Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1 besök senaste veckan (3144 totalt) |
Däck tryck vs däck bredd
Har fått erfara min första bandag med min bil. Med de breda däcken jag har å hjulinställningen jag har så hade jag räknat med understyrd bil. Mina Däck är Federal 595 RSR och i den gigantiskt breda dimensionen 255 nå ja, det är väldigt brett för mig. Oavsett vad min överstyrning beror på så har jag funderat en del på däckstryck vs däcksbredd. Som jag fattat det så har du ett smalare däck på en viss bil med ett visst tryck så har du en mer kvadratiskt footprint från däcken?! Med ett bredare däck med samma lufttryck på samma bil och samma axel så for du ett med rektangulärt footprint och arean ökar inte lika mycket som bredden i %?! Så lösningen på detta borde vara att sänka lufttrycket vid ökad däcksbredd? Men följd frågan blir då om däcks sidorna klarar av detta, eller? Blir greppet bättre?, tänker ett kall tryck på typ 1.3-1.4 bar i bak? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Vet att på gata och låg profil behöver breda däck mer tryck för att sidorna ska pressas ut så inte mitten slungas ut i högre farteroch slits onödigt mycket
lär väl gälla på bana också kanske? _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||
Re:
Tänkte mest på R-däck och liknande. Men jag vet inte, ingen annan heller som vet då ingen svarar!? Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
Vågar inte ge mig in i ditt teoretiska resonemang ang att "kompensera" för ett mera rektangulärt footprint.
Jag tror aldrig jag hört sådana funderingar tidigare faktiskt. Längden på anliggningsytan styrs ju av däckstrycket, stommens hårdhet och däckets belastning. Bredden styrs självklart av däcksbredden. Att försöka göra däcken "sumpiga" för att behålla en kvadratisk anliggningsyta låter jättekonstigt. Du får laborera dig fram. På min BMW E46 med 255/35-18 siktar jag på varmtryck runt 2.0-2.2 bar i r-däck. Däremot ska du UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER köra med så låga kalltryck som du nämner på en vanlig "halvtung" gatbil. Kanske det funkar på en formelbil eller en seven, det vet jag inte. Annars riskerar du att skada stommen i däckssidorna, särskilt på insidan ifall du har en del negativ camber. Man får helt enkelt släppa ut luft efter hand som trycket ökar och tempen stiger, sen får man se till att pumpa igen om man ska köra landsväg med kallare däck. _________________ Olof Danred BMW-Alpina |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1 besök senaste veckan (3144 totalt) |