Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6082 besök totalt |
Dämpa ljudet
Hur dämpar jag avgasljudet på enklast sätt? Ligger på runt 93dB på tomgång så jag får nog svårt att klara kravet på 95 dB som det är på många banor. Det är inte direkt aktuellt att sätta dit en dämpare till. Insatsdämpare till slutdämparen skulle ju kunna funka, men jag hittar ingen som passar, ca 110mm. Dessutom är det ju Japmeet på lördag. Alla tips uppskattas. _________________ Thomas Lindgren |
||||||
Re: Dämpa ljudet
Funkar bra att svetsa ett kryss i slutröret Jag gjorde det enkelt och borrade hål på rallybilen. Sen drog jag bultar igenom så man kunde ta bort dem sen, ska ju brumma lite ![]() resultat utan bult blev 106dB vid 4500rpm med bult kom jag igenom men vet inte riktigt vad jag hade men vi har 100 som gräns. Jag hade dubbla pipor så det blev 2 kryss så att säga. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Det enda som funkar är fler och/eller större ljuddämpare...... Bultkryss och andra hokus-pokus metoder funkar sällan något effektivt..... Eller så kan det bli bättre av att sätta på en ny ljuddämpare , då det faktiskt är en färskvara på ljuddämpning.... när man kört ex antal timmar i race så "brinner" ljuddämpningsmaterialet upp och dämpar sämre. |
||||||
okej, det är andra gången det föreslås. Vad är lämpligt material att använda? Har väldigt begränsat med utrustning och sånt så svets kan jag glömma, men borr har jag ju... _________________ Thomas Lindgren |
||||||
Som arrangör som har jobbat mycket med ljudmätning eftersom vi har 95 Db krav på våra tävlingar.... Så kan jag bara råda dig till att glömma kryssbultning.... det är en marginaleffekt på det, men ofta så gör det ingenting....... utan har du 93 db på tomgång så lär du behöva göra något ordentligt för att komma ner till 95 Db vid fullfartspassering/stationär mätning vid 4500varv. Men om du finns i sthlm så har jag en riktig ljudmätare så kan du få testa innan. |
||||||
Får testa med lite olika, förra året körde flera med läskburkar vilket hjälpte. Fick tips att slänga in stålull också. och nej jag finns inte i Stockholm. _________________ Thomas Lindgren |
||||||
110 mm ![]() om du byter ut din sista dämpare till det till dämparkroppen största billiga dämparen (t.ex Simonz) du får plats med så kommer det nog mindre buller ur den än din befintliga torpedlucka eller vad man ska kalla det ;-) Har du tur så sitter torpedluckedämparen med vanlig klämma i stdstorlek så att det passar rakt på. _________________ Pär Hylander |
||||||
Rent allmänt så behövs VOLYM i dämparen för att kunna dämpa ljudet utan att skapa motstånd i flödet. Det finns ingen omväg. Har man en motor med dubbla system, typisk V-8, så sänker ett 180 grader system, eller ännu hellre 90 graders system ljudnivån i det lägre frekvensregistret påtagligt. Detta pga att mellanrummen mellan pulserna fylls ut av en adderad puls. Att åstadkomma samma effekt med en bafflad ljuddämpare på t,ex en fyra, kräver ingenjörskonst på hög nivå, så glöm det. Dessutom brukar det bli negativa effekter på andra varvtal. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Precis som erfarenheter vi har i SLC..... riktigt stora burkar är det enda som funkar och INTE förstör motorerna. Sen på många bilar så behövs det även dämpas på insugssidan men det går på ALLA bilar i stort sett.... till och med Tysslinge Racing F.d Tobias Johanssons STCC Audi kom ner till 95 db och klarade Anderstorps erkänt hårda ljudregler. |
||||||
Nu är det ju vid förbipassering på rakan som det brukar mätas (och vid utsläppet på Mantorp, men där kan man ju ta det lugnt) så jag kan inte tänka mig att du skulle ha något problem.
Du har mätt direkt vid utblåset antar jag? Jag har en redigt högljudd bil, och har aldrig haft problem - dock verkar det helt avhängigt av ljudets karaktär - en vass högvarvig Honda brukar ha betydligt svårare med begränsningen på 95 dB än min mullriga boxer (med typisk japansk torpedlucka *fniss*). ![]() /J |
||||||
Hmm.. sist jag var me HPC (Honda Performance Club) på Mantorp så körde en av våra medlemmar med en CTR med "Buddy Clubb" system... detta låter fruktansvärt mycket ( vasst å ettrigt ) men han klarade sig fortfarande under 95 dg gränsen.. både med och utan insatts.... ![]() ( bild http://www.hv.ssf.scout.se/~anders/race-freaks/arkivet/2004/20040623/slides/DSC_3827.html ) _________________ MackeMaehlum |
||||||
Ja jag mätte just vid utblåset. Ska testa att köra som jag har det nu, går det inte ska vi prova att skruva dit en insatsdämpare, som iofs är 1 cm för liten, men jag tänkte fylla ut med stålull på sidan/sidorna. Men förhoppningsvis slipper man det. _________________ Thomas Lindgren |
||||||
Det måste vara mätmetoden som är fel.
om man lysnar på bilarna i SLC.........och gemför BMW-bilarna i GT, med V8-C bilarna, så fattar man inte att BMW-bilarna klarar kraven....medans V8-bliarna knapt hörs. Jag satte på Appels största 3" dämpare på Novan.......och den låter inte alls ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag köpte en ljudmätare på Clas ohlson och satte bollen precis bakom utblåset, fick då 93 dB, har för mig det var det, över 90 var det iaf. Men vi får väl se hur det blir imorgon helt enkelt. En sån här mätare var det: ![]() _________________ Thomas Lindgren |
||||||
Jag menar inte att det var din mätning som var fel, utan att metoden som sådan är fel. Det man vill uppnå är ju att grannarna inte ska bli störda......och vissa bilar hörs ändå kilometervis.......medans andra knappt hörs vid bankanten och ändå har problem med att klara kraven. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
du ska mäta 50cm från ändröret i 45graders vinkel från det och hålla 4500varv på motorn ...... då får du ungefär samma som man har ute på banan. (stämmer inte på alla bilar men oftast så) Sen ljud är en hel hokus-pokus vetenskap..... det är inte mycket man förstår varför vissa typer av bilar låter mer Db för, för örat så låter det inte så i verkligheten.... men det har med olika sorters frekvenser att göra .... Men slutligen kan vi väl säga att SecretsMans lilla tips att ta det lugnt på mantorp förbi mätaren är riktigt pissuselt > ![]() |
||||||
Jo men jag ville bara förklara hur jag mätte. Och även om man tycker det är högt är det ju inte säkert att det är mycket dB, och vice versa. _________________ Thomas Lindgren |
||||||
Lugna sig nu lite...HPC brukar ha en mätpunkt precis vid utsläppet från depån på Mantorp, bilar som kan gasa tills fan tar dem på banan utan att generera problem kan med lätthet trigga just den punkten vid utsläppet från depån om man står på rätt ur depån. Jag har själv råkat ut för just det problemet - och min bil går galant under 95 dB på alla banor annars. Så det var inget "åk lugnt förbi mätpunkterna ute på banan"-tips. ![]() /J |
||||||
Trots din "förklaring" så är ändå den sortens tips ett skott i egen fot på sikt, så där var faktiskt inte ngn välmening i det tipset IMHo. _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag tror ni missförstår mig en smula - micken satt precis bredvid utsläppet ur depån, av någon anledning så gick min bil över gränsen om jag gav fullt ut från depån (hände en gång) - vid förbipassering på rakan med fullt skaft så var jag långt under gränsen - och har heller aldrig haft problem annars på någon av de banor jag kört på.
Att då ta det lugnt ut ur depån ser inte jag som ett problem - om bilen klarar gränserna utan problem på banan. Men skit samma, jag är förmodligen bara ute efter att kringgå regler, föra oväsen och vara allmänt jävlig och sabba för andra. ![]() /J |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6082 besök totalt |