Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dämpa ljudet
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6082 totalt)
ThomasL
Östergötland
Här sen Jan 2003
Inlägg: 40


Trådstartare
Dämpa ljudet

Hur dämpar jag avgasljudet på enklast sätt? Ligger på runt 93dB på tomgång så jag får nog svårt att klara kravet på 95 dB som det är på många banor. Det är inte direkt aktuellt att sätta dit en dämpare till. Insatsdämpare till slutdämparen skulle ju kunna funka, men jag hittar ingen som passar, ca 110mm.
Dessutom är det ju Japmeet på lördag.

Alla tips uppskattas.

_________________
Thomas Lindgren
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Dämpa ljudet

ThomasL skrev:
Hur dämpar jag avgasljudet på enklast sätt? Ligger på runt 93dB på tomgång så jag får nog svårt att klara kravet på 95 dB som det är på många banor. Det är inte direkt aktuellt att sätta dit en dämpare till. Insatsdämpare till slutdämparen skulle ju kunna funka, men jag hittar ingen som passar, ca 110mm.
Dessutom är det ju Japmeet på lördag.

Alla tips uppskattas.


Funkar bra att svetsa ett kryss i slutröret

Jag gjorde det enkelt och borrade hål på rallybilen. Sen drog jag bultar igenom så man kunde ta bort dem sen, ska ju brumma lite
resultat utan bult blev 106dB vid 4500rpm med bult kom jag igenom men vet inte riktigt vad jag hade men vi har 100 som gräns.

Jag hade dubbla pipor så det blev 2 kryss så att säga.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Dämpa ljudet

ThomasL skrev:
Hur dämpar jag avgasljudet på enklast sätt? Ligger på runt 93dB på tomgång så jag får nog svårt att klara kravet på 95 dB som det är på många banor. Det är inte direkt aktuellt att sätta dit en dämpare till. Insatsdämpare till slutdämparen skulle ju kunna funka, men jag hittar ingen som passar, ca 110mm.
Dessutom är det ju Japmeet på lördag.

Alla tips uppskattas.


Det enda som funkar är fler och/eller större ljuddämpare...... Bultkryss och andra hokus-pokus metoder funkar sällan något effektivt.....

Eller så kan det bli bättre av att sätta på en ny ljuddämpare , då det faktiskt är en färskvara på ljuddämpning.... när man kört ex antal timmar i race så "brinner" ljuddämpningsmaterialet upp och dämpar sämre.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ThomasL
Östergötland
Här sen Jan 2003
Inlägg: 40


Trådstartare
Daniel5xQ skrev:
Funkar bra att svetsa ett kryss i slutröret

Jag gjorde det enkelt och borrade hål på rallybilen. Sen drog jag bultar igenom så man kunde ta bort dem sen, ska ju brumma lite
resultat utan bult blev 106dB vid 4500rpm med bult kom jag igenom men vet inte riktigt vad jag hade men vi har 100 som gräns.

Jag hade dubbla pipor så det blev 2 kryss så att säga.

okej, det är andra gången det föreslås. Vad är lämpligt material att använda? Har väldigt begränsat med utrustning och sånt så svets kan jag glömma, men borr har jag ju...

_________________
Thomas Lindgren
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ThomasL skrev:
okej, det är andra gången det föreslås. Vad är lämpligt material att använda? Har väldigt begränsat med utrustning och sånt så svets kan jag glömma, men borr har jag ju...


Som arrangör som har jobbat mycket med ljudmätning eftersom vi har 95 Db krav på våra tävlingar....

Så kan jag bara råda dig till att glömma kryssbultning.... det är en marginaleffekt på det, men ofta så gör det ingenting....... utan har du 93 db på tomgång så lär du behöva göra något ordentligt för att komma ner till 95 Db vid fullfartspassering/stationär mätning vid 4500varv.

Men om du finns i sthlm så har jag en riktig ljudmätare så kan du få testa innan.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ThomasL
Östergötland
Här sen Jan 2003
Inlägg: 40


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Så kan jag bara råda dig till att glömma kryssbultning.... det är en marginaleffekt på det, men ofta så gör det ingenting....... utan har du 93 db på tomgång så lär du behöva göra något ordentligt för att komma ner till 95 Db vid fullfartspassering/stationär mätning vid 4500varv.

Men om du finns i sthlm så har jag en riktig ljudmätare så kan du få testa innan.

Får testa med lite olika, förra året körde flera med läskburkar vilket hjälpte. Fick tips att slänga in stålull också.
och nej jag finns inte i Stockholm.

_________________
Thomas Lindgren
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Dämpa ljudet

ThomasL skrev:
Insatsdämpare till slutdämparen skulle ju kunna funka, men jag hittar ingen som passar, ca 110mm.
Dessutom är det ju Japmeet på lördag.

Alla tips uppskattas.


110 mm

om du byter ut din sista dämpare till det till dämparkroppen största billiga dämparen (t.ex Simonz) du får plats med så kommer det nog mindre buller ur den än din befintliga torpedlucka eller vad man ska kalla det ;-) Har du tur så sitter torpedluckedämparen med vanlig klämma i stdstorlek så att det passar rakt på.

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Dämpa ljudet

Rent allmänt så behövs VOLYM i dämparen för att kunna dämpa ljudet utan att skapa motstånd i flödet.
Det finns ingen omväg. Har man en motor med dubbla system, typisk V-8, så sänker ett 180 grader system, eller ännu hellre 90 graders system ljudnivån i det lägre frekvensregistret påtagligt. Detta pga att mellanrummen mellan pulserna fylls ut av en adderad puls. Att åstadkomma samma effekt med en bafflad ljuddämpare på t,ex en fyra, kräver ingenjörskonst på hög nivå, så glöm det. Dessutom brukar det bli negativa effekter på andra varvtal.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Dämpa ljudet

Göran Malmberg skrev:
Rent allmänt så behövs VOLYM i dämparen för att kunna dämpa ljudet utan att skapa motstånd i flödet.
Det finns ingen omväg. Har man en motor med dubbla system, typisk V-8, så sänker ett 180 grader system, eller ännu hellre 90 graders system ljudnivån i det lägre frekvensregistret påtagligt. Detta pga att mellanrummen mellan pulserna fylls ut av en adderad puls. Att åstadkomma samma effekt med en bafflad ljuddämpare på t,ex en fyra, kräver ingenjörskonst på hög nivå, så glöm det. Dessutom brukar det bli negativa effekter på andra varvtal.
Göran Malmberg


Precis som erfarenheter vi har i SLC..... riktigt stora burkar är det enda som funkar och INTE förstör motorerna.

Sen på många bilar så behövs det även dämpas på insugssidan men det går på ALLA bilar i stort sett.... till och med Tysslinge Racing F.d Tobias Johanssons STCC Audi kom ner till 95 db och klarade Anderstorps erkänt hårda ljudregler.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Nu är det ju vid förbipassering på rakan som det brukar mätas (och vid utsläppet på Mantorp, men där kan man ju ta det lugnt) så jag kan inte tänka mig att du skulle ha något problem.

Du har mätt direkt vid utblåset antar jag?

Jag har en redigt högljudd bil, och har aldrig haft problem - dock verkar det helt avhängigt av ljudets karaktär - en vass högvarvig Honda brukar ha betydligt svårare med begränsningen på 95 dB än min mullriga boxer (med typisk japansk torpedlucka *fniss*).



/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



SecretAgentMan skrev:
- en vass högvarvig Honda brukar ha betydligt svårare med begränsningen på 95 dB än min mullriga boxer (med typisk japansk torpedlucka *fniss*).

/J


Hmm.. sist jag var me HPC (Honda Performance Club) på Mantorp så körde en av våra medlemmar med en CTR med "Buddy Clubb" system...

detta låter fruktansvärt mycket ( vasst å ettrigt ) men han klarade sig fortfarande under 95 dg gränsen..
både med och utan insatts....
( bild http://www.hv.ssf.scout.se/~anders/race-freaks/arkivet/2004/20040623/slides/DSC_3827.html )

_________________
MackeMaehlum
Citera
ThomasL
Östergötland
Här sen Jan 2003
Inlägg: 40


Trådstartare
SecretAgentMan skrev:
Nu är det ju vid förbipassering på rakan som det brukar mätas (och vid utsläppet på Mantorp, men där kan man ju ta det lugnt) så jag kan inte tänka mig att du skulle ha något problem.

Du har mätt direkt vid utblåset antar jag?

Jag har en redigt högljudd bil, och har aldrig haft problem - dock verkar det helt avhängigt av ljudets karaktär - en vass högvarvig Honda brukar ha betydligt svårare med begränsningen på 95 dB än min mullriga boxer (med typisk japansk torpedlucka *fniss*).



/J

Ja jag mätte just vid utblåset. Ska testa att köra som jag har det nu, går det inte ska vi prova att skruva dit en insatsdämpare, som iofs är 1 cm för liten, men jag tänkte fylla ut med stålull på sidan/sidorna. Men förhoppningsvis slipper man det.

_________________
Thomas Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det måste vara mätmetoden som är fel.

om man lysnar på bilarna i SLC.........och gemför BMW-bilarna i GT, med V8-C bilarna, så fattar man inte att BMW-bilarna klarar kraven....medans V8-bliarna knapt hörs.

Jag satte på Appels största 3" dämpare på Novan.......och den låter inte alls

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ThomasL
Östergötland
Här sen Jan 2003
Inlägg: 40


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Det måste vara mätmetoden som är fel.

om man lysnar på bilarna i SLC.........och gemför BMW-bilarna i GT, med V8-C bilarna, så fattar man inte att BMW-bilarna klarar kraven....medans V8-bliarna knapt hörs.

Jag satte på Appels största 3" dämpare på Novan.......och den låter inte alls

Jag köpte en ljudmätare på Clas ohlson och satte bollen precis bakom utblåset, fick då 93 dB, har för mig det var det, över 90 var det iaf. Men vi får väl se hur det blir imorgon helt enkelt.

En sån här mätare var det:

_________________
Thomas Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



ThomasL skrev:
[Jag köpte en ljudmätare på Clas ohlson och satte bollen precis bakom utblåset........


Jag menar inte att det var din mätning som var fel, utan att metoden som sådan är fel.

Det man vill uppnå är ju att grannarna inte ska bli störda......och vissa bilar hörs ändå kilometervis.......medans andra knappt hörs vid bankanten och ändå har problem med att klara kraven.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ThomasL skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det måste vara mätmetoden som är fel.

om man lysnar på bilarna i SLC.........och gemför BMW-bilarna i GT, med V8-C bilarna, så fattar man inte att BMW-bilarna klarar kraven....medans V8-bliarna knapt hörs.

Jag satte på Appels största 3" dämpare på Novan.......och den låter inte alls

Jag köpte en ljudmätare på Clas ohlson och satte bollen precis bakom utblåset, fick då 93 dB, har för mig det var det, över 90 var det iaf. Men vi får väl se hur det blir imorgon helt enkelt.

En sån här mätare var det:


du ska mäta 50cm från ändröret i 45graders vinkel från det och hålla 4500varv på motorn ...... då får du ungefär samma som man har ute på banan. (stämmer inte på alla bilar men oftast så)

Sen ljud är en hel hokus-pokus vetenskap..... det är inte mycket man förstår varför vissa typer av bilar låter mer Db för, för örat så låter det inte så i verkligheten.... men det har med olika sorters frekvenser att göra ....

Men slutligen kan vi väl säga att SecretsMans lilla tips att ta det lugnt på mantorp förbi mätaren är riktigt pissuselt > .... eftersom det enda sånt kommer innebära är att vi får ändå större begränsningar på tid och möjligheter till att använda våra svenska racerbanor........ istället för att lägga ner lite tid på att fixa ljudnivån på bilarna och kunna få till så att vi kan få utnyttja våra banor mer istället.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ThomasL
Östergötland
Här sen Jan 2003
Inlägg: 40


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:

Jag menar inte att det var din mätning som var fel, utan att metoden som sådan är fel.

Det man vill uppnå är ju att grannarna inte ska bli störda......och vissa bilar hörs ändå kilometervis.......medans andra knappt hörs vid bankanten och ändå har problem med att klara kraven.

Jo men jag ville bara förklara hur jag mätte. Och även om man tycker det är högt är det ju inte säkert att det är mycket dB, och vice versa.

_________________
Thomas Lindgren
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



sedan finn det väll flera mätare runt banan ???

_________________
MackeMaehlum
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Fredrik - SLC skrev:
ThomasL skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det måste vara mätmetoden som är fel.

om man lysnar på bilarna i SLC.........och gemför BMW-bilarna i GT, med V8-C bilarna, så fattar man inte att BMW-bilarna klarar kraven....medans V8-bliarna knapt hörs.

Jag satte på Appels största 3" dämpare på Novan.......och den låter inte alls

Jag köpte en ljudmätare på Clas ohlson och satte bollen precis bakom utblåset, fick då 93 dB, har för mig det var det, över 90 var det iaf. Men vi får väl se hur det blir imorgon helt enkelt.

En sån här mätare var det:


du ska mäta 50cm från ändröret i 45graders vinkel från det och hålla 4500varv på motorn ...... då får du ungefär samma som man har ute på banan. (stämmer inte på alla bilar men oftast så)

Sen ljud är en hel hokus-pokus vetenskap..... det är inte mycket man förstår varför vissa typer av bilar låter mer Db för, för örat så låter det inte så i verkligheten.... men det har med olika sorters frekvenser att göra ....

Men slutligen kan vi väl säga att SecretsMans lilla tips att ta det lugnt på mantorp förbi mätaren är riktigt pissuselt > .... eftersom det enda sånt kommer innebära är att vi får ändå större begränsningar på tid och möjligheter till att använda våra svenska racerbanor........ istället för att lägga ner lite tid på att fixa ljudnivån på bilarna och kunna få till så att vi kan få utnyttja våra banor mer istället.


Lugna sig nu lite...HPC brukar ha en mätpunkt precis vid utsläppet från depån på Mantorp, bilar som kan gasa tills fan tar dem på banan utan att generera problem kan med lätthet trigga just den punkten vid utsläppet från depån om man står på rätt ur depån.

Jag har själv råkat ut för just det problemet - och min bil går galant under 95 dB på alla banor annars.

Så det var inget "åk lugnt förbi mätpunkterna ute på banan"-tips. Utan ett enligt mig bra tips i all välmening.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



SecretAgentMan skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Men slutligen kan vi väl säga att SecretsMans lilla tips att ta det lugnt på mantorp förbi mätaren är riktigt pissuselt > .... eftersom det enda sånt kommer innebära är att vi får ändå större begränsningar på tid och möjligheter till att använda våra svenska racerbanor........ istället för att lägga ner lite tid på att fixa ljudnivån på bilarna och kunna få till så att vi kan få utnyttja våra banor mer istället.


Lugna sig nu lite...HPC brukar ha en mätpunkt precis vid utsläppet från depån på Mantorp, bilar som kan gasa tills fan tar dem på banan utan att generera problem kan med lätthet trigga just den punkten vid utsläppet från depån om man står på rätt ur depån.

Jag har själv råkat ut för just det problemet - och min bil går galant under 95 dB på alla banor annars.

Så det var inget "åk lugnt förbi mätpunkterna ute på banan"-tips. Utan ett enligt mig bra tips i all välmening.

/J


Trots din "förklaring" så är ändå den sortens tips ett skott i egen fot på sikt, så där var faktiskt inte ngn välmening i det tipset IMHo.

_________________
Pär Hylander
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Jag tror ni missförstår mig en smula - micken satt precis bredvid utsläppet ur depån, av någon anledning så gick min bil över gränsen om jag gav fullt ut från depån (hände en gång) - vid förbipassering på rakan med fullt skaft så var jag långt under gränsen - och har heller aldrig haft problem annars på någon av de banor jag kört på.
Att då ta det lugnt ut ur depån ser inte jag som ett problem - om bilen klarar gränserna utan problem på banan.

Men skit samma, jag är förmodligen bara ute efter att kringgå regler, föra oväsen och vara allmänt jävlig och sabba för andra.



/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
Dämpa ljudet
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6082 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande