Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Låsringar - typ och installationsmått, topplagring
931 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare

Har ritat nya topplagringar och ska nu hitta lämplig låsring för att hålla lagret. Det är en ledlager som är 28mm utv och det sitter i en alu historia. Men. Kollar man då i katalogen så ser det ut som att SB 28 är rätt. Men. Spåret ska då vara 28.8mm i ytterdia, dvs det är bara o.4mm djupt radiellt. Det känns extremt lite. Den är 1.75 mm bred och går då 28.8-1.75-1.75= 25.3mm Det känns så snålt - bara 0.4mm alu radiellt... Kulan på ledlagret medger en minsta innerdiameter på låsningen till 23mm - men räknar man då baklänges så blir ju det en SB 26... Och den passar inte i hålet.

Tittar man då på SGA, en sån med öron, så räcker den mer av lagret men då blir hålet antingen för snålt eller så måste jag gå upp i ytterdia till 30...och då blir det en himla mysko utformning på lagersäte och låsringsspår...

Hur mycket gods ska man sen ha under låsningen? Tittar ma i tabellen så räcker det i princip med 1.5 mm men jag antar att det är om man gör det i stål... Får plats med 4mm.

Idag sitter det låst med en en bricka med 4st m4 gängat i godset. Känns inte heller helt stabilt men det håller bevisligen, det blir ju inte såå hiskeliga krafter vid utfjädring ändå.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kolla på Smalleys sortiment, betydligt kraftigare än vanliga SG/SGA.
Låsringen håller bara fjäderbenets vikt va? Inte bilens säkring från att drälla i backen menar jag...

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
931 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande