Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ställbara dämpare
3796 besök totalt

Hur ofta justerar du dina ställbara dämpare?
Inför varje banmöte och finjusterar under dagen.
18%
 18%  [ 9 ]
Inför varje banmöte.
8%
 8%  [ 4 ]
Någon gång per säsong.
18%
 18%  [ 9 ]
När jag monterade de, det duger.
8%
 8%  [ 4 ]
Har inte ställbara dämpare efetrsom jag inte har råd.
24%
 24%  [ 12 ]
Har inte ställbara dämpare då jag inte anser att det behövs.
24%
 24%  [ 12 ]
Totalt antal röster : 50

bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Ställbara dämpare

Frågan gäller oss amatörer som inte tävlar utan bara leker på bana, gärna med kommentarer.

Det är kul att köra fort.
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

egentligen inget alternativ som passade mig 100% justerar under bandag, åker med baninställningen på gatan

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Å jag får inte rösta...

För is:en har just nu fel ben...
Å den bilen med "rätt" ben körs det bara race med...

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Får väl som första amatör med ställbara dämpare ge en kommentar då...

Jag ställer om mina dämpare inför bankörningen och sen finjusterar under dagen för att få bilen så behaglig på banan som möjligt...

Anledningen till att jag inte kör med race-setup (om vi kallar det så) på gatan är för att överleva... Iom att jag har stumma alutopplagringar och sånt så smäller det i bilen (á la gigantiska potthål etc) så fort jag kör över asfaltsskarvar och sånt lite väl mycket då (smäller även i mjuka lägen såklart då det är rebounden man justerar på mina dämpare, men den blir iaf lite mjukare på gatan i allmänhet).

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag satte stjärnan på sista alternativet då jag har tillräckliga problem att förstå hur jag ska köra effektivt utan att ha en massa prylar att skruva bort mig på.

Stockholm
Här sen Feb 2003

jag har precis monterat mina och har inte hunnit pilla så mycket med dem än det lutar nog åt att jag testar mig fram på kommande möten och försöker hitta en bekväm setup. Liksom Lennart skrev så känns det som skruva-bort-sig-varning även för min del..

EDIT: jag kryckar i "Inför varje banmöte" tills vidare då, sedan blir det kanske "Skruvar inte på dem alls"

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Jag kan inte rösta eftersom Bamse, som hade justering på returen och hög/lågfartskompressionen, är såld.

Dock jag "skruvade" på dessa markant mera än vad som går att rösta på. Jag använde möjligheten till att även åka "hyffsat bekvämt" på gatan när andan slog till. Och körde med markant hårde inställningar tidvis på gata. Osv. Osv.

Det fattas valalternativ alltså

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Får inte heller rösta men är man amatör bör man nog försöka köra mer än att skruva bort sig.
Jag har Bilstein på tävlingsbilen och dom funkar bra utan inställnings möjligheter

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Per-_
FFM
Här sen Feb 2003

Jag kommer köra med Bilstein framöver, så det blev sista alternativet för mig med. Det tar nog ett tag innan jag behöver ställa något på bilen, det gäller att ställa in mig som förare först.

Mölndal
Här sen Feb 2004

Har precis fått mina konisar monterade på min bil Så jag har inte hunnit med några förändringar än. Men först ska jag lära känna hur bilen och de nuvarande inställningarna, så kanske jag nästa år gör lite småförändringar. Fast mest blir det nog till att ändra fram, eftersom man då slipper plocka loss hjul m.m.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Har kört en o ½ säsong med gula Koni på min Snaab. Skruvar lite inför banmötena, vanligen hårdare & hårdare rebound bak och mjukare & mjukare fram. Understyrd mackapär, den här 9-3an...
(Eller totalkass chaffis, det är nog troligare)

/Mangan

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Magnus Karlsson skrev:
Har kört en o ½ säsong med gula Koni på min Snaab. Skruvar lite inför banmötena, vanligen hårdare & hårdare rebound bak och mjukare & mjukare fram. Understyrd mackapär, den här 9-3an...
(Eller totalkass chaffis, det är nog troligare)

/Mangan

Kan säga att den modellen understyr ganska markant oavsett hur bra chaffis som rattar.
Tom jag har upplevt understyrning i 9-3...
Men man kan ändra på det, men det kräver en hel del.

På blött sladdar dom dock ut så fint med baken under bra kontroll. thumbs up

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Andreas Lidström skrev:
På blött sladdar dom dock ut så fint med baken under bra kontroll. thumbs up

Har upplevt det. En gång. I svängen precis efter målrakan på Sviesta när jag tappade lite bromseffekt och hölte på att understyra mig ut på det gröna. Gasuppsläpp + bromstramp så gav 9-3an en liiiten bakvagnssläpp innan kasandet fortsatte i något lägre fart... Jaja, "tryggt understyrd"...

/M, OT igen

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag har gula Koni, funkar kanon.

Med 14" R-däck på gata eller slalom går de på mjukaste.
Med 15" R-däck på slalom medel bak & fram

På bana oavsett däck medel fram, bak mjukaste.
Samtidigt 0.1 till 0.2 högre däcktryck bak än fram
Hårdaste läget uppfattar jag som för hårt.
Nån enstaka gång på ett knixigt slalom har jag kört lite hårdare bak.

Skillnaden är påtaglig, men OBS!!! det handlar mer om att man får den där lilla extra tryggheten i bilen än grova handlingjusteringar (typ över/understyr). thumbs up

Man skall inte vänta sig några revolutioner mao utan handling måste vara rätt från början (geometrier, fjädrar, hämmare, hjulvinklar....)

Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Det var en salig blandning...

Angående svarsalternativ så tog jag med så många som gjorde att listan inte blev löjligt lång, tillhör nämligen också dom som aldrig är nöjd med svarsalternativen .

Jag känner attt jag tillhör kategorin som bör inrikta sig på att lära sig hantera bilen som den är utan att justera bort mig hela tiden. Men jag måste investera i nya dämpare och fjädrar och prisskillnaden mellan bara fjädrar/dämpare och ställbara coilovers (gula Koni går helt bort) inte är så stor börjar man ju fundera på det. Det är ju alltid bra att ha alternativet om man nu lär sig hantera bilen och kan avgöra om den bör vara mjukare eller hårdare.

Det är kul att köra fort.
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Citat:
Man skall inte vänta sig några revolutioner mao utan handling måste vara rätt från början (geometrier, fjädrar, hämmare, hjulvinklar....)

om man har SAAB får man tänka på viktfördelningen också...

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Till vintern brukar jag mjuka upp bakändan , sen kan man få för sig att leka lite med inställningen , vid rolig väg körning

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Henrik E
Värnamo / Linköping
Här sen Feb 2003

På lancian så är dom ställbara ifrån kupèn, smidigt då det bara är att välja AUTo eller SPORT läget, Det märks dock inte så stor skillnad mellan lägena.
Det klickas på dom däringa 2 knapparna ett antal gånger per dag.

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Inför varje banmöte har jag svarat..
Förr var det lite mer pill men jag har hittat lite olika inställningar som jag tycker passar för gata/bana/RS-bana som jag skruvar fram ur minnet och så får det vara bra med dom.

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Körde i början (gula koni) på mjukaste både på bana och gata. Ett par bankörningar senare kör jag nu med medel fram och bak - på bana. Det blev onödigt stötigt på gatan så där gäller fortfarande mjukaste läget. Kör fortfarande på gatdäck...

Citera
Allmänt banåkaforum
Ställbara dämpare
3796 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande