Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2962 besök totalt |
Ber om ursäkt om jag slog för hårt... ![]() ![]() MYCKET förvånad att man gjort såhär på denna motor. Den låter så otroligt vacker osv osv. Men jag fattar noll. ![]() ![]() Det det handlar om är pulser och andning av motorn. Vassa ventiltider osv osv gör att med ett spjäll kan körbarhet osv bli otroligt lidande med bara ett spjäll, så på en prestandamotor där man har vassa kammar och högt komp är det absiolut nödvändigt enligt mitt tycke. Responsen är det som blir lidande absolut först med ett spjäll på flera cylindrar. Tex har alla M-motorer på BMW sepparata spjäll för rätt andning. Hur det är på Porsche har jag länge undrat, då bilderna ger gällande att de enbart skulle ha ett. Mkt underligt isf med tanke på effektuttag , gång i maskin osv osv. ![]() Ett nt spretigt försök till en förklaring, men en början... Fråga mer, ngn här kan säkert lösa detta bättre. Fridens! |
||||
Gasspjället är den detalj du justerar med gaspedalen. Det reglerar hur mycket luft motorn får suga i sej och sen räknar datorn ut hur mycket bränsle luften skall matchas med.
Spjällhuset är prylen längst upp på motorn som K&N filtret sitter på. Där kan du se gasvajern som vrider spällaxeln och öppnar och stänger spjället. Jag trodde helt säkert att det var fråga om en Amerikansk motor just p.g.a. B-lösningen med singel-spjäll. BMW (nejdå, det är säkert, inget märke favoriseras :-) har nu ersatt gaspjället med ett system som styr ventillyft och kamtider istället. Jag har inte provat nån sån motor ännu, men enligt andra så är de mycket responsiva. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Just det! Glömde att få in att BMW numera slopat gaspjället helt på sina Valvetronicmotorer. Mkt responsiva sägs det, som sagt.
|
||||
Jepp, testade minstingen (316 Compact) när den kom. Omdömmet var just det. Förvånatsvärt rapp i svaret, inte vad man oftast väntar sig i "snikmodellen". Kändes lite som en elmotor, svar direkt och helt utan effektpuckel. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2962 besök totalt |