Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 T5 -96 - E85 Racer- | 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 >> 16 besök senaste veckan (191918 totalt) |
Bilen är före detta foto bil från Volvo och köptes utav mig hösten 98.
Den skulle förbli original(hade lovat mig själv)men som vanligt så spårade det ur MOTOR 2,3liters 5cyl 20v 02-ans block med uppfräst vevhusventilation Nya T5 kolvar från 06 uppåt ( väger mindre ) Nya smidda vevstakar 143mm längd Nya lätta veven 90 i slag Stcc vevstakslager Maxportad topp med mirafrästa ventiler S60R grenrör (sk Japanröret ) T04E turbo med steg 3 axel och 360lager Wastegate huset är uppsvarvat och portat Tial Sport 44mm Watesgate , svetsad på avgashuset samt V'bands anslutningar 3,5" luftmassemätare 3" gasspjäll GLT kammar 850cc Siemens spridare Bränslesystem med stålomspunna teflonslangar AN10 , pressade rostfria koppligar , 3,8lit catchtank , 2st Wallbro pumpar i tanken , 2st Wallbro pumpar efter catchtanken . Ferritas 3" främre avgasrör med 2,5" efter Racekatten open Air JR filter med 4" slang från grillen för kallare luft Ändrad vevhusvent till separat behållare XC 90 V8 motorkuddar Bosch Platina stift Separat oljekylning till motor i fronten med 19 raders kylare 70graders termostat 1,9bars laddtryck original styrsystem Motronic 4.3 mappat av Claus på TurbOCenter Mappad för E85 Castrol TWS Motorsport olja 10W/60 Effekt = 450HK / 620nm vid 1,5 bart ladd VÄXELLÅDA M 56H med Quaifediff Sachs race engineering 707 tryckplatta (Audi S4 ) med R lamell Lättat svänghjul 1kg oljetempmätare Delrin bussningar i nedre fästet BROMSAR Fram Alcon 4-kolvs race ok(otätade) 350x34mm Performace Friction ventilerade bromsskivor ( Porsche GT2 )med bellhouse i aluminium PFC 01 belägg ( grymt bett i dessa ) Extra kylslangar dragna från spoilern Bak original ok Tarox slitsade skivor Carbotech XP6 belägg ( från Stcc AUDI ) Stålomspunna slangar runt om Motul RBF600 racing bromsvätska CHASSI Fram Koni's Gula ställbara dämpare med Biltema fjädrar alà Fuling kapade till rätt längd Aluminium länkarmar från 850GLT med Delrin bussningar Subframe med delrinbussningar Ställbart krängningsstag från 850 BTCC H&R camber kit -3* negativ camber Ställbart fjäderbensstag Bak Öhlins ställbara dämpare med Biltema fjädrar alà Fuling kapade till rätt längd -1,5* negativ camber INREDNING Bilen har all utrustning som gick att få Förarstolen ersatt med en Cobra Suzuka stol ( svart med blått inlägg ) 2" fyrpunktsbälte märke LUKE extramätare för Turbotryck , oljetemp, oljetryck, avgastemp , tempmätare för insugsluften strax innan gasspjället , oljetempmätare för växellådsoljan. DÄCK OCH FÄLGAR På gatan Pegasus med 225/40/18 Yokohama S Drive Bana Pegasus 8X17 med Michelin slicks Samma som STCC, eller RH Alurad 8X17" med Dunlop Direzza 02G R-däck 225/45-17 gummiblandning hård eller BBS 8X17 med Michelin regn däck Samma som STCC KOMMANDE Racingbur ska i _________________ --VVTS-- |
||||
Stakarna såg rikigt fina ut Antar att du är sugen på att få ihop maskinen nu, för att ladda lite mer
Så det följde med bultar och allt? Hämtade faktiskt oxå ett paket från SPM idag, men det bara nått så tråkigt som en ny oljepump |
||||
Jag är mycket sugen på att få ihop motorn.Hoppas att jag kan starta den till helgen, skulle hämta alla packningar i dag men så hade alla inte kommit > Semester tider så dom till mig
Japp bultarna följer med. Riktiga ARP bultar så att det håller för lite mera varv och laddtryck _________________ --VVTS-- |
||||
bara ta ut storlar och instrumentpanle, sen kan man svetsa i buren.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
om vi träffas på någon träff så får du gärna åka med ett par varv , angående original chassi på 850 så håller jag med dig dom är inte speciellt upphetsande vid inspirerad körning men fyller sin funktion vid daglig körning _________________ --VVTS-- |
||||
Jag är inte mycket för massa spoilerkit och vingar om dom inte fyller någon viktig funktion på bilen Lägger hellre pengarna på att trimma motorn och chassi Jag försöker att köra så mycket bana som möjligt _________________ --VVTS-- |
||||
Tackar för alla positiva reaktioner Tack för länken Erik , har faktiskt funderat på att kasta ut inredningen inför banträffar , nån effekt borde det ge _________________ --VVTS-- |
||||
|
||||
WORD! Kunder inte säga det bättre! _________________ Rachid Rachid |
||||
helt rätt inställning _________________ Björn Hansson |
||||
jag tackar ja med nöje edit_ stavning _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Japp nu sitter dom i , och hela motor är ihopplockad förutom att jag ska sätta i kammarna men får vänta tills i morgon för att få låna ett specialverktyg som håller dom rätt .Annars får man inte ordning på dom när väntilkåpan ska på plats _________________ --VVTS-- |
||||
Sådär nu är motorn igång igen efter lite protester (efter lite felsökande så visade det sig att kamaxelgivaren hade get upp , tur att man samlar på sig lite delar med åren så slapp jag köpa den , för billig var den inte)
Nu väntar lite lugn körning och byte av olja innan jag skruvar upp trycket Sedan blir det åka på bana _________________ --VVTS-- |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 T5 -96 - E85 Racer- | 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 >> 16 besök senaste veckan (191918 totalt) |