Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Memphis 16v
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
3 besök senaste veckan (93507 totalt)
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
På tal om att nöta på...

I midsommar hans det med en sväng på Gotland Ring också. Även där gick det snabbare än förra gången jag var där. Nu gick det på 1:48,53 mot 1:50.09 från förra gången. Mitt teoretsikt snabbaste ligger på 1:47,72

Just nu pågår planerandet inför byte av växellådslänkage samt montering av Supersprint-grenrör som kommer genomföras inom kort.

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
De senaste veckorna har spenderats i garaget. Grenröret är nu på plats med förvånansvärt god passform. Även ett nytt växellådlänkage är monterat. Lika bra att passa på när avgasröret var borta. Som sagt grenröret är på plats men avgassystemet behöver byggas lite till på, men delar är på väg och sen skall det inte var några större problem att få allt på plats.

Grenrörets alla delar

Grenröret är på plats

Nya växellådslänkaget

Resten av avloppet skall byggas här ifrån

Jobbet fortsätter

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Så där, nu är allting på plats med Ok resultat. Det hördes att det läckte lite vid första uppstart men det är ordnat nu. Efter att ha varit ute och provkört visar det sig också att ett svårbeskrivet ljud uppkommer efter ca 5000 rpm som jag inte hört innan. Återstår att kolla efter vad det kan vara.

Färdigt

I övrigt är snart en del kosmetiska uppdateringarna snart genomförda också. Bilder på det kommer när det är klart.

Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006

Ser bra ut..
Fortsätt njut av att köra den..

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Då var det dags för årets uppdatering *harkel* *harkel*

Lite pillande hinns det med lite då och då om än inte så ofta. Biltema har öppnat i Visby och på ett besök fick jag lite feeling och köpte på mig lite mätare som jag velat ha sedan länge tillbaka. Tanken är att montera tre stycken mätare där stereon suttit innan. Oljetryck, oljetemp och lambdavärdet. Efter installation av oljetryck och lambda var det dags för en provkörning. Och det var nu det blev lite märkligt...

Oljetrycket verkar lågt enligt mätaren fast bilens originalinstrument indikerar inte lågt tryck. Har jag satt den tryckgivaren på fel ställe eller vad? Vad skall oljetrycket ligga på i en motor, 5-6 kg?

Lambdamätaren visar lite motstridiga värden om va jag har lärt mig om motorer. Om jag lärt mig fel får ni gärna rätta mig.

Vid jämn fart/gas borde det väl ligga i optimal-värde? Enligt video på lean.
Vid motorbroms borde det väl vara lean eftersom bränslet stängs av? Enligt videon rich.
På tomgång borde det väl vara optimal eller rich? Enligt videon lean.
Oljetrycket ligger på 2-3 kg efter att motorn blivit varm.

Som sagt, jag får inte ihop det riktigt. Det är som sagt biltemas givare och mätare. Lambdamätaren har en signalkabel och är av universalmodell, oljetrycksmätaren sitter "ovanför" oljefiltret.

Här är några bilder på installationen:
Mätare från förarplats

Lambdasonden på ett av rören, tror det är cylinder 2 och 3.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Memphis 16v
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
3 besök senaste veckan (93507 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande