| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däck till "gammel"-bilar?
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5211 totalt) |
|
Tja! Efter en lite deprimerande sväng till en lokal däcksfirma så fick jag höra att "nä, till 6x14 tum finns inga däck som motsvarar 185/70"...
Så, vad kör alla andra gammel-bilsägare på? Gamla diagonaldäck?
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Man köper ngt vettigt typ 185/60 eller så... Borde väl finnas?
Hade du haft "rätt" bultdelning kunde du fått låna hjul och däck av mig. EDIT: 30 sekunders sökning gav Bridgestone Re 720 i 185/60 14 för 640 kr/st. Ett riktigt vettigt lekdäck som används i standardklassen i BMW Cup. Vill man bli snabb på dom svarvar man dom tills det är 4mm mönsterdjup. Det är nämligen där de byter gummiblandning coh blir mjukare. På Wheelbase hittar du dom föresten. |
||||||
|
Jag spanade lite på Wheelbase igår kväll och hittade även 195/60-däck som kanske passar rullomkretsen bättre? Borde bli lite i bredaste laget men kanske att de går på min 6 tums fälgar?
Alternativet är ju som jag ser det att köpa loss VW/Pugg-fälgar i 15tum och sen bråka med spacers... Lång väg för att komma till budget-ban/slalomåka... Typiskt att ET är så udda på 924an! Lånade en gammal Saab-fälg (samma bultcirkel och OK i centrumhål, stolek 7½x15)och mätte lite på backspacing/offset. Min 6x14tums-924-fälg har ett utstick från anliggningsyta till bakre fälgkant på cirka 113mm och Snaab-fälgen låg på 125mm. Snabb huvudräkning ger 12 mm som måste space:as ut för att hjulet ska gå fritt bak? Bökigt!
/Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Den som finns på 900 och 9000 dvs 4x108. Med reservation för att mitt teflonminne spelar mig spratt igen...
EDIT: Jo, det ska vara 4x108mm på min 924a. ET är 33.8mm och backspacing 110mm på den fälg jag kör med nu. Jag mätte iofs backspacingen igår och fick den till 112mm men det var nog bara mitt mät-öga som är kass.
/Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Även Peugeot och äldre Alfor (innan 1975 typ eller egentligen fram till och med 105-serien) har den bultdelningen, kanske kan du hitta något som passar från nån av dom! Gamla Fordar har väl också 4x108 när jag tänker efter...
_________________ /Patrik Rylander |
||||||
och vissa audi
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
|
Åhum, få se om jag kan räkna rätt nu...
7 tums bredd = 25,4x7 = 177,8mm bred fälg. Halva det måttet är 88,9mm vilket skulle vara samma som backspacing om ET = 0. Nu är ET = 41 vilket ger: 88,9+41 = 129,9mm backspacing. Jag får bara plats med cirkus 110mm backspacing, sen går fälg & däck i hjulhuset på insidan.
Så vad jag letar efter i ET på en 7 tum bred fälg vore: 110-88,9 = 21,1mm ET? Räknar jag rätt? Mvh Mangan, enklast vore nog att köpa 195/60 i 14tum...
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Haha!
Nja, jag tror jag skippar. Får försöka fixa fram däck till det jag har istället.
Testade med en Schnygg Snaabfälg igår: http://www.shell.linux.se/magnusk/pr Inte så Saabish design på den, men den skulle kanske ha passat på min 924a... Men, nä, som sagt...
Tack iaf! Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Peugeot 406 har ET mellan 12 (Coupé) och 20 mm. Alu-plåtisarna till Cit C5 i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Appropå Audi så hade de 205/50*15 på sextumsfälg (90 20v). Original. Men r-däck kanske är kinkigare
på fälgbredd? Appropå (senare) 105-alfor: vanligast är nog 5,5 & 6-tummare. 195/60 funkar nog kanon för dig Magnus, förutsatt att du kan leva med den mindre rullomkretsen. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Det såldes 10' breda 13:are för 105 serien på car.org för inte så länge sen ...
Polaren har bertone och fixade Fård fälgar men kunde inte använda dom pga av för låg ET. Dom verkar har lägre et orginal än 105 serien _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
hmmmm är det inte 7" breda? Får kolla när jag kommer hem... råkar ju ha en fälg liggandes
||||||
audi 90 20v har följande stålfälg 6x15 et37 med 195/65-15 stdmonterat enl listan. ingen 4-bult audi har bredare stålfälg _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
20V hade alu som standard och 2,3E hade det i komfortpaketet. Det var lite mercastuk på fälgarna. 5 hål för fwd och 6 hål för quattro
||||||
|
Varför denna hysteri över att det nästan helt oinressanta måttet rullomkrets är så viktigt att följa vad lagen eller originaldim. säger...
Alla motorsvaga bilar tjänar på att gå ned i rullomkrets för lite bättre knuff ur böjarna. Å näää, kom inte med "5%-regeln..." Det är inte präktihets-VM eller SBP som har årsmöte, detta är ett svängforum där vi premierar prestanda före andra aspekter...
195/60 -14 låter kanon! |
||||||
Nu håller sig 195/60 inom dessa 5% så varken präktighet eller laglydighet behöver ifrågasättas.
_________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
|
195/60-14 funkar utmärkt på Påsens orginal 6-tummare. Harvade runt i 4 år med mina 008R på den gamle dalablå utan att ramla omkull. Dessutom får du ju en ax-vänligare utväxling, och det är ju aldrig fel.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Nu har jag tillbringat tid hos två "gummigubbar" som bara garvar åt mig när jag frågar efter däck till 14tum... Cooper-däck eller Sawa... Känns ju rejsinspirerande! Not! Undras vem 17 som vill kränga några Bridgestone 720 eller 540 till mig här i Linkeboda???
Börjar tappa sugen på detta, ska kolla upp dude's tips om att Peugeot-fälg från 206 och 406-modellerna bör passa klockrent, både med ET och bultmönster? (och räknade jag verkligen rätt här ovanför i mitt ET-virrande??? Hjälp?!) Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5211 totalt) |