Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bästa ej R-däcket
<<   1, 2
16615 besök totalt
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015

Trådstartare
Verkar vara ett bra däck, men finns tyvärr inte i våra dimensioner (15 o 16")
Fler tips mottages!

Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

magnush skrev:
Verkar vara ett bra däck, men finns tyvärr inte i våra dimensioner (15 o 16")
Fler tips mottages!

Ok, synd!

Federal RS-R finns ju även i en variant som heter Federal RS, skillnaden är tydligen högre TW (180 mot 140 på RS-R) Jag har aldrig testat det men kanske kan vara något?

I gamla däcktester jag läst så var Pirelli ofta väldigt högt så kolla deras prestandadäck också.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tycker nog (observera tycker...) att åtminstone RS-R med 140 TW bör klassas som R-däck.

Kumho KU36 tycker jag verkar intressant...något annat team får gärna testa det :-)

Gustaf

Citera
racerhenke
Göteborg
Här sen Jan 2014

Det finns ju amerikanska standarder som man skulle kunna följa rätt av. T.ex. denna specifikation på däck.
De kör så att ju bättre däck du har, desto mer straffpoäng får du efter följande skala. Kan ju också vara ett tips på vilka däck man skall köpa . Obs, eftersom jag plockade dessa från en amerikansk site så är inte E märkning med. Sen kan man hålla med eller inte om klassificeringen, men de bygger på föregående års resultat i olika events.

T.ex. så skulle man kanske kika på de i klass 8 i nedan tabell för er skull, om de finns som E märkta.

1) The following DOT-approved R-compound tires: BFG R1S, Goodyear Eagle RS AC (auto-
cross), Hoosier A7, Hankook Z214 (C90 & C91 compounds only), Hoosier Wet DOT (if
used in dry conditions-see section 5.6) +22
2) The following DOT-approved R-compound tires: Hoosier A6 +17
3) The following DOT-approved R-compound tires and those with a UTQG treadwear rating of
40 or less not listed otherwise in these rules: BFG R1, Goodyear Eagle RS, Hankook Z214
(C71, C70, C51, C50), Hoosier R7, Kumho V710 +10
4) The following DOT-approved R-compound tires: Hoosier SM7 +9
5) The following DOT-approved R-compound tires: Hoosier R6, Hoosier SM6 (note:
Continental Tire Sportscar Challenge EC-Dry tires (225, 245, 275) OK) +8
6) The following DOT-approved R-compound tires: Toyo Proxes RR, Hankook TD +7
7) The following DOT-approved R-compound tires and those with a UTQG treadwear rating
over 40: Maxxis RC-1 (examples: Kumho V700, Michelin Pilot Sport Cup & MPS Cup 2,
Nitto NT01, Pirelli PZero Corsa, Toyo R888, Toyo RA-1, Yokahama A048, etc.) +6
8) DOT-approved (non-R-compound) tires with a UTQG treadwear rating of 120-200
(examples: BFG g-Force Rival, Toyo R1R, Dunlop Direzza Sport Z1 Star Spec,
Bridgestone Potenza RE070, Kumho Ecsta XS, Yokohama Advan A046 & Neova AD08,
Hankook R-S3) +2
9) Non-DOT-approved racing slicks +30 (of any origin--re-caps and re-treads are not permitted)

Stockholm
Här sen Jul 2010

Jag körde i helgen på Nankang NS2-R TW180 på gelleråsen, har kört en del på federal rs-r och skulle välja Nankang över federal varje gång.

magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015

Trådstartare
jahapp, då är det frågan om hur nankang NS2-R TW 180 räknas som ett R-däck eller ej av "allmänheten"....

Nora
Här sen Feb 2011

Re:

magnush skrev:
jahapp, då är det frågan om hur nankang NS2-R TW 180 räknas som ett R-däck eller ej av "allmänheten"....

Det greppar i alla fall inte som ett R däck. TW 120 varianten verkar något lite bättre, men ytterst marginellt.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag "uppar" lite, skulle gärna se mer erfarenheter. I serien är det nu testat Kumho KU36 och Yokohama Advan Neova AD08R (båda alltså klassade som icke R-däck av tävlingsledningen).

Magnus får gärna bidra med lite erfarenheter om han vill (han som kört KU36), från utsidan ser Kumhodäcken ut att greppa mycket bra på torrt, sämre på vått. Yokohamorna har jag inte hört något om...

Vi som kört Hankook Ventus V12 Evo behöver nu nya däck. De har funkat bra på vått men sämre på torrt, det känns som stommen är för vek. Vi velar starkt om vi ska gå upp till 16" eller kanske 17" men vi vill helst inte öka rullomkretsen (205/50-15 nu) och så vill vi gärna hålla oss under/runt 1000 kr per däck.

Kumho verkar prisvärda i 205/50-15 men jag skulle gärna höra om någon testat Bridgestone RE-002 och Toyo Proxes T1-R. Alternativt om man ska se om Federal 595 RS-R klassar in?

Nankang NS2-R finns väl bara i 195 på 15", lite smalt kanske för enduranceracing med kanske 1250 kg bil?

Gustaf

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

T1r har rätt veka sidor. Mina gatdäck är i 16" 205 ungefär samma rejsvikt som er. Känns väldigt sladdriga jämfört med rdäck. Skulle leta vidare.. Har bara kört konbana med dom och de va ok men inte mer.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Jag har kört rätt mkt på T1R. Det är ett performance gatdäck som tål lite banåka. (funkar asbra i regn, se här: https://www.youtube.com/watch?v=bW7Ruw6qiW8 ). Dessa har jag valt igen på min senaste gatbil (mx-5a)

Federal 595 RS-R har jag också kört på, dessa är semi-r däck med mer fäste, men tunga som faen och inte lika greppiga som Nangkang NS2-R TW180. Dessa köper jag inte igen. dock bra nybörjardäck för det släpper snällt och fint.

Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Bridgestone RE-002 i dim 205/50/17 har jag testat på min 924S ( knappt 1200 kg, 160 hästar ).
Funkar bra på öppnare banor typ Anderstorp, på knixigare banor typ Knutstorp och Kinnekulle är det lätt att överhetta dem efter 10-talet varv i lite tempo. Ett bra gatdäck säger jag, men ett alternativ till R-däck? ..nja..

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Tack för input! Eftersom vi inte får köra på rena R-däck gäller det ju att hitta något som funkar istället.

Om T1R har veka sidor ska vi nog undvika dem. RE-002...risk för överhettning är ju mindre bra, vi ska köra typ 125 varv på en ganska tajt bana.

Federal 595 RS-S kanske är ett alternativ då, där man får ta det onda med det goda typ.

Gustaf

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Vi har kört Hankook 2-RS TWA 200 på SLCs 24-timmars och de har gått fort. Är ju väldigt lika Toyo T1R och Nankang NS2-R men inte gjort någon direkt jämförelse. I min värld är dom extremt hala i blött men bra på torr bana. Minsummering är R-däck med lite öppnare mönster och stenhårt gummi.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Tack för det tipset, mycket bra.

Gustaf

Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011

Nankangdäcket har styva sidor och väldigt bra livslängd. Jag har en något tung 7a med Saabmotor (750 kg) och körde totalt 500 mil varav ca 60 fördelat på 5 bandagar på TW 180 däcken. Slog sönder två av dom, annars hade dom gått mer. 225/45 17. Köpte nu TW120 varianten och kapade 3 sek på Gelleråsen, dock med lite mer effekt. Fortfarande hala jämfört med R däck, men med tanke på pris och livslängd är dom helt okej. Inget konstigt slitagemönster heller.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Hankook rs3 verkar riktigt poppis på andra sidan pölen. R1r skulle väl höjas tilll tw200, men dom verkar inte lika vassa dock..

Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006

När jag har frågat vad som är R-däck för PCS Michelin slalom cup hänvisades det till att finns däcket på Rejsas r-däckslista så är det ett R-däck...

Kanske inte bästa svaret på frågan, men ändå ganska enkel och lätt att förhålla sig till.
Sen är jag övertygad om att kommer man med ett däck som vi har missat här så åker man upp i R-klassen omgående iaf.

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

Tux skrev:
När jag har frågat vad som är R-däck för PCS Michelin slalom cup hänvisades det till att finns däcket på Rejsas r-däckslista så är det ett R-däck...

Kanske inte bästa svaret på frågan, men ändå ganska enkel och lätt att förhålla sig till.
Sen är jag övertygad om att kommer man med ett däck som vi har missat här så åker man upp i R-klassen omgående iaf.

Jag har stört mig på den definitionen, eftersom det även finns däck på listainte inte är rdäck, typ ecsta mx och rs3.

Även fast tw är ett kasst mått på många vis så går det oändligt mycket bättre lösning att ha en sån gräns. Liksom dom stora tävlingarna på andra sidan pölen har.

Nog med offt

Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006

On topic så är mina nästa däck Michelin Pilot Super Sport.

Minst lika bra för slalom som de Pilot sport 2 jag har på idag, men skall hålla betydligt bättre för bankörning.

Mvh Pontus

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
KonradL
Stockholm
Här sen Jan 2014

Jag kör Federal 595 RS-R, 255/40-17, på min Evo 7'a. Funkar hur bra som helst tycker jag, nötte många varv på Kinnekulle förra året utan några konstigheter och satte dessutom bra tider med dom. Dock skulle jag nog inte säga att dessa är "vanliga gatdäck". Det är ju trots allt TW140, dom flesta brukar dra gränsen vid TW200 för gatdäck.
Extremt prisvärda är dom iaf, tror jag gav 5200:- inkl frakt från Däckhall för mitt set.

racerhenke
Göteborg
Här sen Jan 2014

Re:

KonradL skrev:
Jag kör Federal 595 RS-R, 255/40-17, på min Evo 7'a. Funkar hur bra som helst tycker jag, nötte många varv på Kinnekulle förra året utan några konstigheter och satte dessutom bra tider med dom. Dock skulle jag nog inte säga att dessa är "vanliga gatdäck". Det är ju trots allt TW140, dom flesta brukar dra gränsen vid TW200 för gatdäck.
Extremt prisvärda är dom iaf, tror jag gav 5200:- inkl frakt från Däckhall för mitt set.

Ett sådant kit finns att köpa på rejsas annonser

Just saying

Bästa ej R-däcket
<<   1, 2
16615 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande