Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1433 besök totalt |
205 gti -87 grenrörs/pinnbult problem
Jag köpte mig en 205 gti -87 bara för att ha busa med budget bus. har läckage vid grenröret pga att förra ägaren dragit av en av pinnbultarna. har iaf fått bort det,(grenröret) . Och funderar nu på vad som är lättast/billigast att göra 1 plocka bort toppen och borra 2 lyfta motorn och borra. Gärna åsikter om för och nackdelar när det gäller båda metoderna. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
Personligen hade jag nog valt 2, plocka bort toppen, mest för att jag inte har så gott om plats och saknar motorlyft eller andra lyftanordningar.
Fördelar: man kan kolla topplock, ventiler, kammar etc. när man ändå har loss allt. Kanske byta kamrem (eller är det kedja på den?). Och när du har lös toppen är det lättare att handskas med den, sätta den i maskiner, lämna in den eller byta den helt om du misslyckas. Det lär väl inte vara svårt att få tag i en begagnad topp. Nackdelar: dyrt, en sotningssats och ny uppsättning topplocksbultar lär väl kosta minst 1000 kr, kanske det dubbla. En verkstad hade nog valt 1: lyfta ur motorn. De gör det nog fortare också. (Fördel: inga påtagliga. Kanske om du ändå vill byta koppling t.ex.) I tid och krångel för en amatör är det nog ungefär lika, men 1:an är att föredra för då har du alla möjligheter öppna. En misslyckad 2:a kan lätt leda till att 1:an måste genomföras ändå. Antar att du redan funderat på detta, men varför är den tredje metoden (försöka fixa på plats) utesluten? Sitter grenröret bakom motorn, så man inte kan komma åt framifrån genom att plocka loss kylet m.m.? _________________ Rolf Gustafsson V40 T4 |
Jag löste ett liknande, faktiskt väldigt liknande, problem genom att skaffa en vinkelväxel till borrmaskinen från Biltema och borra ur den på plats.
Efter att ha brottats en stund med skruven som givetvis var mycket hårdare än själva toppen gick det bra när jag lät grenröret sitta monterat med en avkapad rörbit i hålet som styrning till borren. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
Intressant
![]() greröret sitter mot torpedväggen, och pulsair tjafset gör inte att det blir smidigare. tyvärr så är det just 4 cylinder övrebulten som har gått, och där finns det inte mycket plats över ![]() ![]() Men om det jävlas mycket mer kommer jag att kasta i en 1.9L bara för att trösta mig. ![]() _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
ska du byta motor, så kasta i en spis från 405 mi16, se peugeot-sport-club för mer beskrivningar.
148hk och 16v. ang bulten, lyfta motorn är ju smidigast, ,men som sagt. tar du av toppen kan du ju kolla allt som behöver kollas ![]() ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
Just nu så försöker jag hålla pengarna borta från bilen, för jag är inte säker på om den förtjänar dom.
Men en Mi16 motor vore skoj ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Men när dom går,så går dom..... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
Det bidde en rolig lösning:D
lossade två av tre motorfästen, (( dom som sitter mitt emot varandra,)tiltade motorn så att den stog rak, och svetsade en mutter... fonkade skitbra, nu hoppas jag bara att man får tillbaka allt utan problem. ![]() delfråga. jag kikade i grenröret och såg att det är någon typ av avgaskanaler (delat på mitten typ ) så forsätter det ner i "kröken" med det i kröken var skadat. Frågan är varför dom har delat upp det (röret altså) ![]() _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1433 besök totalt |