Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3450 besök totalt |
Dämpkrets?
Hej, till min Mychron display (LCD panel) har jag även dragit tankmätaren. Problemet är att givaren inte är dämpad, vilket innebär att mätvärdet jag ser (bränslemängden) fluktuerar hela tiden så länge man inte kört motorväg p.g.a. skvalpet. Jag letar helt enkelt tips på hur man gör en dämpning av den signalen, så den inte hoppar runt hela tiden. Displayen använder sig av en Vref på 4,5V och en signal ingång. Tankgivaren ger 0 till ~200Ω och för att minska strömförbrukningen har jag ett 2kΩ motstånd mellan Vref och signal: Vref-----2kΩ----,--------------tankgivare signal-----------' Vilket innebär att signal ser 0-450mV ungefär. Går det att förstå vad jag menar? Jag är itne så elektroniskt begåvad... ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Varför bygga om något som redan funkar? Jag kan tänka till mängder av mekaniska lösningar, men det vill jag inte för jag orkar inte och mätaren är en VDo tankmätare som kostade ett antal hundringar.
![]() Det borde vara lättare att göra en elektronisk dämpning. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
För dämpningen behöver du en kondensator och ett motstånd.
Vilka värden du skall ha beror på bl a hur mycket ström din mätare tar, men normalt brukar det inte vara mycket. så du kan kanske börja med ett motstånd på 10kohm och en kondensator på 100uF, det ger en dämpningstid på ca 1s vilket förhoppningsvis räcker... Motståndet skall kopplas i serie med signalingången och kondensatorn efter motståndet (på signalingångssidan) mot jord. Vref-----------------2k-------,------Tankgivare signal---------,--10k---------' jord--100uF--' Hoppas "bilden" går att förstå _________________ ![]() Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||||
Jodå, jag fattar.
minskar det där signal"storleken"? Dämptiden kan gärna vara 10s eller så, nivån i tanken sjunker ju inte så jättedramatiskt. Och vore skönt om det inte varierade i långa kurvor och så. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Nej inte om inimpedansen (motståndet in i kretsen) är högt, på en digital voltmeter brukar det vara >1Mohm och det är inte ovanligt även på andra mätinstrument.
Har du otur så får du gå ner i storlek på motstånd och upp i storlek på kondensator, du kanske har en manual eller liknande där det står? Vill du öka tiden är det enklast att öka kondensatorn då det bara är att koppla en till parallellt _________________ ![]() Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||||
om jag har en manual? ja. Men instrumentet är gjort av italienare. Står det något vettigt i manualen? Nej...
allt hur man kopplar in mätare har jag listat ut själv... ![]() ![]() Ehm, troligtvis har den rätt hög impedans (vi kan ju hoppas i alla fall). Så jag ska göra kretsen så här? Vref------------------2k-------,------Tankgivare signal----------,--10k--------' jord--100uF--| jord--100uF--' _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Japp, så får du ca 2s, du kan också koppla in en 220uF eller 470uF (5sek) eller 2200uF (22sek?) och kolla vad som blir bäst. Dessa stora kondesatorerna har normalt polaritet, dvs minus måste kopplas till jord.
Dom är normalt märkta med en spänning också och i ditt fall så behöver den inte vara över 5V. Du kan välja elektrolyt eller tantal, tantal är mycket mindre men finns inte i så stora värden, men du kan alltid koppla flera parallellt... _________________ ![]() Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||||
ok. jag tar nog då två st 470uF i parallell tror jag blir bra.
Tanken är väldigt avlång och smal, vilket innebär att när nivån är låg och man svänger så visar mätaren noll ganska långa stunder och även efteråt så hör man "vågen" går hö-vä-hö ett par gånger. Ca 10s dämptid blir nog lagom. Tusen tack för hjälpen - ovärderligt med expertkunskap! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Missade jag nåt? om vaddå?
Det lär dröja för jag åker iväg i tre veckor på semester, dvs. i början av augusti tar jag tag i det här. Jag var bara nyfiken på hur man gör och så gillar jag framförhållning. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag flikar inte lite här mitt i tråden och ställer en fråga.
Det är så att jag precis skickat delat för tillverkning för en egen tank. Men: 1. Vart får jag tag i någon form av aparatur som kan mäta hur mycket soppa det finns i tanken? 2. Jag behöver en liten, nätt och problemfri pump till catchtanken (en lågtryckspump) _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
Det vara bara det jag tänkte på... Lycka till _________________ ![]() Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||||
Sorry, har inte sett det här förrän nu. "Search is your friend" ![]() Soppapump: föreslår Purolater/Facet solid state "kub". Den har jag, funkar bra. Är även långloppstestad. Billig. Går att hitta på t.e.x Demon Tweeks, Rally Design (www.raldes.co.uk). Kan inga svenska leverantörer. Soppa i tanken: VDo bränslemätare kanske? Vet inte var man handlar i Sverige, kanske något båtföretag kan hitta åt dig, annars har jag bara ett tips i England: http://www.lowtension.co.uk/ Hoppas det är någon hjälp i alla fall. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag kan rapportera att dämpkretsen funkar
![]() Det blev två elektrolytiska condensatorer på 470uF och minsta spänning Elfa kunde hitta var 10V. Men det funkar ju bra ändå. Tusen tack för hjälpen! ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Idag dog min display. Vill inte ge referensspänningen på 4.5V. Troligen har kondensatorerna på något sätt lyckats lösa ut en säkring inuti enligt italienarna. Den är nu skickad till Italien för service så får vi se vad de säger är fel. Har även bett dem verifiera dämpkretsen och varför den inte fungerar (kommer troligtvis inte få svar på detta men värt ett försök).
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3450 besök totalt |