Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2675 besök totalt |
Bromssystem, schematiskt.
Hej! Behöver hjälp med mitt bromssystem. Enkelt förklarat Jag får inte plats med ABS enheten på orginalplatsen i min bil eftersom jag bytt till en annan motor, å den måste därvid avlägsnas (åtminstone denna sässong) Fram till ABS enheten kommer ett rör från varje ok, och två st. rör från bromscylindern. Enkelt utryckt, hur i rackarns skall jag få ihop det, utan att gå via abs enheten, med fullgod funktion ![]() Bromsvåg kanske bör införskaffas? En schematisk beskrivning vore tacksamt om jag kunde få. Känns ju lite amatörmässigt att ställa en dylik fråga men jag är övertygad om att någon här kan hjälpa mig snabbt och lätt. (Annars så listar jag nog ut det ändå ![]() _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||
Bromssystem, schematiskt.
Jag har tagit bort ABS'en på min. Kollar man på äldre bilar utan så ser man att två-krets systemet ligger axelvis. Alltså det ena uttaget på huvudcylindern fram och det andra bak. Måste kolla om det var det främre till oken fram, tror det. Du får sätta dit en T-koppling till för att dela upp till framoken. Köp den typ som sitter mellan bakre oken. _________________ bmw bmwsson |
||||
ok, tackar för svar.
Förenklat så blir det ett rör ut från bromscylinder med ett T-kors på för bakoken, och det andra röret med T-kors för framok!? Blir kraftfördelningen ok då? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||
Det ska man nog inte ge sig den på. Bilar med ABS har i allmänhet mer bromskraft till bakhjulen än motsvarande utan ABS men funkar det inte bra så får du kompensera med någon typ av reducerventil efter T-korsen (till bakhjulen alltså) Jag har förresten hört att Volvo 140 hade ställbara reduceringar, borde vara ett ekonomiskt alternativ om man hittar på skroten. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Borde man inte ha en reducerventil innan t-korset bak, annars finns ju risk för olika bromsbalans mellan bakoken. Jag ska också bygga bort ABS:en då det blir lite mycket förändringar på bilen till nästa säsong, bättre ok och större skivor både fram och bak, samt att de nya drivaxlarna har annat antal "taggar" för ABS:en. Har planerat att dra ett rör bak med en reducering på och sen ett t-rör som förgrenar vid bakaxeln till varje ok. Jag antar att det är så Pär Hylander byggt i sin bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Mjae, inte riktigt. Det är ju en reducerventil med två kretsar från typ en Audi eller så. JAg har kvar diagonala kretsar och måste ju därför ha en reducering per bakhjul. Har man bakhjulen på samma krets så räcker det med en en-krets reducerventil. Hur tänker du dig att konstruera justereringsgrejen för lättare justering? (nyfiken...!) _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Bromssystem, schematiskt.
Jag har idag konstaterat att det sitter en tryckavhängig regulator (reservdelsnamnet) där, den kommer jag inte att använda mig av tror jag. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Aha, det är en tvåkrets, jag kommer bara att behöva en enkrets, det sitter i dagsläget bara ett rör bak som sen delar upp sig upptäckte jag idag. Jag tänkte använda mig av en växelväljare från en cykel (troligtvis en med 5 fasta lägen) och wire, inte så avancerat ![]() _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Skall inte typ vänster bak och höger fram, och vise versa på andra sidan, vara kopplade på samma krets för att få ett godkännt diagonalsystem?
Å då behöver man ju säkerligen reducering bak. Finns det inte enkla hydraulstrypningar man kan använda, typ liten ballofix på röret till bakoket eller ställskruv som jag gängar in i alublocket?. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2675 besök totalt |