| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Identifiera mina Bremo bromsok
|
4275 besök totalt |
|
Köpte på mig lite nya bromsar till min Sierra Cosworth, men vart osäkert på vad de kommer ifrån. Kunde ju vara intressant och behövligt i framtiden att veta om. Någon som kan säga mig detta? Kastar med en bild på bromsklossen som sitter monterade. Säkert inga monsterprylar, men det var inte mina 280mm skivor och 1-kolvs glidok heller som satt där? Fick med 305*28mm skivor. Mvh Jonas
|
||||||
|
Seat Ibiza
Pfc beläggen heter 0592 om du söker mått Originalskivorna var 305 x 28. Jag körde med 300x28 förut och nu med 315. Dessa ok används tex på gamla gran turismo kittet som brembo hade till tex m-coupe och då var det med 325mm skivor. Dessa ok var snorbilliga från vw/audi/seat för typ 10år sen och därför finns de gott om dessa på marknaden.mtror jag gav under 1500 styck nya för mina ink belägg från vw i s-Tälje då. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
|
Re:
Vet du någon årgång och vilken modell möjligtvis? Funderade på att skaffa DS2500-3000 belägg.. Är det vettiga ok? Eller varför vart de så pass billiga? Känns ju spontant som en grym uppgradering från mina orginalbromsar iaf. Men upp till 325mm skivor alltså.. Mvh Jonas |
||||||
|
Jag kör med såna ok ihop med 296x28 mm skivor fram på min gamla Commodore, det funkar bra. Jag kör med Carbotech XP8 belägg.
Kan ju säga att det blev en viss skillnad mot tokslut original tvåkolvsok från -77... Montera dem med den lilla pilen i hjulets rotationsriktning så blir det rätt med de olika stora kolvarna. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
Antar att det är bra belägg, för en som inte är ett dugg påläst?
Har vita fälgar så uppskattar några belägg som funkar bra på gata men ska kunna stressas lite, samtidigt som de inte dammar haha Japp, redan ditsatta i rätt riktning, fick skifta luftnippeln och slangen.. Orginal (Yellowstuff och slitsade) vs. Brembo
Mvh Jonas |
||||||
|
Re:
Och efter bara något år gick hela paketet på 6500:- och uppåt. Då var det inte så billigt efter det. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Re:
Det dammar efter hur mycket och hårt du bromsar, gjut upp några kolfibersköldar som skärmar av fälgarna om du inte vill ha bromsdamm. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Nu vet jag inte om det var ett ironiskt inlägg från din sida? Jag märker stor skillnad på bromsdamm från olika belägg iaf. Mvh Jonas |
||||||
|
Re:
Nej, ingen som helst ironi. Ta 'damma lite' belägg och kör på hårt så dammar de lika mycket som inte damma lite belägg. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
När man kör hårt köper jag att det ska damma. Tänkte mest på vardagskörning, då är man ju tacksam om det dammar så lite som möjligt
Hade ett par eftermarknadsbelägg från Autoexperten förr som tokdammade bara man rörde bromspedalen, medans mina Yellowstuff inte dammade så fruktansvärt. Mvh Jonas |
||||||
|
Ja givetvis, trodde man skulle fatta vad jag menade..
Funkar oken bra över lag annars? Eller jag har jag handlat nåt skit? Men iaf, vilka belägg ska man satsa på som fungerar som ett bra komplement för både gata tång bana? Mvh Jonas |
||||||
|
Jag tycker de funkar utmärkt, men varken jag eller min bil är speciellt snabba så det kanske bara är så att det räcker till mina behov.
Det måste ju finnas fler här som kör med likadana bromsok som kan ge mer input. När det gäller belägg så funkar XP8 på gatan också men räkna med att de tar lite dåligt när de är kalla. Inte så att bilen blir livsfarlig, men bara så att man är med på lite sämre bromseffekt vid gatkörning. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Fniss... Minns när jag köpte några set av leon cupra R oken för typ 1750kr/st ink belägg bara för dom var så jävla billiga, drog på en sats på min bruksar A6 jag hade på den tiden, beläggen var nog inte riktigt avsedda för den vikten så beläggen pulvriserades bokstavligen direkt efter ett par högfartsbromsningar
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||
|
Jag byggde kompletta broms kitt med dessa ok som jag sålde, kände man någon så man fick verkstads rabatt så var den på 25% så gav ca 1400kr/st för dom, vet att jag köpte 20 st !! på en gång vid ett tillfälle, sen skenade priset på dom
Men jag har nog 2 par nya liggandes fortfarande. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
|
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4275 besök totalt |