Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3796 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Å jag får inte rösta...
![]() För is:en har just nu fel ben... ![]() Å den bilen med "rätt" ben körs det bara race med... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Får väl som första amatör med ställbara dämpare ge en kommentar då...
![]() Jag ställer om mina dämpare inför bankörningen och sen finjusterar under dagen för att få bilen så behaglig på banan som möjligt... Anledningen till att jag inte kör med race-setup (om vi kallar det så) på gatan är för att överleva... Iom att jag har stumma alutopplagringar och sånt så smäller det i bilen (á la gigantiska potthål etc) så fort jag kör över asfaltsskarvar och sånt lite väl mycket då (smäller även i mjuka lägen såklart då det är rebounden man justerar på mina dämpare, men den blir iaf lite mjukare på gatan i allmänhet). _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jag har precis monterat mina och har inte hunnit pilla så mycket med dem än
![]() ![]() EDIT: jag kryckar i "Inför varje banmöte" tills vidare då, sedan blir det kanske "Skruvar inte på dem alls" ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag kan inte rösta eftersom Bamse, som hade justering på returen och hög/lågfartskompressionen, är såld.
Dock jag "skruvade" på dessa markant mera än vad som går att rösta på. Jag använde möjligheten till att även åka "hyffsat bekvämt" på gatan när andan slog till. Och körde med markant hårde inställningar tidvis på gata. Osv. Osv. Det fattas valalternativ alltså ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Får inte heller rösta men är man amatör bör man nog försöka köra mer än att skruva bort sig.
Jag har Bilstein på tävlingsbilen och dom funkar bra utan inställnings möjligheter ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Har precis fått mina konisar monterade på min bil
![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Har kört en o ½ säsong med gula Koni på min Snaab. Skruvar lite inför banmötena, vanligen hårdare & hårdare rebound bak och mjukare & mjukare fram. Understyrd mackapär, den här 9-3an...
![]() (Eller totalkass chaffis, det är nog troligare) /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kan säga att den modellen understyr ganska markant oavsett hur bra chaffis som rattar. Tom jag har upplevt understyrning i 9-3... ![]() ![]() ![]() Men man kan ändra på det, men det kräver en hel del. På blött sladdar dom dock ut så fint med baken under bra kontroll. ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Har upplevt det. En gång. I svängen precis efter målrakan på Sviesta när jag tappade lite bromseffekt och hölte på att understyra mig ut på det gröna. Gasuppsläpp + bromstramp så gav 9-3an en liiiten bakvagnssläpp innan kasandet fortsatte i något lägre fart... Jaja, "tryggt understyrd"... ![]() /M, OT igen ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag har gula Koni, funkar kanon.
Med 14" R-däck på gata eller slalom går de på mjukaste. Med 15" R-däck på slalom medel bak & fram På bana oavsett däck medel fram, bak mjukaste. Samtidigt 0.1 till 0.2 högre däcktryck bak än fram Hårdaste läget uppfattar jag som för hårt. Nån enstaka gång på ett knixigt slalom har jag kört lite hårdare bak. Skillnaden är påtaglig, men OBS!!! ![]() ![]() Man skall inte vänta sig några revolutioner mao utan handling måste vara rätt från början (geometrier, fjädrar, hämmare, hjulvinklar....) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det var en salig blandning...
![]() Angående svarsalternativ så tog jag med så många som gjorde att listan inte blev löjligt lång, tillhör nämligen också dom som aldrig är nöjd med svarsalternativen ![]() Jag känner attt jag tillhör kategorin som bör inrikta sig på att lära sig hantera bilen som den är utan att justera bort mig hela tiden. Men jag måste investera i nya dämpare och fjädrar och prisskillnaden mellan bara fjädrar/dämpare och ställbara coilovers (gula Koni går helt bort) inte är så stor börjar man ju fundera på det. Det är ju alltid bra att ha alternativet om man nu lär sig hantera bilen och kan avgöra om den bör vara mjukare eller hårdare. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
om man har SAAB får man tänka på viktfördelningen också... ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På lancian så är dom ställbara ifrån kupèn, smidigt då det bara är att välja AUTo eller SPORT läget, Det märks dock inte så stor skillnad mellan lägena.
Det klickas på dom däringa 2 knapparna ett antal gånger per dag. ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inför varje banmöte har jag svarat..
Förr var det lite mer pill men jag har hittat lite olika inställningar som jag tycker passar för gata/bana/RS-bana som jag skruvar fram ur minnet och så får det vara bra med dom. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Körde i början (gula koni) på mjukaste både på bana och gata. Ett par bankörningar senare kör jag nu med medel fram och bak - på bana. Det blev onödigt stötigt på gatan så där gäller fortfarande mjukaste läget. Kör fortfarande på gatdäck...
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3796 besök totalt |