Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däck tryck vs däck bredd
1 besök senaste veckan (3144 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 888


Trådstartare
Däck tryck vs däck bredd

Har fått erfara min första bandag med min bil.
Med de breda däcken jag har å hjulinställningen jag har så hade jag räknat med understyrd
bil. Mina Däck är Federal 595 RSR och i den gigantiskt breda dimensionen 255
nå ja, det är väldigt brett för mig. Oavsett vad min överstyrning beror på
så har jag funderat en del på däckstryck vs däcksbredd.

Som jag fattat det så har du ett smalare däck på en viss bil med ett visst tryck
så har du en mer kvadratiskt footprint från däcken?!

Med ett bredare däck med samma lufttryck på samma bil och samma axel
så for du ett med rektangulärt footprint och arean ökar inte lika mycket som bredden i %?!

Så lösningen på detta borde vara att sänka lufttrycket vid ökad däcksbredd?
Men följd frågan blir då om däcks sidorna klarar av detta, eller?
Blir greppet bättre?, tänker ett kall tryck på typ 1.3-1.4 bar i bak?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Vet att på gata och låg profil behöver breda däck mer tryck för att sidorna ska pressas ut så inte mitten slungas ut i högre farteroch slits onödigt mycket

lär väl gälla på bana också kanske?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 888


Trådstartare
Re:

Erik Nilsson skrev:
Vet att på gata och låg profil behöver breda däck mer tryck för att sidorna ska pressas ut så inte mitten slungas ut i högre farteroch slits onödigt mycket

lär väl gälla på bana också kanske?


Tänkte mest på R-däck och liknande. Men jag vet inte, ingen annan heller som vet då ingen svarar!?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Olof Danred
Malmö
Här sen Feb 2013
Inlägg: 20



Vågar inte ge mig in i ditt teoretiska resonemang ang att "kompensera" för ett mera rektangulärt footprint.
Jag tror aldrig jag hört sådana funderingar tidigare faktiskt.
Längden på anliggningsytan styrs ju av däckstrycket, stommens hårdhet och däckets belastning.
Bredden styrs självklart av däcksbredden.
Att försöka göra däcken "sumpiga" för att behålla en kvadratisk anliggningsyta låter jättekonstigt.
Du får laborera dig fram. På min BMW E46 med 255/35-18 siktar jag på varmtryck runt 2.0-2.2 bar i r-däck.

Däremot ska du UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER köra med så låga kalltryck som du nämner på en vanlig "halvtung" gatbil. Kanske det funkar på en formelbil eller en seven, det vet jag inte.
Annars riskerar du att skada stommen i däckssidorna, särskilt på insidan ifall du har en del negativ camber.
Man får helt enkelt släppa ut luft efter hand som trycket ökar och tempen stiger, sen får man se till att pumpa igen om man ska köra landsväg med kallare däck.

_________________
Olof Danred

BMW-Alpina
Citera
Däck för banåka
Däck tryck vs däck bredd
1 besök senaste veckan (3144 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande