Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Caster, omöjligt att förstå?
<<   1, 2
4680 besök totalt
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



ButterflyRacing skrev:
SecretAgentMan skrev:
När du styr så vill hjulet ställa sig på kant - det blir högre - bilen lyfter sig - voila'!


Nej...så är det inte.
nu är ni inne på det som jag försökt bena ut i två år........och alla säger att jag har fel.

Ska följa detta och se vad ni kommer fram till.


Hmmm...samtidigt som man lutar hjulet mha caster och det så lägger man ju ned det...så bilen lyfter sig inte nej, om något så kommer spindeln att sänkas? *doh*

/J - skall sluta svara på posts innan första morgonkaffet.

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Daniel Ekström skrev:
Kunta skrev:
Är det inte ackerman som gör att bilen lyfter


Nja ackerman är ju att innerhjulet styr mer än ytterhjulet så att säga. Dvs om du tittar rakt uppifrån så är det större vinkle på innerhjulet än ytterhjulet.

Eller har jag fel


Näpp, ackerman funkar absolut som du säger (i alla fall på mina gamla race-radio-kärror när det begav sig ).

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



om man tar choppern med lutande framgaffeln (och kronan) igen och flyttar framhjulet till vänster. Styr man höger då kommer framänden att sjunka och tvärtom. Det är sidoförskjutningen av hjulet som ger höjdskillnaden. Avståndet i sidled mellan där gaffelkronans förlängning träffar marken och kontaktytans (däckets) centrum är skrubbradien i detta fall.

Det är caster tillsammans med skrubbradie som ger största bidraget (att hjulcentrum hamnar ju närmare marken också) och av denna effekt isolerad så sjunker yttersidan av bilen medan innersidan höjs.

För att ytterhjulet ska hissa bilen på däckkanten krävs att styraxelns förlängning träffar inom kontaktytan i sidled samt att däcket ska vara styvt.

(Detta höjdförändring motverkas av KPI, dvs styraxelns lutning tvärs bilen, men det var inte topic.)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



(hämtar mer kaffe, mycket mer )

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Caster, omöjligt att förstå?

Jag tar ett av mina "praktiska" exempel som går ut på att göra en liten modell av verkligheten.
Till detta har jag använt två pennor som tejpats ihop till kpi axel med spindeltappspenna.
Denna håller jag på autentiskt sätt bredvid en modellpantera. Observera höjden från marken
på spetsen av spindelpennan på första bilden. Jag vrider sedan kpi pennen i styrningsriktning vänster
och vi ser att spetsen på spindeltappspennan hamnar mycket nära marken.




Nu ger vi kpi pennan en ordenterlig castervinkel! och obsrverar spindeltappspennans höjd över marken.
Sedan svänger vi höger, och observerar samma sak. Spindeltapsspennans spets ligger nu i stället högre över marken.

Alltså, i det första fallet höjs bilen och i det sista sängs bilen.
Vi kan också notera hur camberlutningen på spindelpennan förändras med casterändringen. På sista bilden är den rätt paralell mot marken. Men på bild 2, med 0 caster är det en ordenterlig camberförödring. Vi skulle haft samma tråkiga + camber på bild 4:a i stället för nu nästan noll med den castervinkel kpi pennan har.






Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Så känns det jusst nu, helt borta... Får nog leta efter bok med massa text oxh plöja.. Grekiska det här ju.. *s* Eller får man jaga tag på någon som kan visa och förklara IRL! Brukar vara bäst!!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Nu har jag suttit på jobbet och lekt med lite linjaler...

Äntligen fattar jag hur det funkar

Undrar förresten om det kan vara värt att köpa en radiostyrd nitro touring? Dom har ju justerbar caster/camber och rollcentra thumbs up Då kan man ju testa och se vad som händer Finns att få tag på för 3000:- ink allt som behövs

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Allmänt banåkaforum
Caster, omöjligt att förstå?
<<   1, 2
4680 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande