Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2439 besök totalt |
Till 2/3-delar, betyder det 2/3 av omkretsen alltså? Så det betyder att man i praktiken tvingas göra en tunnel som är öppen nedåt, ut mot det fria. Hmm, inte så kul när man skall förbi balkar och skit. Annars hade jag tänkt att isolera den slutna tunneln in mot bilen, då jag tycker att det är tilltäckligt varmt som det är, samt ventilera den. Är det bara i kupen det måste vara öppet till 2/3-delar? Kan man t.ex. stuva in ljuddämparna i bagageutrymmet? Eller gäller det hela vägen? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Ännu en tolkning som i sin tur kan tolkas helt godtyckligt...
![]() Finns det verkligen igen officiell tolkningsbok från SBF? Det måste ju till för att man skall slippa tjafs, som det är nu så känns det lite "Svensk Bilprovning" över det hela där enskild besiktningsman i princip bestämmer precis hur han/hon vill, inte speciellt trevligt att bygga bil då. > ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
om du vill ha regler som är idiot/tolknings-säkra (i princip ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Den enda skrivna regel som jag har hitttat om avgassystemet är denna:
De hade ju kunnat nämna nåt om dragning i bilen och att det skall vara öppet ut mot det fria, etc.. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det skulle väl vara öppet till 1/3 ut mot det fria och det blir det ju inte om man har ett heltäckande trägolv under, så jag antar att den iden faller. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Hmm, tänka, tänka.
![]() Det verkar som att avgassystemet får mynna ut på sidan, bara det är bakom halva axelavståndet. Så om man gör en uppbyggnad modell tunnel på passagerarsidan, som är öppen nedåt och smackar dit ljuddämparna där och drar sedan raskt ut avgassystemet framför bakhjulet så kan ju ljuddämparna på undersidan få täckas av en lagom formad skyddsplåt(man vill ju inte förstöra ljuddämparna om man kör emot nån kerbs, eller så...) som ger en minimal spalt mot resten av det plana golvet. Sitter skyddsplåtarna fast i avgassytemet så är det ju en del i avgassytemet och inte en del i det täckande golvet. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
jag har faktiskt aldrig sett en bil i slc som har ett helt plant golv där avgassystemet är helt inneslutet. och vi hade gärna gjort det om vi fått samt kunnat lösa värmefrågan. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Åfan? Jag har fått för mig att de flesta kör med plant golv...
![]() Anders: Ja, det kanske är en idé, skulle ju funka som kylfläns med. Fast man skulle ju fortfarande inte få tillbaka styrkan i golvet, det är dåligt. ![]() Man kanske skulle sätta sig och räkna på hur stort luftflöde man behöver runt röret för att hålla tempen på rimlig nivå. Avgasbandage funkar inte? Ljuddämparna brinner upp efter en kvart kanske? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jo, absolut, men jag antar att man är tvungen att följa Dudes regeltolkare om man vill få bilen godkänd för tävling, vilket ju gör den skrivna regeln verkningslös. Längst upp i GT står det nån generalklausul om att det som inte uttryckligen är tillåtet att ändra måste vara original, så de kan nog kräva att allt utom det som står om avgassystemet i GT 1.12 måste vara standard, om de vill. Eftersom det inte står att det är tillåtet att bygga in avgassystemet så kan det ju betraktas som förbjudet. Men eftersom man ändå brytt sig om att ange hur avgassystemet i övrigt skall dras så borde man ju även ha kunat peta ned lite regler om hur ett inbyggt system får se ut. Det kan ju ändå inte vara en helt ovanlig problemställning. Det kan ju bli både jobbigt och dyrt om det skall vara upp till varje besikningsman att avgöra.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
du kan få se bilder från gt:n hur din idé ser ut i verkligheten ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jo, men buren hjälper ju till en del i längsled för att man inte skall få en lös banan om man kapar i sparklådorna och om man bygger en förstärkning typ ett extra golv ovanför ljuddämparna, mellan kardantunnel och sparklådornas insida så förlorar man troligen inte så mycket styrka. Speciellt om man, till skillnad ifrån biltilverkarna när de tillverkade golvet, använder sig av en plan plåt med ett par fyrkantsrör som förstärkning för att undvika buckling, så blir det säkert starkt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2439 besök totalt |