| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lättad Z3
|
1460 besök totalt |
|
Lättad Z3
Letar alternativ banbil o undrar om det är någon som kan uttala sig om vilken vikt man kan få ner en Z3 Coupé till (med hyfsat lowcost-tänk)? _________________ Pelle Thorén -VX220 turbo -03 -Porsche 944 -84 "Gulf" (banpreppad) SÅLD -BMW 330i -06 (vardag) -Triumph Rocket III -08 (fritid) |
||
|
Re: Lättad Z3
Martin Gistell Z3 Janne Gruffman folk här på rejsa som kan svara, Martins bil är väl den som är mest aktuell, dock tror jag han har lite kvar att kunna lätta bort. Så bara sök på deras namn så lär du se något skoj iallafall _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Re: Lättad Z3
Hallå Pelle! Vikten beror delvis på vilken motor & drivlina som sitter i. Z3 M med 3.2l S50 maskin har både tyngre motor och stöddigare delar i drivlinan än Z3 2.8/3.0. Bäst/lättast tror jag är Z3 2.8 med M52 B28TU dubbelvanosmotor - då har du helalumotor med relativt lätt drivlina (nåja, ZF-lådan är rätt tung jämfört med t.ex. Getrag...). Möjligen väger 3.0:or med M54-maskin liknande som 2.8. Min Z3 Coupe 2.8 -00 med just M52 B28TU väger utan att vara toklättad ca 1130 kg exkl förare och bränsle men med alla vätskor, klar att startas. Då har jag plockat ur originalstolar, alla mattor och bake delen av inredningen men har fortfarande kvar instrumentbräda, mittkonsol och org dörrsidor samt med halvbur/båge. De tunga dörrarna är dock helt orörda liksom bagageluckan. Huven är i glasfiber med del av originalhuvens innerskal hoplimmat för att få den öppningsbar som original (skall ju kunna besiktigas för att gå i Roadsport!). Skulle tro att det går att få ner vikten till neråt 1100 kg exkl förare om man jobbar sig lite, sen blir det till att göra ren banbil och inte så besiktningsbart misstänker jag. Mvh Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
|
Min Z3 M väger 1.250 kg utan förare och bränsle. I ungefär samma skick som Martins. Lite mer lättad men med helbur. Skiljer nog ca 100 kg på hela drivlinan.
_________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
|
Tack för tipsen grabbar!
Hur mycket viktbesparing tror ni det handlar om när det gäller sido- och bakruta? Antar att det har en del betydelse vilka fälgar man kör på oxå? _________________ Pelle Thorén -VX220 turbo -03 -Porsche 944 -84 "Gulf" (banpreppad) SÅLD -BMW 330i -06 (vardag) -Triumph Rocket III -08 (fritid) |
||
|
Re:
Både Ellesson och jag kör 9,0x17" fälgar med S2000 spec (alltså gamla STCC/WTCC), dessa har minimivikt 9,0 kg. Så visst finns det lättare fälgar men du vill gärna ha 8,5-9,0 tums bredd runt om. Skulle gissa på att rutbyte till plast sparar kring 5-6 kg på själva glaset. Om du sen "stelopererar" rutorna i dörrarna och tar bort hissmekanism och elmotorer har du nog 3-4 kg till. Jag själv har kört plastruta i förardörren men det är svårt att få tätt med plast och ramlösa dörrar. Glipar rätt friskt i bakkant mot B-stolpen när du kommer upp i fart. (Har faktiskt satt dit glas i den nya förardörr jag just monterat på bilen.) Skall man få plastrutorna i dörrarna hyffsat stabila får man nästan låsa rutan fullt uppe och göra en extra ram/förstyvning i bakkant (vet att många som åker Miata i Roadsport med plastrutor böjer till kromade vattenledningsrör som förstyvning - OK för race men kanske inte så kul i en bil som skall användas på gata...). _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Lättad Z3
|
1460 besök totalt |