| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Helicoil sökes
|
4054 besök totalt |
|
Helicoil sökes
Tändstiftsgängorna till treans cylinder har gett upp på min M3 e36, 3,2. Det går sannolikt att laga med helicoil gänga problemet är bara att få tag i rätt dimension i semestertider. Är det någon som händelsevis har helicoil M12 med stigning 1,25 till salu eller vet var man kan få tag i detta? Helst även gängtapp. /Johan B
_________________ Johan B |
||
|
biltema har rep satser har jag för mig
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ska _________________ jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab" jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se |
||
|
Tack för tipset jag får kolla upp det. Frågan är hur det är med kvalitetsnivån på deras "gängor", min erfarenhet av Biltemas produkter är att vissa grejor är helt ok och andra håller inte riktigt måttet.
/Johan B _________________ Johan B |
||
|
Helicoils "spiraltrådsinsats" är inte att rekommendera för tändstift, det finns inget som hindrar insatsen från att skruvas in för långt så den kan råka skruvas in i förbränningsrummet när man drar i ett stift. En hylsa med krage ytterst som hindrar sådana fadäser är mycket lämpligare. Har tyvärr inga tips på var du kan hitta något sådant.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
Re:
Har man gjort bearbetning och montering korrekt så skruvar inte helicoilen (eller recoilen) in sig. Om de skruvas med in har du gjort något fel. Däremot kan de efter längre bruk följa med ut om tändstiftet och insatsen börjar tycka för mycket om varandra men det är inte värre än att montera en ny insats. _________________ Roland Johansson |
||
|
Har kollat runt lite idag, helst skall man ha en sådan "helicoil" avsedd för tändstift som ser ut som ett rör med en liten fläns överst så att den inte i värsta fall åker in i cylindern. Würth hade inga med den gängan. De som du har till salu Kolja, är det sådana som ser ut som "rör"?
||
|
Tack Kolja, men de som kommer göra jobbet åt mig vill endast sätta dit sådana gänginsatser som har "krage". Har hittat passande kompletta satser och dimensioner på tyska ebay och amazon samt amerikanska amazon, men de vägrar av någon anledning att leverera till Sverige.
||
|
Jag har hemma köpta hos Wurth.
Även satsen från bilbuttrix innehåller rätt typ av "rörinsats" Annars är det ingen jättekonst att svarva fram men det blir ju lite dyrt om man skall betala för det. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Re:
Är det rätt gänga? För M12x1,25 repsats till tändstift är inte så vanlig. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Würth var jag i kontakt med för en vecka sedan, de har inga i den dimensionen. Men jag har inte gett upp än. Skall ringa ett ställe i Stockholm imorgon samt väntar på mail från ett tyskt företag. Helt otroligt att det går att köpa lätt som en plätt på nätet i andra länder men än så länge inte här...
||
|
Jag tittade lite snabbt på ebay.co.uk & fick ca 200 träffar. De flesta skickar till Sverige. De som inte gör det enl ebay brukar göra det om man frågar.
Tex: http://www.ebay.co.uk/itm/Sealey-M12 _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Re:
Det är Time sert du är ute efter. Går att köpa från utlandet på Ebay. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Helicoil sökes
|
4054 besök totalt |