Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4680 besök totalt |
Hmmm...samtidigt som man lutar hjulet mha caster och det så lägger man ju ned det...så bilen lyfter sig inte nej, om något så kommer spindeln att sänkas? *doh* /J - skall sluta svara på posts innan första morgonkaffet. ![]() |
||||
Näpp, ackerman funkar absolut som du säger (i alla fall på mina gamla race-radio-kärror när det begav sig ![]() /J |
||||
om man tar choppern med lutande framgaffeln (och kronan) igen och flyttar framhjulet till vänster. Styr man höger då kommer framänden att sjunka och tvärtom. Det är sidoförskjutningen av hjulet som ger höjdskillnaden. Avståndet i sidled mellan där gaffelkronans förlängning träffar marken och kontaktytans (däckets) centrum är skrubbradien i detta fall.
Det är caster tillsammans med skrubbradie som ger största bidraget (att hjulcentrum hamnar ju närmare marken också) och av denna effekt isolerad så sjunker yttersidan av bilen medan innersidan höjs. För att ytterhjulet ska hissa bilen på däckkanten krävs att styraxelns förlängning träffar inom kontaktytan i sidled samt att däcket ska vara styvt. (Detta höjdförändring motverkas av KPI, dvs styraxelns lutning tvärs bilen, men det var inte topic.) _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
||||
Re: Caster, omöjligt att förstå?
Jag tar ett av mina "praktiska" exempel som går ut på att göra en liten modell av verkligheten. Till detta har jag använt två pennor som tejpats ihop till kpi axel med spindeltappspenna. Denna håller jag på autentiskt sätt bredvid en modellpantera. Observera höjden från marken på spetsen av spindelpennan på första bilden. Jag vrider sedan kpi pennen i styrningsriktning vänster och vi ser att spetsen på spindeltappspennan hamnar mycket nära marken. ![]() ![]() Nu ger vi kpi pennan en ordenterlig castervinkel! och obsrverar spindeltappspennans höjd över marken. Sedan svänger vi höger, och observerar samma sak. Spindeltapsspennans spets ligger nu i stället högre över marken. Alltså, i det första fallet höjs bilen och i det sista sängs bilen. Vi kan också notera hur camberlutningen på spindelpennan förändras med casterändringen. På sista bilden är den rätt paralell mot marken. Men på bild 2, med 0 caster är det en ordenterlig camberförödring. Vi skulle haft samma tråkiga + camber på bild 4:a i stället för nu nästan noll med den castervinkel kpi pennan har. ![]() ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() ![]() |
||||
Nu har jag suttit på jobbet och lekt med lite linjaler...
Äntligen fattar jag hur det funkar ![]() ![]() Undrar förresten om det kan vara värt att köpa en radiostyrd nitro touring? Dom har ju justerbar caster/camber och rollcentra ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4680 besök totalt |