| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vårkänning - första provkörningen av räserbilen :-))
|
1871 besök totalt |
|
Vårkänning - första provkörningen av räserbilen :-))
Japp, första provköningen gick av stapeln idag! Fick äntligen kylaren i fredags, så första varmkörning och första provkörning!
Några iaktagelse, bilen är mycket bullrig innuti när man kör den - med hörselskydd på alltså. Provade att glänta på hörselskydden och det kändes så här ungefär :woot: , bristen på ljuddämpare (ingen förutom turbon) och rakskuran drev i lådan hjälper antagligen till med ljudet.
Motorn är delvis renoverad och behöver antaligen lite inkörning. Så jag hade kommit överrens med mig själv att inte gå över 5000 rpm, huh, det var svårt att hålla . Ungefär vid 4500 rpm ruskar tubon lite yrvaket igång.... skulle tro att den drar fint upp till strax undre 7000 rpm, lite snopet att behöva växla precis när det roliga börjar.
Sammantaget var det hur kul som helst att prova
_________________ Pär Hylander |
||||
|
Snygg reg-plåt...............är det en ford
En racemotor sk köras in på fullt..............men inga övervarv............och absolut inger segdrag
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Är 273 en Fårrd-storlek? 289 klingar mer bekant!? Eller BDA? Lysande! Jag köper det! 6800 rpm imorgon
Mvh, pär ps, hur funkar det men inkörning av race-motor, tappar man bort lite livslängd och får någon extra hk genom att köra in den "hårt"? _________________ Pär Hylander |
||||
Du behöver ju inte pina skiten ur den.... .......men det är mer skadligt med mycket låga varv.
Håller den inte nu...så håller den inte sedan heller
(jag tänkte på BDA) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Jag vill också veta lite om BDA motorn. Jag vet så mycket att det är en 4 cyl (alltså inte Amerikansk) som används flitigt innom rally tex.
Hoppsan, snacka om sidospår!! Sorry... _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
|
BDA kan betyda mycket tex. The British Dyslexia Association
Eller. The British Deaf Association
Men i just detta fall så menas nog en fordtrimmare. http://www.wilcoxengines.demon.co.uk janne nagy _________________ Jan Nagy |
||||
|
_________________ Jan Nagy |
||||
|
BDA
BDA Belt Drive motortyp A. En filmsnutt med BDA-ljud. 250HK 9500RPM! http://www.r-a-c-e-r-s.net/Videoer/mattis.mpeg pevart![/b] _________________ /Nicke Lindgren |
||||
OT: De har en otroligt trevlig sång
Per: Räserbilar skall låta
Vi gjorde ett litet experiment med en stumt monterad motor i 318, den lät otroligt mycket, t.o.m på tomgång. Det lät som om hela skiten skulle trilla itu närsomhelst, vi valde att montera "original" motorkuddar igen med tanke på att det skulle hålla iaf 6 timmar race i stöten
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
|
Nog om fordsnurror, när man kan prata om en räcerbil.
Hur kändes det? Antagligen som en försenad julklapp. Är bilen reggad? Hur mycket drar den? Vad har du för planer? Hoppas den kommer
till en bana nära oss som inte får närvara vid era klubbträffar.
janne nagy _________________ Jan Nagy |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag borde veta allt om BDA, men jag glömmer fakta för fort. Motorn är Engelsk och satt orginalmonterad i verstings Escorterna (och i Capri tror jag) Den finns som 1300, 1600 och 2,0 och äe den enda motor som kan få en V8-räv som jag att börja fundera.............
Kommer du att åka SLC med Porschen........
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Bra och väldigt kul! Inte några stora brister uppdagades, lite småpyssel är ju ju kvar att fixa och dona med. Ja, som en helt vanlig bil men det står i regbeviset att den har bur och det står även aktuella hjuldimensioner, tror t o m att jag körde helt lagligt i söndags eftersom den både är påställd och trafikförsäkrad. Hmm, antar att du inte menar liter/mil utan rpm? Enligt uppgift står varvtalstoppet på 6800 rpm, har ej provat. Planerna är ju att ha trevligt på bana med den , blir nog banmöten som med en gatbil och en del klubbtävlingar i MGCC samt kanske en del starter i Roadsports. Lite mer om bilen står i denna tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
I vad mån det blir racing utöver klubbracing så blir det nog i första hand Roadsports. Fast det hade varit skoj att åka och kolla på SLC någon gång, det får väl isåfall bli Anderstorp (ca 10-12 mil) sent september _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vårkänning - första provkörningen av räserbilen :-))
|
1871 besök totalt |

