Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromssystem, schematiskt.
2675 besök totalt
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Hej!

Behöver hjälp med mitt bromssystem.

Enkelt förklarat
Jag får inte plats med ABS enheten på orginalplatsen i min bil eftersom jag bytt till en annan motor, å den måste därvid avlägsnas (åtminstone denna sässong)

Fram till ABS enheten kommer ett rör från varje ok, och två st. rör från bromscylindern.

Enkelt utryckt, hur i rackarns skall jag få ihop det, utan att gå via abs enheten, med fullgod funktion

Bromsvåg kanske bör införskaffas?

En schematisk beskrivning vore tacksamt om jag kunde få.

Känns ju lite amatörmässigt att ställa en dylik fråga men jag är övertygad om att någon här kan hjälpa mig snabbt och lätt. (Annars så listar jag nog ut det ändå )

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Jag har tagit bort ABS'en på min. Kollar man på äldre bilar utan så ser man att två-krets systemet ligger axelvis. Alltså det ena uttaget på huvudcylindern fram och det andra bak. Måste kolla om det var det främre till oken fram, tror det. Du får sätta dit en T-koppling till för att dela upp till framoken. Köp den typ som sitter mellan bakre oken.

Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
ok, tackar för svar.

Förenklat så blir det ett rör ut från bromscylinder med ett T-kors på för bakoken, och det andra röret med T-kors för framok!?

Blir kraftfördelningen ok då?

Porsche 997 Turbo
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

NP skrev:

Det ska man nog inte ge sig den på. Bilar med ABS har i allmänhet mer bromskraft till bakhjulen än motsvarande utan ABS men funkar det inte bra så får du kompensera med någon typ av reducerventil efter T-korsen (till bakhjulen alltså)
Jag har förresten hört att Volvo 140 hade ställbara reduceringar, borde vara ett ekonomiskt alternativ om man hittar på skroten.

bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

Micke Holmström skrev:
NP skrev:

Det ska man nog inte ge sig den på. Bilar med ABS har i allmänhet mer bromskraft till bakhjulen än motsvarande utan ABS men funkar det inte bra så får du kompensera med någon typ av reducerventil efter T-korsen (till bakhjulen alltså)
Jag har förresten hört att Volvo 140 hade ställbara reduceringar, borde vara ett ekonomiskt alternativ om man hittar på skroten.

Borde man inte ha en reducerventil innan t-korset bak, annars finns ju risk för olika bromsbalans mellan bakoken.

Jag ska också bygga bort ABS:en då det blir lite mycket förändringar på bilen till nästa säsong, bättre ok och större skivor både fram och bak, samt att de nya drivaxlarna har annat antal "taggar" för ABS:en.

Har planerat att dra ett rör bak med en reducering på och sen ett t-rör som förgrenar vid bakaxeln till varje ok. Jag antar att det är så Pär Hylander byggt i sin bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2695 jag kommer dock ha justeringen på ett annat sätt som är lättare att justera under färd och lättare att komma ihåg de olika inställningarna.

Det är kul att köra fort.
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Har du inte redan en reducerare under huvudcylindern?

Laholm
Här sen Nov 2002

bobo skrev:

Har planerat att dra ett rör bak med en reducering på och sen ett t-rör som förgrenar vid bakaxeln till varje ok. Jag antar att det är så Pär Hylander byggt i sin bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2695 jag kommer dock ha justeringen på ett annat sätt som är lättare att justera under färd och lättare att komma ihåg de olika inställningarna.

Mjae, inte riktigt. Det är ju en reducerventil med två kretsar från typ en Audi eller så. JAg har kvar diagonala kretsar och måste ju därför ha en reducering per bakhjul. Har man bakhjulen på samma krets så räcker det med en en-krets reducerventil.

Hur tänker du dig att konstruera justereringsgrejen för lättare justering? (nyfiken...!)

Stockholm
Här sen Mar 2003

Re: Bromssystem, schematiskt.

Esa skrev:
Har du inte redan en reducerare under huvudcylindern?

Jag har idag konstaterat att det sitter en tryckavhängig regulator (reservdelsnamnet) där, den kommer jag inte att använda mig av tror jag.

Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

Pär Hylander skrev:
bobo skrev:

Mjae, inte riktigt. Det är ju en reducerventil med två kretsar från typ en Audi eller så. JAg har kvar diagonala kretsar och måste ju därför ha en reducering per bakhjul. Har man bakhjulen på samma krets så räcker det med en en-krets reducerventil.

Hur tänker du dig att konstruera justereringsgrejen för lättare justering? (nyfiken...!)

Aha, det är en tvåkrets, jag kommer bara att behöva en enkrets, det sitter i dagsläget bara ett rör bak som sen delar upp sig upptäckte jag idag.

Jag tänkte använda mig av en växelväljare från en cykel (troligtvis en med 5 fasta lägen) och wire, inte så avancerat . En kompis såg det på en bil när de var på SS.

Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Önskar tips på vart man hittar T-kors till bmw'n?

Edit: Jag gängar upp ett alublock själv

Porsche 997 Turbo
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Skall inte typ vänster bak och höger fram, och vise versa på andra sidan, vara kopplade på samma krets för att få ett godkännt diagonalsystem?

Å då behöver man ju säkerligen reducering bak.

Finns det inte enkla hydraulstrypningar man kan använda, typ liten ballofix på röret till bakoket eller ställskruv som jag gängar in i alublocket?.

Porsche 997 Turbo
Citera
Skruva banåkabil
2675 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande