylinder från EliseParts
Motorsports växelvajrar från Elise-shop
Quickshift och växelväljarlänkage kit från EliseParts
AP clutch från EliseParts.
Förbättrat gasvajerlänkage från EliseParts samt ny gasvajer
Lättviktsavgassystem från Quicksilver

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Mycket är gjort mao. En gissning just nu är att motor och växellådsbussningar är slut om de aldrig byts. Skall prova imorgon att inte köra över curbs i vänstersväng.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Re:

Josen skrev:
JohnC skrev:
Vad händer klassmässigt om man kör orörd motor men med Emerald K6 styrsystem? Samt 4-2-1 system?


Det funkar med då kör du i C och kommer bli snabb Bra början, om du sen vill puffa upp den kan 160 hk gå i.
Räkna med ca 135 hk...

Men du kan inte lätta så mycket då blir 120 x 7 x 1.05 -> 882 kg ( rätt spot on var du är nu ? )
Med bra chassi och körning så kan du matcha monster-miator utan problem thumbs up


Japp ganska exakt rätt vikt. Med lite soppa i och kanske några andra bursträvor. Får dock bli ett senare projekt.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Pressade lite hårdare idag och nådde. 1:19.0
På Gelleråsen.

Bilen har viss potential. thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Re:

JohnC skrev:
Pressade lite hårdare idag och nådde. 1:19.0
På Gelleråsen.

Bilen har viss potential. thumbs up


Kul - klart den har Ge den lite tid att vänja dig med och se till att basprylar funkar thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Re:

Josen skrev:
JohnC skrev:
Pressade lite hårdare idag och nådde. 1:19.0
På Gelleråsen.

Bilen har viss potential. thumbs up


Kul - klart den har Ge den lite tid att vänja dig med och se till att basprylar funkar thumbs up


Förvånansvärt snäll bil får jag säga. Greppet i R888 var grymt och jag tänkte flera ggr att jag skulle passera gränsen. Ända gången jag fick drifta ut lite var vid ett glykolutsläpp från en inkontinent 944:a.

Kul första bekantskap och kommer bli fler banmöten

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Kände att jag ville bidra till att stärka den europeiska ekonomin idag och då särskilt Englands:












Hoppas att detta kommer att öka upplevelsen av en redan rolig bil.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Blir kanon

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1142



GAZ Monotubes. Mumma.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Ett paket med höstmys har dykt upp. Topplockspackningen är inte bytt på 6 år och bussningarna i framvagnen har nog gjort sitt. Steglös justerbar krängare passar mig utmärkt. Har tränat vänsterbroms idag på småvägar i makligt tempo. Kan bli kul när det sitter perfekt. Har aldrig ägt en roligare bil när det gäller lagom tempo på småvägar och snabb fart i rondeller.



_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Bilen har fått lite uppdatering på hästkraftsidan och även lite mer vrid.
141 vilt frustande hästar numera och 193 nm i maxvrid.



_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Riktigt bra på std motor - Kommer ger bra ryck med chassi-prylarna också thumbs up

Berätta för oss hur den känns sen

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Jorå, chassit har kommit hem så nu är det bara montage kvar och sedan fräsa av lite från styrarmarna fram så att jag kan nå 1.5 - 2 grader camber fram. Bussningar tror jag att jag väntar med att byta till i vinter då jag ändå tänkte blästra alla armarna och pulverlackera innan montage.

Kollade däremot Roadsport C och lade in värden på hemsidan och konstaterade att om jag inte missuppfattat det hela så måste bilen väga 942 kg, vilkte gör C ointressant.

Frågan är om Emerald räknas som datasprut? Skulle isåfall ge 5% i viktökning. Diffusor är ju original så den är ju svår att krypa ur.

Vore kul att eventuellt köra någon C tävling framöver då det endast är lite el som måste fixas och en sitta still stol.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Bra

Nej du baserar C på std motorn, verkliga värden gäller inte så länge du håller dig till omodifierad motor

Så det blir i vikt ; 122 x 1.05 ( sprut oavsett OEM eller eftermarknad) x 7 = 897 kg

Du får ta bort eftermarknad diffusor och använda en S2 std cover utan fenor ner för att inte få 5% tillägg för diffusor

Mvh

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

JohnC skrev:


Kollade däremot Roadsport C och lade in värden på hemsidan och konstaterade att om jag inte missuppfattat det hela så måste bilen väga 942 kg, vilkte gör C ointressant.

Frågan är om Emerald räknas som datasprut? Skulle isåfall ge 5% i viktökning. Diffusor är ju original så den är ju svår att krypa ur.

Vore kul att eventuellt köra någon C tävling framöver då det endast är lite el som måste fixas och en sitta still stol.


För kännedom så kommer ny reglementesperiod med start 2016 och fabriksstandard diffusors vara eller icke vara i beräkning är en detalj som diskuteras.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Ang prova tävling har du MSCC KM 5 höst-rejs som är bra att prova på
Knutstorp
Många brukar vara med och snabba Eliser i C där thumbs up
Behöver inte vagnsbok bara bilen har brytare och vettiga bälten

Sen som du sa - vill du fortsätta tävla skall du fixa bättre båge/bur över vintern.
Finns lite olika options här ( helbur eller stöddig båge med petty steg )

Mvh

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Detta med brytare funkar denna lösningen bra i S2, slipper du dra runt tung +kabel thumbs up
Och du slipper karva i OEM kablaget





_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Bra info. Får komma på garagebesök i GBG och sparka däck framöver. Ligger ju inom rimligt avstånd.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 324



Re:

JohnC skrev:
Utrustningslistan är enorm vilket passar mig utmärkt:

1. Ej AC
2. Ej ABS
3. Ej antispinn
4. Ej antisladd
5. Ej fönsterhissar

Mao så är det människa maskin utan datorer som gör jobbet.


Grattis till en finfint bilval John.
Gillar verkligen utrustningslistan! Flera av intressenterna på våran 944 vågade inte slå till p.g.a. ingen abs, hehe. Att lära sig köra utan alla hjälpsystem är ju liksom hela grejen med racing
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -01 Såld
<<   1, 2, 3, 4   >>
29153 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande