| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Val av stol för bred person?
|
2695 besök totalt |
|
Hej, behöver en bra sitta-still stol till min Civic. Tänkte att stol kan man ju investera i och flytta med till nästa bil sen så vill ha något som passar mig bra. Jag är ganska storvuxen, 183 cm lång och väger nog en 110 stabila kilon. Enda stolen jag hittat som verkar passa utifrån vad som står på internet är Sparco EVO 3. Frågan är om det finns några andra bra alternativ innan jag springer iväg och köper en sån? _________________ Mikael Andersson |
||||
|
De som heter vtr brukar vara breda, men du är inte så lång så det rekommenderas att du provar stolar, samt att du är säker på att den ryms i bilen. Evo 3 ryms varken i en BMW e30 eller e36 utan massa extra jobb...
Sen är det höftbenen som ställer till det mest, fläsket är ju formbart. Jag själv väger numera in på 95 och är 187 cm. Ryms fortfarande i rätt smala stolar i 2 timmars stinter, sitter fast på riktigt... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Sparco Ergo Large är en bred stol med öron och har för ovanligheten hög rygg och höga bälteshål.
Jag är av ungefär samma "dimensioner" och sitter bra med axelbälten i bra vinkel och huvudet mellan stolsöronen och inte ovanför som annars lätt är fallet. Såg att du var från Alingsås, Street performance i Götet (Backaplan) tror jag har provstolar hemma |
||||
|
Eftersom tråden finns och detta kan vara intressant för andra också slänger jag också in en fråga, om du tycker jag trådkapar är det bara säga till så skapar jag en egen tråd Mikael!
Om man har liknande proportioner men är decimetern längre (194-195cm och cirka 110-120kg), vad ska man sikta på då? Helst något lite tillbakalutat, så det går att få på hjälm utan att behöva installera taklucka ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
|
Re:
Lutningen fixar du med hur du monterar stolen... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Beltenick Futura har jag och är nöjd med den. Jag är 192 lång och vikten pendlar mellan 95-105
http://rallyshop.se/produkt/Beltenic _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||||
|
Re:
Tack för tipset! Alla ställen jag vart inne på har max haft nån enstaka stol inne för prov. Får bege mig dit och kika nån gång. Ett alternativ vore väl att vänta till Bilsportmässan i påsk men det blir ju lite långt... _________________ Mikael Andersson |
||||
|
Re:
Jag har ungefär samma mått, lite kortare 191 men har å andra sidan lång rygg. Den stol jag absolut suttit bäst i är Toora Project 2. Vet inte om de fortfarande tillverkas har inte lyckats hitta, men är du inte beroende av åldersmärkningen så kanske man kan hitta en beggad. _________________ Emil Nilsson |
||||
|
Var på street performance idag när de hade träff vid butiken och provsatt lite. Sparco EVO 2 kändes helt klart bäst, men kostar ju en slant tyvärr... Funderar på om det kan vara värt att försöka hitta något billigare med liknande dimensioner, någon som känner till på rak arm?
_________________ Mikael Andersson |
||||
|
Ett annat alternativ som är bättre ur många perspektiv, är att bli mindre "bred", det är enklare än man tror och är till 95% en funktion av rätt kost....
Det är långt till nästa säsong!!
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Har suttit och kollat lite på måtten, men blir inte klok... Verkar inte som om de mäter på samma sätt som Sparco så kan inte jämföra rakt av, bättre pris på den ja.
Jo, jag vet. Har tyvärr nada motivation till det dock just nu. Jag är dessutom ganska storväxt även när jag är smal. _________________ Mikael Andersson |
||||
|
OMP WRC-R XL Funkar klockrent för mig med 1.1 deciton på vågen och 193cm.
Bra kvalitet och snygg också. Köpte min på Trendab. Mycket bra service där. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2695 besök totalt |