Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
205 gti -87 grenrörs/pinnbult problem
1433 besök totalt
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Jag köpte mig en 205 gti -87 bara för att ha busa med budget bus.

har läckage vid grenröret pga att förra ägaren dragit av en av pinnbultarna.
har iaf fått bort det,(grenröret) . Och funderar nu på vad som är lättast/billigast att göra
1 plocka bort toppen och borra
2 lyfta motorn och borra.

Gärna åsikter om för och nackdelar när det gäller båda metoderna.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Svetsa på en mutter och skruva ur den?

BMW 330i -05
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
Svetsa på en mutter och skruva ur den?

Den har gått av 4-5 gängvarv in i blocket...

Citera
rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004

Personligen hade jag nog valt 2, plocka bort toppen, mest för att jag inte har så gott om plats och saknar motorlyft eller andra lyftanordningar.

Fördelar: man kan kolla topplock, ventiler, kammar etc. när man ändå har loss allt. Kanske byta kamrem (eller är det kedja på den?). Och när du har lös toppen är det lättare att handskas med den, sätta den i maskiner, lämna in den eller byta den helt om du misslyckas. Det lär väl inte vara svårt att få tag i en begagnad topp.

Nackdelar: dyrt, en sotningssats och ny uppsättning topplocksbultar lär väl kosta minst 1000 kr, kanske det dubbla.

En verkstad hade nog valt 1: lyfta ur motorn. De gör det nog fortare också. (Fördel: inga påtagliga. Kanske om du ändå vill byta koppling t.ex.)

I tid och krångel för en amatör är det nog ungefär lika, men 1:an är att föredra för då har du alla möjligheter öppna. En misslyckad 2:a kan lätt leda till att 1:an måste genomföras ändå.

Antar att du redan funderat på detta, men varför är den tredje metoden (försöka fixa på plats) utesluten? Sitter grenröret bakom motorn, så man inte kan komma åt framifrån genom att plocka loss kylet m.m.?

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Jag löste ett liknande, faktiskt väldigt liknande, problem genom att skaffa en vinkelväxel till borrmaskinen från Biltema och borra ur den på plats.
Efter att ha brottats en stund med skruven som givetvis var mycket hårdare än själva toppen gick det bra när jag lät grenröret sitta monterat med en avkapad rörbit i hålet som styrning till borren.

lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Intressant
greröret sitter mot torpedväggen, och pulsair tjafset gör inte att det blir smidigare. tyvärr så är det just 4 cylinder övrebulten som har gått, och där finns det inte mycket plats över thumbs down . Drömmen vore att helt enkelt få tag på en 1.9L gti motor och kasta i den istället (roligare). Men tyvärr har jag inte riktigt tid att leta motor just nu. Så planen blir nog att lyfta motorn för att kunna borra och gänga in en instattsgänga... för det är juh 1000:- billigare än att måsta köpa en sotningssatts... Och vi har block och talja... thumbs up

Men om det jävlas mycket mer kommer jag att kasta i en 1.9L bara för att trösta mig.

Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

ska du byta motor, så kasta i en spis från 405 mi16, se peugeot-sport-club för mer beskrivningar.
148hk och 16v.

ang bulten, lyfta motorn är ju smidigast, ,men som sagt. tar du av toppen kan du ju kolla allt som behöver kollas en planing kostar ju inte heller många spänn

lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Just nu så försöker jag hålla pengarna borta från bilen, för jag är inte säker på om den förtjänar dom.
Men en Mi16 motor vore skoj Fast jag får helt enkelt kolla om jag kna bli kompis med franska bilar, hitils måste jag säga att dom

Men när dom går,så går dom.....

Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

kul att köra, trångt att mecka :P

lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Det bidde en rolig lösning:D

lossade två av tre motorfästen, (( dom som sitter mitt emot varandra,)tiltade motorn så att den stog rak, och svetsade en mutter...
fonkade skitbra, nu hoppas jag bara att man får tillbaka allt utan problem. thumbs up

delfråga. jag kikade i grenröret och såg att det är någon typ av avgaskanaler (delat på mitten typ ) så forsätter det ner i "kröken" med det i kröken var skadat.
Frågan är varför dom har delat upp det (röret altså)

Citera
Skruva banåkabil
1433 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande