| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
fastrostade och avbrutna skruvar
|
1761 besök totalt |
|
stötte på patrull med en bakspindel till projektbil nr 2. När skruvarna som fäster spindeln mot bakaxeln lossades gick en skruv av. Inget jag funderade för mycket på, jag fick ju loss den och med skruven på plats behövde jag inte bekymra mig om att gängorna skulle ta skada av blästringen som följde. Men nu sitter skruven fortfarande benhårt fast och jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. En massa 5-56 och värmning följt av angrepp med rörtången resulterade bara i att ytterligare en bit av skruven försvann... svetsa på en mutter ser ut att vara nästa sak att prova. Hade det inte varit besvärligt att spänna upp och träffa rätt hade jag annars gett mig på att borra bort skruven. Har vi några tankar och idéer här? Hade det inte varit för att skruven sitter ungefär där en av handbromsbackarna hamnar hade jag borrat utan att bry mig om gängorna och bara satt en mutter på framsidan men nu känns det inte som en riktigt bra lösning... _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
|
Man kan ju testa att borra, och lyckas man inte rädda gängan så drar man i en Helicoil eller liknande.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
|
Svetsa har ju fördelen att värmen hjälper till att lossa skruven. Om man ska borra så finns det en skruvutdragarsats på Biltema med styrningar som delvis hjälper att träffa rätt och sedan är det tänkt att man ska knacka in en räfflad pinne i hålet och med en mutterliknande hylsa skruva ut skruven.
Har själv med gott resultat använt en liknande sats från Ridgid, men vet inte hur kvalitén på Biltemas är. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
|
De gånger en liten bit av skruven fortfarande sticker ut (kan vara någon millimeter bara) har jag svetsat fast en mutter på skruven med TIGen. TIG har fördelen att man kan "köra lite extra" och verkligen värma upp den. Sen efter det släpper skruven väldigt fint.
|
|
man får tacka för tipsen. Och hur gick det kanske ni undrar? Jo, vi började med att svetsa. sen vred vi loss muttern från skruven...
inte riktigt som det var tänkt. Så det blev att borra. Har hållit på i ett par timmar nu. Började med pelarborr och lagom litet borr, därefter ett större borr. Hålet för skruven är inte gängat hela vägen som tur är så jag kunde utan större problem få bort det mesta av skruven. Sen blev det knepigare för centreringen blev ju inte riktigt bra och jag ville ju helst inte skada gängorna. Så det blev att flytta över till stora fräsen där vi numer har en uppspänningsanordning som passade perfekt för axeln på spindeln. Lite tur ska man ha. Sen var det ju att träffa rätt där då... Turen stod på min sida igen och vi hade ett frässtål som precis passade i den ogängade delen av hålet. När allt var centrerat var det "bara" att byta till ett mindre 2-skärigt frässtål och använda det som "borr". Sen hade jag åtminstone ett 6mm hål som var centrerat i skruven. Därefter följde en lång rad av borrningar med ökande dimension och kontroll mellan varje och till slut kunde jag börja dra ut skruven i spånor. Såg ut som att jag hade skadat gängorna först men när jag dragit igenom med gängtapp kunde jag konstatera att gängorna såg helt oskadda ut. Fan vad nöjd man känner sig efter en sån sak!
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1761 besök totalt |