Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic EG5 -93 Racebil på låg budget *projekt nedlagt* | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (20612 totalt) |
Hej!
För ett kort tag sedan var jag ute och körde på Kinnekulle med min S2000. Det var kul men gick sådär ärligt talat... Två avåkningar första halvtimmen. Filmbevis här: https://www.youtube.com/watch?v=DaBl Hur som helst så blev jag väldigt biten av detta och tänker nu bygga mig en ordentlig, fast billigare, banbil att lära mig gå i innan man börjar springa. Har blivit inspirerad av lite olika youtube-kanaler och tänkte att det kan väl jag också göra, så projektet blir i form av en videologg til 90% istället för bilder. Ja, vi testar väl iaf. Första avsnittet ute idag: https://www.youtube.com/watch?v=PmlA Om ni undrar varför jag snackar utrikiska så är det för att jag hänger en del på ett internationellt forum också och lägger upp videos där med. _________________ Mikael Andersson |
||||
Kul att höra! Vad ska du köra med? Kör du på vanliga däck så tänk på att inte köra för länge utan att kyla dem. Det är nog mitt största misstag så här i efterhand. _________________ Mikael Andersson |
||||
Ska köra min RX8:a med vanliga gatdäck. Kanske kommer till samma slutsats som du efter en körning att man får skaffa sig nåt enklare och billigare som banbil i början innan man får ordning på allt. Prenumerar på din youtube kanal _________________ Pierre Hägglund |
||||
Ja, bromsar har jag hört är bra om man uppgraderar till större också. Verkar möjligt att plocka från Integran med bra resultat. EBC har ju fått väldigt dåligt rykte. För 5-10 år sen var väl EBC "the shit"? Nu är det bara "shit"? Kör Tarox på S2000, bra grejer, men dyra... Dämpare och däck kommer nog innan nästa säsong också, frågan är vad man ska satsa på i väghållningskit som är lagom bra och väldigt prisvärt... Det blir en stor fråga. _________________ Mikael Andersson |
||||
EBC har nog aldrig varit "the shit" men de annonserades flitigt i biltidningar och fick viss popularitet på det sättet. Till miata funkar ebay budgetcoilovers förvånansvärt bra om man inte har så stora krav. Däcken är ju det som gör mest skillnad. Sen att bara hålla bilen i friskt skick generellt och lägga pengar på körtid känner jag är roligare än att köpa mycket grejer Ska följas! _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
Ja, dämpare är som sagt en av de svårare bitarna. Som jag ser det har jag några olika val:
1. Köra original = 0 kr 2. Köra med hårdare fjädrar ~ 1000 kr? 3. Svinbilliga coilovers = 2300 kr TuningArt coilovers 4. Begagnade bättre coilovers = 3000-4000? 5. Medel coilovers = 7000-9000 kr Exempel: Bilstein B12 6. Dyra coilovers = 13000-20000 kr Exempel: BC racing ER series Så, vad göra? 1 känns inte så kul med tanke på hur gungig den är idag och 5-6 spräcker tanken med "lågbudgetbil" även om det såklart är den bästa lösningen prestandsmässigt. 4 vore ju trevligt att kunna lösa men hur ofta kommer passande coilovers ut på annons? Tur att jag har lång tid på mig. Nej, det mest realistiska är väl 2 eller 3. Efter att ha läst på en del så inser jag att 2 inte är ett bra alternativ så då kvarstår 3. Nu inser jag självklart att det inte kommer att vara några jättebra grejer, men å andra sidan är det tänkt att projektet ska bli ett bevis på att man kan få till en ok nybörjarbil för mindre pengar än man tror. För visst lär det vara mycket bättre än att köra original? Samtidigt funderar jag på det här med kedjeprincipen. Det är ju ingen idé att lägga massor av pengar på en komponent om alla andra komponenter i bilen håller relativt låg nivå, det är bara bortkastat och onödigt. Aja, det gäller att läsa på med och fundera... _________________ Mikael Andersson |
||||
Polaren har Ta tecxhxsnss på sin Caddy MK1.
Det är som att köra på styltor. Jag har BC på min CRX. Inte Racing utan deras lite billigare. Går inte att jämföra med TA. Kör jag på en asfaltskant i 100 så smäller det till och så är det klart. Caddyn studsar runt som en liten kängruvalp. Ska jag vara ärlig så tror jag du får bättre väghållning med "sänkfjädrar" och någon typ av hårdare dämpare. |
||||
Har ingen som helst erfarenhet av TA men att jämföra en Caddy med en CRX är ju lite som att jämföra en äpple med raggmunk. Går juh inte Kolla om du kan få tag på en uppsättning koni gula med vettiga coilsleeves typ ground controls eller liknande. _________________ Emil Nilsson |
||||
Kul med budgetprojekt!
Har kört lite bana genom åren och varit med och byggt 3st 24h långloppsbilar till skrotbilsrejset. Det är bilar för max 10.000kr i inköp. Man kan ha riktigt kul även med en tight budget. Såhär skulle min prioriteringslista se ut. 1. Billigaste trimmet....jaga vikt! Kasta/kapa ut allt onödigt som väger. Sparar på bromsar och bilen blir snabbare. Baksäte, asfaltsmattor, elhissar? m.m. Rutor i plast. Se bara till att bilen går att besiktiga om den ska köras till och från träffarna. Vi lättade en Almera Gti nära 200kg (tveksamt om den skulle gått genom besiktningen igen ) 2. Bromskylning och bromsar. Nya fräscha skicor och något slags racebelägg. Behöver inte vara av värsta sorten med bra kylning. 3. Stol och bälten. Behövs för att sitta still och fokusera på körningen istället för att hålla i sig i kurvorna. 4. R-däck Jäkla skillnad på grepp i kurvorna mot vanliga gatdäck. Går ofta att hitta begagnat i bra skick. 5. Camberjustering och hjulinställning. T.ex excentriska skruvar till främre fjäderbenen. 6. Fjädring Satsa på något erkänt bra märke. Hårdare fjädrar kanske räcker till en början om budgeten är tight. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Fjädringen ska helst fjädrar på båda bilarna. Billiga coils har överlag problem med att stötdämparna är för mesiga i förhållande till fjädringen. Och då blir det styltor. |
||||
Ställbara fjäderben, vilket folk avser med coilovers i vardagligt tal, är just ställbara så man kan vikta in bilen. Kapade fjädrar blir sällan bra generell, sedan kan man inte justera dom heller. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Billigaste möjliga lösning som ger rimlig justermöjlighet är en bra början.
Du har ju valt en volymbil där det finns massor av lösningar som passar fysiskt. I början är det kvitt samma om justeringen är tveksam och det studsar lite mer än det borde, bara du kan använda fjädrar som passar till däcken och sen kan få till någorlunda balans med konstanter, krängar och dämparjustering (nån billig ratt som gör nåt brukar det finnas). Hur "billigt" kan man bygga och ändå köra under 1:05 på Kinnekulle (eller är den tiden för lätt, 1:03 då)? |
||||
Är det budgetbygge så är det. Jag har varit med och grejjat lite med liknande saker, och är man nybörjare så är det bättre att lägga pengarna på körtid och nödvändigheter än att få bilen att gå fortare.
Bromsar: Som det skrivs tidigare, fräscha skivor och i värsta fall lite fräckare belägg samt byte av bromsvätska. Originalbelägg fungerar som regel mycket bättre än folk tror och oftast bättre än billiga "sportbelägg". Fjäderben: Finns en fjädertabell någonstans här på rejsa där du kan mäta dig fram till vad som skulle passa din bil ur Biltemas sortiment. Exempelvis passar Ford Sierra kombi husvagnsdragarfjädrar väldigt bra fram på BMW E30 efter lite kapning och ger den en ordentligt mycket stadigare gång. Hittar du inget som passar i listan är det bara att gräva fram skjutmåttet och sätta igång att räkna själv. Stötdämparna kan man byta när man märker att de inte har en chans att hänga med längre. Coilovers eller väghållningssats till en bil för 8k är i min bok pengar direkt i sjön. Lättning: Så mycket det bara går! Ur med allt du inte behöver. Det som inte finns kan inte krångla och tär inte på bilens egenskaper i övrigt. Stol/bälte: I med en begagnad skalstol. Bilen är inte vacker och då behöver inte stolen heller vara det, men fast måste man sitta så man kan koncentrera sig på körningen. Däck: Lägre vikt ger lägre förslitning på däcken. Börja med gatdäck och pumpa dem hårt om du inte får tag i begagnade R-däck till tokpris. När du är varm i kläderna kan du kika på R-däck för att få det att hålla längre och få upp farten. Hjulvinklar: Det tänker du på när du investerat i nästa bil om du inte tänker lära dig att göra det själv. Tänk på att den bil du har idag ska vara något som du kan lämna i däckstraven utan att grina. Alltså inte för mycket pengar och inte för mycket arbete bakom bilen. Alla investeringar du gör i en halvslut bil är meningslösa om du inte kan ta med dig dem till nästa bil när den sitter i traven. Kör denna bilen helslut och köp sedan något som är bananpassat från början när du börjar känna dig hemma på banorna. Mina _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Tack för alla tips! Det känns helt klart som att bästa lösningen för mig är att försöka hitta beggade coilovers av hyfsad kvalitet. Jag har ju trots allt tiden på min sida med tanke på att det är cirka 8-9 månader tills de ska på bilen.
Lite allmän uppdatering: Jag fick hem ny växellåda till bilen igår, är lite bökigt att frakta bildelar i bagaget på min S2000 insåg jag. Lådan fick inte plats så vi plockade ur lådan och la den löst i bagaget... Vad också och fyndade ett gäng verktyg och maskiner idag, bland annat en MIG-svets och kompressor. Detta tillsammans med en tur till Biltema resulterade i en klart ökad möjlighet att meka ihop det här projektet. _________________ Mikael Andersson |
||||
Försökte installera stereo i härket eftersom den ska gå som vinterbil. Gick som vanligt med gamla bilar...
https://www.youtube.com/watch?v=nXfM _________________ Mikael Andersson |
||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic EG5 -93 Racebil på låg budget *projekt nedlagt* | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (20612 totalt) |