| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Underligt beteende framvagn fwd
|
1217 besök totalt |
|
Hej Körde igår på Gelleråsen med ny setup på min Kadett Gsi och fick ett underligt beteende jag tänkte be om råd kring vad det kan bero på. Har tidigare kört med Konis dubbeljusterbara motorsportdämpare och fjädrar fram 120N/mm och bak 240N/mm (sitter utväxlat så värde vid navet är ca hälften). Har nu bytt till Intraxdämpare och då jag upåplevde bilen svårkörd på gränsen och överstyrd så därför gått ner i hårdhet på fjädrarna. Fram har jag 80N/mm och bak endast 65 N/mm. Alla tendenser till svårkörd på gränsen försvann helt. Bakvagnen är nu följsam och greppet bättre än förut. Bekymret är att framvagnen blivit studsig och greppet vid gaspådrag ut ur kurvor är tväruselt mot innan. Krängarna både bak och fram är lika som innan (orginal). Trots att jag har diffbroms tappar jag ut ur kurvor gentemot andra kadetter utan diffbroms Jag funderar om dom dämpare jag nu har är för hårda sett till fjäderarna. Dämparna har gått på en annan kadett banbil innan dock med 120N/mm fjädrar både bak och fram och då gått bra med bra tider. Dämparna jag har nu är ställbara och kör nu på minsta dämpningen. Provade att öka dämpningen och alla problem blev större. Därav min teori att fjädrarna fram nu är för klena sett till dämparna. Det är rena rejsdämpare som jag tyvärr inte har modellbeteckningen på. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
|
Verkar vara så att fjädringen inte hinner fjädra ut så bilen sätter sig mer och mer hela tiden, och tillslut så kör du på fyra styltor.
När du går på gas ut ur kurvorna så reser sig framvagnen, och hinner framvagnen inte fjädra ut så åker du ut ur kurvan. |
|
Är ett ganska vanligt bekymmer på motorcyklar.
Föraren kommer in i depån och säger att hojen inte svänger när man går på gas
Framhjulet lättar och då styr det ju inte så bra längre. Du har ju nästan "halverat" hårdheten på fjädrarna och dämpningen går nog inte att justera så långt. Sen har du ju även speglat fjädringen från Mjuk fram/Hård bak till Hård Fram/Mjuk Bak vilket jag har för mig är ganska ovanligt på en framhjulsdriven bil. Hur kommer det sig att du inte provade 120 fjädrarna? |
|
Fram borde jag testat att köra 120 fjädrrna helt klart. Bak ville jag ha mjukare än innan för bilen var väldigt svårkörd på gränsen. Ska flytta runt lite fjädrar på lördag och efter det blir det troligen 120N/mm fram och 80N/mm bak. Inte säkert dom jag nu har fram passar korrekt bak då dom är lite korta men tror det kan gå med hjälpfjädrar
Är knepigt med längderna på fjädrarna då Kadett har dumma ben fram med styrstag som hamnar tokigt. Att jag ville ha lite klenare fjädrar bak kommer sig utav att bla Sellholm rekommenderar det då Kadetter är lätta i baken. Farsan min kör en Astra (helt lika bakvagn orginal) och även han kör klenare bak med gott resultat _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1217 besök totalt |