Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 48722 besök totalt |
Re:
Turbinfälgar har jag somsagt 20-25st så säg till så löser vi de! Resten verkar lovande, har du original golvmonterad gaspedal på den blåa? Hur blir det på denna? |
||
Låter bra!
på den blå har jag original pedaler fast med en moddad gaspedal från en Vw Caddy som blev moddad med ett förgasarstag till original pedalen för att den skulle hamna bättre till vid fullt nertryckt läge! Ska se om jag kommer ihåg så kan jag lägga upp bild under dagen! Det blir samma lösning på denna är det tänkt (om jag får spons på pedalen igen) annars blir det något eget som finns på hyllan! Dom andra 2 pedalerna har jag inte bestämt nåt för än... Ska först ordna med stol osv så rattstången hamnar där jag vill! ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Nu har de hänt en hel del...
Budbilen gick igenom besiktningen i onsdags så nu går den med vassare förgasare och borttagen främre dljuddämpare och pulsrör! Låter vasst iallafall ![]() Racebilen har pappa börjat svetsa på nu och jag letar efter klasser att åka i samtidigt som jag börjar överväga att sälja när allt är klart för att finansiera ett annat bygge! som ger mer valuta för pengarna om man säger så.. Dessvärre börjar det se mörkt ut för att hinna inom tidsplanerna tyvärr då jag har börjat en kurs inom eget företagande och det blir inte tillräkligt med tid över... Har en Cab som ska få kärlek innan maj är slut med och så ska vi hämta ytterliggare en bil iform av en Mazda 929 HT som ska få service och ny toppackning och annat skojsigt... Vi får se vad som händer men bygget börjar rulla på nu igen iallafall och min ljusblåa ska lackas om till Gul i senare skede och vad som händer med den är inte bestämt ännu! ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Nya planer på G
Ja det var ett tag sen jag uppdaterade men jag har gjort en hel del... Nya tävlingsbilen står det stilla med då jag säljer av Alpine grejerna pga pengabrist Gamla tävlingsbilen går det sakta med men det ska börja svetsas lite på den snart och jag hoppas toppen snart är färdig så Morfar kan fortsätta med ihopsättning av motorn... Budbilen har nog blivit sur för att jag eventuellt ska sälja den så den trillskas med bränslet och vill inte gå efter ordning.... Caben därmot där händer det grejer... nya motorn i och snart är allt ihopsatt ska bara se så den startar först innan jag monterar ihop för mycket ifall det måste isär igen... Nya planer smids oxå då jag eventuellt fått tag på en Clio sport racebil billigt så antingen säljs rubbet så snart den affären är igenom eller så säljs alla R5or när Raceweek är över... ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Nu ni nu jäklar!!
Dags för en mega update på R5 fronten.... Min "budbil" som jag åker med till vardags råkade jag klanta mig lite med så den behöver en del ny plåt och då kommer jag passa på att göra om bilen till mitt eget stuk... Den kommer lackeras grön med breddade plåtfälgar lackade i silver/grå med guldcentrum... inuti kommer hela inredningen kastas ut och rutorna bakåt ska solfilmas sen ska det byggas ny inredning typ LeCar Van stuket och allt kommer bli i rött ![]() Caben hade kunnat bli färdig samma dag som jag åkte av så den kommer startas upp imorgon och provköras runt kvarteret innan den ställs undan för att den mörkröda gatbilen ska plockas ner i delar och rensas på allt som är nåt att ha... Min gula racekaross står under en pressening i väntan på mera tid för den så den kommer ställas i torrt utrymme över vintern, under tiden kommer jag färdigställa min ex Ekström bil till ett Renault junior utförande igen då jag har lite planer på G för den, jag själv kommer att köra en annan R5a som blir nästan helt standard till en början då allt som sitter på den mörkröda gatbilen istort sett bara flyttas över till en annan racekaross jag har stående! Ekström bilen kommer antagligen gå att hyra någon eller några tävlingar nästa år om allt går som det är tänkt... ![]() Förövrigt blir det inget tävlande alls iår då min motor ännu inte är färdig så vi har helt enkelt inte tid att bygga färdigt och jag anser att det inte är värt att betala 2500:- för vagnbok + märke när det bara är 2 tävlingar kvar på säsongen och långa mantorp är nog ingen höjdare med en R5a... :P Jag fortsätter jobba på med mina racingbilar och bygger upp våran kunskap på dessa saker ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Gr2 bilen klar + annat skoj på G
Här ska ni se på fasen att det händer grejer!! Jobbat på i det tysta då det varit svalt med aktivitet här i tråden :P Den gula som jag påbörjade krävde lite för mycket jobb så den står just nu ute under press och ska bli nerplockad i småbitar eventuellt! Jag fortsatte därför på min trofasta gamla Junior Cup bil och den är nu förvandlad till en riktig Grupp 2 bil efter den svenska regelboken, visst jag har inte gått hela vägen med Gr2+ med breddare osv men själva bilen i sig är byggd efter grupp 2, detta innebär alltså följande: Motor: Planad/Portad Topp Extraktor Grenrör Matchportat insug/grenrör mot toppen "alpine" kamaxel förfinade ventilsäten i väntan på nästa vinters renovering/trimning 1300cc Skvalpplåtar i tråget Växellåda: Nyrenoverad HA1 tätstegad låda (enligt homologeringshandlingen måste jag ha 4växlat så jobbar på det) Chassi: Alpine stavar fram och original bak Bilstien stötdämpare runt om (nya ligger och väntar) försträkta länkarmar Övrigt: Urkapade dörrar/plastrutor Nu när denna bil är färdig eller ja färdig är den inte men det är ungefär 2 veckors jobb att göra klart allt som ska åtgärdas efter träningshelgen som var nyss! Så tänkte jag fortsätta med lite andra bilprojekt, min gat 5a ska renoveras och få ny bakskärm mm samt att jag ska få hem en R5 cabb till som sen ska på skrot för att skänka delar till min andra cabb. I vår eller kanske redan i vinter så tänker jag börja med mitt mittmotor bygge dock blir det inte helt rörramschassi som tänkt från början men extrem blir den ändå bara jag får tag på drivlina ![]() ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Snart får jag börja med listan som blev från förra året... Vi har haft fullt i garaget
![]() Farsans gamle Volov 142 som varit med sedan 73 som racebil och gått i volov cupen osv är snart färdig nu så då kan jag äntligen börja med min bil igen! Det som ska göras: Ny tank 20 liter Ny bränslepump (facet pump ligger i hyllan) Bromsar ska fixas (Ny huvudcylinder) Förgasaren ska bytas till en WEBER 36/36 Sedan är det bara att kränga på nya däck och ut och gasa ![]() Har fått flera sponsorer till i år med så nu är inte bilen till försäljning längre utan nu sparkar vi liv i den igen och rejsar det sista i år innan bilen återställs för utställning ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Bromsproblem m.m
Bromsproblem!! jag har sedan jag köpte tillbaka bilen 2012 dragits med mystiska problem med bromsarna, pedalen känns mjuk och blir bara så hård som man vill ha den när bilen är avstängd alltså utan servo värkan. Jag beslut mig för att byta huvudbromscylinder då vi misstänkte ett inre läckage, nu är fallet som såhär att pedalen har blivit mycket sämre efter bytet.... Pedalen är trögmjuk ![]() Hur som helst så har jag iallafall bytt bränslepump till en sprillans ny facet som funkar klockrent och nu slipper jag oroa mig över att komma 3 varv och sen stannar pumpen ![]() På måndag är det licenskurs på gelleråsen så jag passar på att rasta bilen lite då när jag ändå ska vara intruktör ![]() Sen står jag i valet och kvalet på hur jag ska göra denna säsong om jag ska bygga ny tank verkligen och lösa ny vagnbok på en bil som jag planerat in 2 tävlingar med innan pension... Lutar mest åt att det blir lite träningar i sommar bara medans jag snickrar på en ny kaross! Har ju lite fler projekt i luften så att säga så man ska hinna med allt och ha råd med allt med ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Nu hörni blir det update!!
Måndagen den 6e April: Gelleråsen och förarkurs där jag med fler från klubben (ÖRC) var intruktörer så hade vi lite ledig bantid på förmiddagen så jag och några till passade på att rasta av racingbilarna som stått över vintern. Efter att ha monterat en riktig Facet bränslepump försvann genast problemet med bränslet från tidigare och nu orkade den med att skjuta in soppa i förgasaren hela vägen ut på registret. Växellådan är bra anpassad för gelleråsen men ska jag åka Falkenberg eller en annan bana som kräver 2ans växel får jag sorgligt nog byta låda då det skrapar och är svårt att få ur/i växeln... Motorn saknar lite effekt men fasen vilket fint register den har!!! från 3000RPM till 6500RPM drar det hur fint som helst och behöver man kan man dra den hela vägen till 7000!!! Vilket jag tycker är ganska mycket på en 1300cc med stötstänger ![]() Karossen har jag nu insett att den är rätt dålig och den försämrar varvtiden tillsammans med mitt mystiska bromsproblem.. Så i sommar fortsätter jag bygga på en ny kaross och jag får fortsatt sponsring från Autoexperten i Örebro samt att jag kommer få hjälp med skärmbreddare från FR-Autosport så nya bilen får den fulländade Grupp 2 looken ![]() I vinter får motorn en översyn och jag funderar på att sätta i kraftigare stötstänger samt lätta svänghjul och tryckare... blir även till att porta upp insugsrör för WEBER 36/36an som ligger och väntar! I V3.0 motorn så blir det Alpine topp med liggande WEBER förgasare och annat skojsigt så då hoppas jag få ett skönt vrålande ljud från bilen för just nu går den ganska tyst... ![]() Fördelen med att bygga på en annan kaross är att jag slipper problemet med en för liten tank då avgassystemet hamnar dumt till så nu utgår jag från en bil med original tank och behöver bara krångla med avgassystemet istället ![]() Men i vilket fall som helst så kan jag nog hitta 2-4 sekunder i mitt PB på Gelleråsen med alla nya mods i en bättre kaross... 1:27:xxx åkte jag på påskmåndagen så målet är ju nu att komma ner på 1:23:xxx visst det låter inte snabbt men för att vara en Renault 5a är det brutalt snabbt! ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Motor/växellåda?
Nu när jag har haft gott om tid att fundera så tror jag det är dags att pensionera framhjulsdrivet och börja bygga rwd... I SSK Classic där jag kommer tävla framöver är det tillåtet med mittmotor om bilen funnits med det före 1979. Och direkt gick då min tanke till att bygga en mittmotor R5a... Om någon har tips och förslag på motor/växellåda som åtminstone fanns i närheten av slutet på 70talet så är det välkommet! Jag tänker till en början åka sugmotor men tanken finns kring överladdat i ett senare skede. Närmast i planeringen ligger dock en heldags onsdagsträning på Gelleråsen men ska försöka ordna nya bromsslangar i fram först då det är det enda i stort sett som är kvar att byta ut för att få tillbaka bromsverkan. Förhoppningsvis kan jag kapa 1-2 sekunder till då! ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Nej någon PRV6a är inte intressant då det är en motor jag inte gillar!
Här kommer en liten racerapport från förra helgens tävling föresten! Jag åkte ner till Kinnekulle på torsdagen för att hinna med att besikta och göra klart det sista innan träningen började fredag morgon och vädret såg faktiskt lovande ut för helgen så det fanns chans för bra tider och resultat. Fredag: Träningen började skapligt men en bränsleslang satte stopp för ett riktigt attackvarv då bilen tappade bränsletryck i slutet på rakan men jag lyckades ändå sätta ett nytt personbästa varv (officielt) med 1,1 sekund. Det är något jag är oerhört nöjd över och det visar att förbättringarna gett resultat. Kvalet kördes under eftermiddagen och jag hoppades på ytterliggare förbättring då vi fixat lite småfel samt justerat lite och nya däck såklart, tyvärr gick det inte som det var tänkt så någon förbättring blev det inte och vi kom på att vi åkte för smala fälgar fram så för att få bilen att styra bättre lyckades jag låna bredare fälgar som vi satte fram till lördagens race. Lördag: Regn, men jag kom ihåg 2013 när det regnade och jag körde mitt livs race så nu var det dags igen. Jag gjorde en riktigt bra start och tog mig genast förbi bilen framför och sen var det fight fram tills dess att en framförvarande tappade kontrollen vilket gjorde att luckan till bilen bakom krympte så på rakan var jag omkörd, jag tog i och två varv senare var jag förbi. Det såg ut som att jag var på väg mot min allra första seger... Men vid en varvning från den snabbare klassen vi körde med gjorde att jag gled lite ur spår och körde över kurbsen vilket fick en tändkabel att hoppa av så bilen blev trecylindrig, jag fick göra ett snabbt stopp och sen ut igen men tyvärr hade jag tappat klassvinsten men jag lyckades ändå knipa en andra plats vilket jag får vara nöjd med. Söndag: Jag hade haft en bättre varvtid än ett par bilar från lördagens race så vi var cirka fyra bilar som kunde fightas, återigen regnade det och när starten gick var det bara en dimma så jag backade av lite och kom igen när dimman lättat och det blev ännu en fight om ledningen i klassen. Denna gång stod jag och min Renault 5 som segrare och det var ren och skär glädje när jag gick över mållinjen för att få min allra första seger i karriären!!! Det är få gånger man hör racingförare hoppas på regn men jag är en av dom som hoppas på regn resten av säsongen, så nu är det bara att ladda om och fixa småsaker på bilen inför nästa tävling om cirka en månad! _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Spelar det någon roll menar du?
Gillar jag inte motorn gör jag det inte helt enkelt! Nu håller jag på och bygger på delar på min racingbil från 2st andra femmor jag har... Bl.a grövre krängare i fram osv så får hoppas att det kan göra underverk! Bromsarna verkar vi ha fått till nu hoppas jag så nu är det bara att invänta väderguden så vi får regn nästa tävling... ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Nu när allt funkade till denna tävling så kunde man ju inte undvika tanken om vad som kunde gå fel...
Såklart sket de sig redan på kvalet då antingen vevaxeln har gått av eller ett vevlager har gett upp. Fram tills dess hann jag åtminstone sätta ett nytt PB på Kinnekulle med denna bilen och jag känner att gränsen är nära nu... Så i samband med motorhaveriet blir åtgärdat bygger jag om en del annat på bilen med. Att göra tills 25/9: Motorn inkl ny låda Nya drivaxlar Ny huvudbroms cylinder Nya belägg Plastskärmar fram med breddare Breddare bak kapa ur huven kapa ur baklucka/plastruta hålborra dörrar Gänga om fästen till krängarna bak Skära mönster i 4st slicks Sen ska de gasas på SSK finalen på Karlskoga, har chans på andra platsen i klassen! ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Från och med idag pensioneras bilen och kommer inte ut någe mer på bana!
Jag kommer köra finalen i en annan bil och igenom att det inte fanns tillräkligt stabila grejer på hyllan hinner vi inte få ihop en ny motor så karossen pensioneras i väntan på framtiden! _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 48722 besök totalt |