| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Koka olja ?
|
1 besök senaste veckan (8019 totalt) |
|
Koka olja ?
Någon som provat värma ur bränsle och vatten ur olja mha doppvärmare eller liknande ? Vilken temperatur och hur länge ? Jag vet dragracing team gör det, men nu gällde det i mindre skala , kring 10-12 liter. Det gäller motorer som plockats isär ofta, oljan är motuls 300v _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re: Koka olja ?
Bara en gissning, men 100c borde få bort allt vatten... men efter en stund vid den temperaturen borde oxå bränsle försvinna/dunsta. Knepet är väll bara att hitta en termostatstyrd spis/platta? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re: Koka olja ?
En billig fritös ( finns för 400:- ) borde klara detta
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
|
Om du värmer blandningen borde den börja koka vid bensinens kokpunkt och stanna där tills bensinen är borta. Sen stiger tempen till 100 grader, börjar koka tills vattnet är borta och sen stiger tempen igen. När tempen är säg 105-110 grader kan du avbryta. Ungefär som när man bränner hemma kanske?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Bensin har en slutkokpunkt på ca 225 grader. Dragracingteamen kör antagligen med metanol vilket bara har en kokpunkt på 65 grader. |
||||||
|
Jag har kokat bort etanol kondens /vatten ur olja.
Körde på vanlig platta i en stor kastrull kanske 10-15 minuter på fullt fräs å rörde om samtidigt tills den "såg bra ut" igen Dock va det skaplig rökutveckling som inte spisfläkt klarade svälja så gör det inte hemma om du har känslig sambo. Luktar ganska länge i huset. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Det är olja från en E85 motor, men som blandat vatten i oljan pga blåst toppackning.
fina induktiva kökspisen vågar jag inte använda. Hon minns fortfarande "incidenten" med dreven från växellådan i ugnen och en bottenstock i frysen.... _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Sån här kokplatta från Jula borde ju funka
http://www.jula.se/catalog/hem-och-h _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
Finns ju begrepp som dumsnålhet... Kanske ny olja är enkelt och rätt. Om snåltarmen ändå vill vara med så slå det i vanlig enkel bruxis, kanske lite åt gången... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Finns vanlig dumhet också ... Varför skulle olja som gått 2-3 timmar , blivit utblandad med vatten och e85. Vara sämre efter att värmts upp till vanlig motortemp och fått vatten/etanol bortventilerat ? Är ingen raketforskning, bara kemi på grundskolenivå. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Apropå snåltarmen ,
Jag skall åka förbi kommunens återvinning, det ligger det säkert någon värmeplatta man kan plocka gratis :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
Varför byter en del olja i motorer? Framför allt vid hårdkörning då oljan blir varmare och delvis tappar en del av sina egenskaper. Men vev- och ramlager är säkert billigare än en dunk olja
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
- Ingen hårdkörning. - Ingen olja har varit mera än 80 grader. Jag trodde frågeställningen var klar. Vi pratar inte om vanlig oljeservice efter 1500mil. Men nu har du framfört din åsikt, tack. /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Varför ens koka den, etanolen försvinner väl när du kört oljan varm. Vattnet har redan lagt sig i botten på behållaren du har oljan i nu.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Då har den ju aldrig körts tillräckligt varm, täpp för oljekylaren då ett tag. Men etanol kokar ju redan vid 78,37 grader... Vatten/fukt/kondens kommer ju alltid in i oljan så den måste ju under drift komma upp i temp. edit: Annars håller jag i princip med Rolle. Gammal olja som inte är tillräckligt gammal åker i bruksbilen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
nu gällde det 12 liter olja som blivit utspädd pga blåst topp under inkörning av racerbilen, oljan kördes bara i någon timme i garaget och 30 min i lugnt tempo. oljan är lite ovanligare, motul 300v så det är någons vecka leverans på den.
Det är inga problem att få oljan varm i bilen vid banåkning. jag ventilerar hellre ur bort etanolen/vatten i garaget under kontrollerade former. e85 lägger sig i botten av tråget precis där man inte vill ha den... jag hittade en kokplatta igår gratis, så nu behöver jag bara en stor gryta. sedan. blir det labbrapport :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Perfekt om e85 lägger sig i botten. Låt det skikta ta sig i en dunk och pumpa ur oljan från ytan och nedåt.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Koka olja ?
|
1 besök senaste veckan (8019 totalt) |