Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Splitter-bygge (med bilder)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (16842 totalt)
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:

Det är ju exakt detta du skapar, en "minidiffusor", genom att ha en platta justerbar i bakkant.

Justerbarhet handlar om att skaffa sig en möjlighet att prova sig fram.
Saknar man möjligheter att i förväg kunna simulera fram bra lösningar är det rätt skönt att kunna prova sig fram i "den riktiga världen".

Andreas Lidström skrev:

och att den ska sluta vid främre hjulaxeln handlar bara om regler för kan man bortse från detta kan man bygga annorlunda.

Säger reglementet att det är så, är det svårt att bortse från det.

Andreas Lidström skrev:

...lär inte tillflödet av luft under bilen vara ngt problem iaf.

För mycket luft under bilen är väl snarare ett problem i det här fallet.

På en 02:a finns ett stort aerodynamiskt "fult" hål. Det är beläget ungefär mellan hjulaxeln och torpedväggen. Kan man få merparten av flödet att undvika denna fallgrop har man vunnit mycket i form av minskat luftmotstånd. I mina ögon är vårt huvudmål för luften under bilen i detta fall just detta.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
OK, då är jag med på vad ni menar! Får se till att plattan bli ordentligt justerbar i bakkant så att jag kan testa lite olika inställningar.

Väggspacklet kan vi glömma igen, det hade tagit till nästa säsong innan det hade torkat.. Skrapade väck det igen idag och testade annat: Bockade till plåtar så som jag vill att formen på hörnet av spoilern skall vara och skruvade fast i träbitarna. Sen göt jag innanför dessa, ena sidan med polyester och andra med byggskum för att testa lite olika metoder. Fick tyvärr inte med kameran, men bilder kommer förmodligen ikväll eller imorgon. OM det visar sig att byggskumsmetoden funkar OK så är den löjligt enkel att jobba med...

Mantorp
Här sen Nov 2002

Jo Kristian, jag vet varför man bygger justerbart... Men eftersom du hellre märker ord än ser att vi menar samma sak så... Bara för att slippa erkänna att du hajjade fel...

>

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Jo Kristian, jag vet varför man bygger justerbart... Men eftersom du hellre märker ord än ser att vi menar samma sak så... Bara för att slippa erkänna att du hajjade fel...

Genom sig själv känner man andra...

Rikard// Eftersom du är en handlingarnas man hoppas jag på testresultat i närtid thumbs up

Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:

>

Visst är det skönt att som Vice tävlingsledare så kan man ge tillbaka handfast med valfri svartflagga istället för att bråka med ord .....

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Nu tycker jag SLC-maffian ska knipa näbb! >
Annars kanske jag inte behagar köra nästa race.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Kan för utomstående berätta att bakom kulisserna pågår "Vinkelkriget" för fullt och det enda man hitintills lyckats enas om är nog att man inte ska/behöver ha så mkt vinkel på en "framdiffusor"...

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
Kan för utomstående berätta att bakom kulisserna pågår "Vinkelkriget" för fullt

Ja... det är ju bra........forumet går en lysande framtid till mötes. ..........

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nu börjar ni flippa ur lite...

Glömde telefonen i garaget så jag var TVUNGEN att åka dit igen ikväll för att se hur mina experiment fallit ut.

Här syns plåtarna som jag bockade till som form att gjuta emot. Ena sidan förberedd för polyestergjutning, dvs plåten vaxad och penslad med släppmedel samt alutejp vid alla springor för att bilda en form att gjuta direkt i. Andra sidan för byggskum gjordes mycket enklare med hjullagerfett på plåten som släppmedel och vanlig maskeringstejp vid springorna.

Resultatet på polyestersidan blev mycket bra, men min fina "form" läckte som ett såll så en del rann ut vilket gjorde att det inte fyllde ända upp.

Även byggskumssidan ser mycket bra ut! Så bra att jag valde att fortsätta på den vägen med resten av formskapandet.

Nedre delen börjar nu likna nåt formmässigt iaf, dags att bygga vidare uppåt bakom den befintliga spoilern för att få något att fästa den i. Hjullagerfett på baksidan av spoilern och sen skruva ihop igen till en del för att gjuta baksida alltså. Då spoilern är rundad uppåt i bakkant för att harmonera med hjulhuskanten så var jag tvungen att bygga upp med någonting för att det skulle se vettigt ut vid övergången mellan delarna. Provar med alutejp modell tjock som ni ser på bilderna. Om det var smart får vi se imorgon..

Hej och hå och på med byggskum på insidan. Skall bli väldigt spännande imorgon och ser hur det blev!

Fråga: Kan man spackla direkt på byggskummet med vanligt 2-komponents bilspackel, eller skall man lägga nåt "spärrskikt" emellan (typ badrumsfärg..)?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Det jag frågar mej....är hur tunn skiva man kan använda i en split.
om man bygger den rätt....så får man ju en nedåtriktad kraft på skivan. Räcker det då med 4 mm..??

Min är byggd i 12 mm , har jag för mej..........och fastskruvad men 10 st M6 vagnsbult. Är det overkill...??

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
Andreas Lidström skrev:
Kan för utomstående berätta att bakom kulisserna pågår "Vinkelkriget" för fullt

Ja... det är ju bra........forumet går en lysande framtid till mötes. ..........

Vad du har emot att jag och Kristian diskuterar det som sägs på forumet privat då vi bor max nga kilometer ifrån varandra vet jag inte...
Sen att du inte uppskattade min ironi har jag full förståelse för, det är det inte många som gör.

Åter till ämnet.

Ser inte dumt ut alls Rikard.
Jag var lite opedagogisk tidigare och blandade in regelverk osv iom detta var "under bilen" började.
Minns ärlig inte hur det var i Mod, men tror väl inget är skrivet om det. (Säger en som var inblandad och tog fram reglementet... )

Så då ska du ju absolut ha en så slät undersida som du kan efter en ev uppvinklad framdiffusor.
För annars kommer ev Kristians "hål" in i spel och det ville han inte.
Kommer inte ihåg exakt vad som är speciellt på 02 angående detta, men det ger sig nog snart.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
Det jag frågar mej....är hur tunn skiva man kan använda i en split.
om man bygger den rätt....så får man ju en nedåtriktad kraft på skivan. Räcker det då med 4 mm..??

Min är byggd i 12 mm , har jag för mej..........och fastskruvad men 10 st M6 vagnsbult. Är det overkill...??

Risken med att ha så grova att gedigna bultar samt många till antalet är att hela fronten tas med om du en dag får för dig att klippa gräset med bilen...

Finns en annan tråd om en gul 924 här på rejsa där det diskuteras lämplig fastsättning.
Nylonskruv var ngt av de svaren som kom upp.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
Vad du har emot att jag och Kristian diskuterar det som sägs på forumet privat då vi bor max nga kilometer ifrån varandra vet jag inte...
Sen att du inte uppskattade min ironi har jag full förståelse för, det är det inte många som gör.

Ironi is my "middlename"..........såg du inte det...

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:

.......... Om du en dag får för dig att klippa gräset med bilen...

Jag provade sandfållan på Karlskoga igår......... ......och jag körde rätt i släpet, när vi skulle lasta...pga. trilskande låda och sinterlamell.....
Då fick ordet splitter en ny betydelse.

Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Delade på bitarna idag för att se hur skumgjutningen blev, och det var över förväntan! Den svarta linjen visar ungefär var den färdiga delen skall sluta bakom den befintliga spoilern.

Slipa/spackla... Börjar iaf bli en ganska vettig form på det hela nu.

Ställde ner prylarna på plats framför bilen för att få en uppfattning om hur det kommer att te sig. Känns helt OK för att vara första gången! (Helt OT, men det känns som motorn sitter ganska lågt, eller..?)

Tips på ett bra sprutspackel som jag kan använda direkt på byggskummet mottages YTTERST tacksamt!!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Sprutspackel??

BMW 330i -05
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
MaZ skrev:
Sprutspackel??

Jag tänkte först spraya på något som fyller alla små gropar i byggskummet. Behöver inte vara nån finish på det då det ej syns, men för att det skall bli slätt nog att gjuta av. Hittade lite badrumsfärg som är ganska tjock och hyfsat blank som jag tänkte pensla på några flödiga lager för att fylla ut lite.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Rikard Ahlin skrev:
MaZ skrev:
Sprutspackel??

Jag tänkte först spraya på något som fyller alla små gropar i byggskummet. Behöver inte vara nån finish på det då det ej syns, men för att det skall bli slätt nog att gjuta av. Hittade lite badrumsfärg som är ganska tjock och hyfsat blank som jag tänkte pensla på några flödiga lager för att fylla ut lite.

Hm...den obeprövade vägen är alltid roligast

Börja med en liten droppe i en hörna och vänta över natten för att kolla att det inte smälter och att det fäster ordentligt mot ytan.

Jag skulle bara tejpa hela ytan med tunn aluminiumtejp. Behöver dessutom inte vaxas för nylonplasten fäster inte mot aluminium ändå (även om den är nyslipad behöver man aldrig vaxa eller släppmedelsbehandla aluminium). Detta har jag testat. Dock om du har spacklat nånstans ovanpå aluminiumet, måste du vaxa och släppmedelsbehandla den ytan. Detta har jag också testat och kommit fram till att det är jobbigt att slipa bort allt spackel sedan från sin färdiga detalj.

Dude kan intyga att mina erfarenheter är äkta.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Tål inte byggskummet polyestern eller? Smälter? Annars är vanligt spackel typ PP100 överlägset...

Westfield: Nylonplast?

BMW 330i -05
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Westfield skrev:
Rikard Ahlin skrev:
MaZ skrev:
Sprutspackel??

Hm...den obeprövade vägen är alltid roligast

Börja med en liten droppe i en hörna och vänta över natten för att kolla att det inte smälter och att det fäster ordentligt mot ytan.

Jag skulle bara tejpa hela ytan med tunn aluminiumtejp. Behöver dessutom inte vaxas för nylonplasten fäster inte mot aluminium ändå (även om den är nyslipad behöver man aldrig vaxa eller släppmedelsbehandla aluminium). Detta har jag testat. Dock om du har spacklat nånstans ovanpå aluminiumet, måste du vaxa och släppmedelsbehandla den ytan. Detta har jag också testat och kommit fram till att det är jobbigt att slipa bort allt spackel sedan från sin färdiga detalj.

Dude kan intyga att mina erfarenheter är äkta.

Såååå skall man förstås göra!

Tunn alutejp? Har 2 sorter, en som är som grillfolie i tjocklek och en som är väldigt tunn, tror dock att detta är en aluminiserad polyestertejp.

Jag jobbar med Biltemas polyester, är det samma sak son nylonplats med avseende på vidhäftning mot aluminium? Kan förstås spraya på lite formvax för säkerhets skull, tar 5 minuter...

Stockholm
Här sen Dec 2002

Biltemas alutejp är thumbs up

Skruva banåkabil
Splitter-bygge (med bilder)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (16842 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande