| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Gungiga gatdäck
|
1038 besök totalt |
|
Gungiga gatdäck
Jag bytte för en vecka sedan till nya gatdäck (bridgestone S03) efter att kört runt ett tag på R-däck (p-zero corsa och Toyo 888). Det var riktigt skrämmande vilken taskig respons det är i gatdäcken jämfört med R-däcken. Det är som att gå runt med platådojjor med enormt hög och mjuk gummisula. Det märks extra tydligt om man gör snabba rattrörelser fram och tillbaka. Det går att känna hur gummit flexar utan att fjädringen rör sig. Med r-däcken går det knappt att gunga runt alls på gummit utan att fjädringen rör sig. Efter lite analyserande så kommer jag fram till att det här kan bero på två olika saker: 1. Högt mönsterdjup. Det enorma mönsterdjupet på de oslitna gatdäcken flexar. 2. Veka däckssidor som viker sig vid belastning. om gungandet beror på mönstret finns det inte mycket att göra. Men om det beror på veka sidor i däcken så borde det finnas bättre gatdäck som har uppbyggnad/sidor som ett r-däck men gummi/mönster som ett gatdäck. Vilka gatdäck har starkast stomme? Känslan i bilen blir mycket lidande av gung-gatdäcken. Jag blir sugen på att sätta tillbaka r-däcken och kasta S03orna. Men det känns oekonomiskt att alltid köra runt på r-däcken för vardagskörning, dessutom inget kul när det hällregnar som det gjort hittils hela sommaren. Bilen det handlar om är boxstern som har ett ordentligt styvt chassi. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
|
Skulle gärna villja testa lite styvare däck,
Kör på 195/60 -14 regumerade och väldigt gammla, (kostade 200kr). dom flexar otroligt mycket känns det som, riktigt mycket gung, dock inte lika illa som vinterdäcken jag hade innan, trots att de hade lägre profil. Har aldrig testat några styvare däck eftersom jag inte haft bilen så länge och har inte pengar för bättre. Men man kan alltid hoppas. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Ett ganska enkelt sätt att avgöra om det är stommen eller mönsterdjupet är väl att helt enkelt kränga av ett däck från vardera uppsättning och jämföra. Fast det kanske inte är så roligt att åka iväg till däck-krängaren bara för en sån sak.
Jag vet iaf att det kan skilja mycket i styvhet på stommen mellan vanliga gatdäck. Mina Michelindäck är exempelvis rätt mjuka i stommen, vilket märks på att de känns gungiga. Jag har jämfört det med ett Continentaldäck(kommer inte ihåg modell) och det däcket var mycket styvare - på en bil med inte så hårt satt chassi känns de nästan som solidt gummi. Nu talar vi givetvis samma dimensioner på däcken och jag har både kännt på stommen och kört med dem på samma bil Hur något av dessa däck förhåller sig till Bridgestone däcken vet jag inte, men skillnaderna kan som sagt vara stora så det är nog värt att iaf försöka hitta ett bättre gat-däck. Mitt tips är iaf att kika på Continentals sortiment och se ifall de har något som kan passa. De jag har provat upplevde jag iaf som mycket styva(fast jag har å andra sidan aldrig testat r-däck, som lär vara styvare), men det är ju möjligt att det blir helt annorlunda på en Pörsche. Vanliga däck skall ju vara så inriktade på komfort och sånt där trams...
|
|
S03 är känt för att ha mycket styv stomme. Min däcksgubbe klagar alltid när de ska sättas på och han får kalla in en extra hjälpreda när de ska krängas på fälgen!
Jag har alltid upplevt nya däck som sladdriga, speciellt när man precis har bytt från gamla. Det blir säkert inte mindre påtagligt när man går från R-däck. Min MR2:a hade en mycket tydlig lastväxelreaktion när den var ny. Efter hand försvann den. Jag undrade ett tag om jag hade inbillat mej, men så bytte jag till nya däck (B-sten RE-720), och då var den tillbaka! Nästa byte till S03 var mycket mindre påtagligt. Alltså, min gissning är att det är själva bytet från R-däck som är den stora skurken. _________________ Johan Rådlund |
|
Jag misstänker att det har med att däcken är nya och mönster är högt. När jag bytte från gamla till nya S03or för ett par år sedan så minns jag att det var ungefär samma upplevelse, lite trist
_________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
|
Jag bytte häromdagen från väl inslitna till helt nya däck av samma typ (Continental Sport Contact 2), och det är enorm skillnad. De nya känns just väldigt gungiga och mjuka jämfört, nästan som när man sätter dit vinterdäcken.
För ett par veckor upptäckte jag en annan sak, att R-däck inte kändes så mycket styvare än gatdäcken (slitna Conti SC2 vs Toyo R881). Det var första gången på r-däck och jag hann inte köra så många varv, men det var ändå tydligt. Så jag skulle sätta en peng på att mönsterdjupet - och i viss mån själva mönstret i sig - är det som gör störst skillnad. Ett vanligt gatdäck har ett ganska öppet mönster, så gummit böjer sig, vilket det knappast kan på ett r-däck med några tunna slitsar här och där. _________________ Rolf Gustafsson V40 T4 |
![]() |
Däck för banåka
Gungiga gatdäck
|
1038 besök totalt |