| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur svetsa a arm
|
1739 besök totalt |
|
Hur svetsa a arm
Har byggt lite jiggar för olika framvagns delar, allting passar perfekt nu, men hur svetsar jag för att det ska slå sig så lite som möjligt? Verkar som förvärmning bara är för aktade inte ska spricka kring svetsen, sen hörde jag någon som sa att om man kyler med tryckluft direkt efter kan man förvärra det hela Räcker det att spänna fast alla delar med svetstänger och tvingar eller att möjligen punkta fast alla delar i jiggen? Hur ska jag göra:O? _________________ erik nyberg |
||
|
Re: Hur svetsa a arm
Provsvetsa några bitar, se hur de slår sig... Sedan provsvetsar du några bitar genom att punkta fram/bak, sida/sida, 45 grader sida/sida etc och fortsätter svetsa genom att jämnt fördela värmen runt röret tillexempel. Då slår det sig ej, slår det sig har du misslyckats med att fördela värmen jämnt runt. Sedan kan man fundera innan man startar svetsen, vilken sida ska man svetsa först för att det ska bli minst problem när det väl slår sig
_________________ Roland Johansson |
||
|
Punkta ihop det först! Det är spänningarna som uppstår när metallen expanderar vid uppvärmning som är boven, när du sedan svetsar så fäster du ihop materialet i ett lägge där det är större än vad det normalt är. När det då kallnar och blir mindre så vill det återgå till den ursprungliga formen, men då det är ihopsvetsat så får du istället spänningar i materialet som gör att det slår sig.
Genom att först punkta ihop materialet så tvingar du dessa punkter att ligga fast innan du börjar svetsa... Svetsar du sedan med jämn värme så får du förhoppningsvis ungefär lika stora spänningar från alla håll. Sen finns det fler faktorer som spelar in, som hur stor fogen är, hur grundmaterialet är tillverkat, etc... Men genom att häfta ihop det först så bör du kunna undvika att det slår sig för mycket. _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||
|
Ta en titt här, så kan du nog lära dig mycket om att motverka att grejer slår sig vid svetsning. Gammal, men naggande god!
https://www.youtube.com/watch?v=2vuG _________________ Ulf Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur svetsa a arm
|
1739 besök totalt |