Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Avgassysteminbyggnad
<<   1, 2
2439 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Dude skrev:
eftersom jag redan har haft den här diskussionen med regelvrängarna, så fick vi följande åthutningar.
avgas-systemet får endast täckas till 2/3-delar mot det fria.
det skall finnas gott om ventilation pga ev avgasläckage och värmestrålning etc.

dessutom kan jag säja av erfarenhet att jag skulle göra enl fredrik:s idé med 1 rör på vardera sida för att slippa bli grillad i bilen.

det är inte speciellt kul med 1kvm 80-100grd plåt inuti bilen thumbs down
funkar en 1/2-timme ca innan man blir jävligt seg i kolan.

Till 2/3-delar, betyder det 2/3 av omkretsen alltså?
Så det betyder att man i praktiken tvingas göra en tunnel som är öppen nedåt, ut mot det fria. Hmm, inte så kul när man skall förbi balkar och skit.
Annars hade jag tänkt att isolera den slutna tunneln in mot bilen, då jag tycker att det är tilltäckligt varmt som det är, samt ventilera den.
Är det bara i kupen det måste vara öppet till 2/3-delar? Kan man t.ex. stuva in ljuddämparna i bagageutrymmet? Eller gäller det hela vägen?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Ännu en tolkning som i sin tur kan tolkas helt godtyckligt...

Finns det verkligen igen officiell tolkningsbok från SBF? Det måste ju till för att man skall slippa tjafs, som det är nu så känns det lite "Svensk Bilprovning" över det hela där enskild besiktningsman i princip bestämmer precis hur han/hon vill, inte speciellt trevligt att bygga bil då. >

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Ännu en tolkning som i sin tur kan tolkas helt godtyckligt...

Finns det verkligen igen officiell tolkningsbok från SBF? Det måste ju till för att man skall slippa tjafs, som det är nu så känns det lite "Svensk Bilprovning" över det hela där enskild besiktningsman i princip bestämmer precis hur han/hon vill, inte speciellt trevligt att bygga bil då. >


om du vill ha regler som är idiot/tolknings-säkra (i princip ), så får du nog åka F1

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
MaZ skrev:
Ännu en tolkning som i sin tur kan tolkas helt godtyckligt...

Den enda skrivna regel som jag har hitttat om avgassystemet är denna:
Citat:

GT1.12 Avgassystem
Utloppet på avgassystemet skall utmynna max 45 cm och min 10 cm över marken. Rörets mynning ska sluta innanför bilens yttre begränsning, men inte längre än 10 cm ifrån den yttre begränsningen och efter en tänkt vertikal linje på halva axelavståndet. Dessutom måste tillräckligt skydd finnas för att förhindra brännskador. Avgassystemet får inte vara provisoriskt. Avgaser får endast komma ut i rörets mynning. Delar av chassit får inte användas för att leda avgaser.


De hade ju kunnat nämna nåt om dragning i bilen och att det skall vara öppet ut mot det fria, etc..

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



AndersY skrev:
Delar av chassit får inte användas för att leda avgaser.


Attans...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Hmm, jag undrar om det inte skulle behövas ett rejält värmeskydd mot plywooden, sen råkade jag visst fästa upp det stabilt men det måste ju vara bra?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
MaZ skrev:
ok, tunnel upp i golvet, orginal golv får vara kvar under rökröret till 2/3 av ursprungliga arean?

och sen smäckar man dit ett plant golv som täcker hela golvet inkl. resterande 1/3, på vilket sätt blev det bra? Istället för stål så får man trä som tar del av strålningsvärmen. Smaart Jens...

Det skulle väl vara öppet till 1/3 ut mot det fria och det blir det ju inte om man har ett heltäckande trägolv under, så jag antar att den iden faller.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Så ingen i t ex SLC kör med heltäckande golv? Det låter osannolikt...

Men följer man regeln du hänvisade till så borde man kunna täcka röret helt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Hmm, tänka, tänka.
Det verkar som att avgassystemet får mynna ut på sidan, bara det är bakom halva axelavståndet. Så om man gör en uppbyggnad modell tunnel på passagerarsidan, som är öppen nedåt och smackar dit ljuddämparna där och drar sedan raskt ut avgassystemet framför bakhjulet så kan ju ljuddämparna på undersidan få täckas av en lagom formad skyddsplåt(man vill ju inte förstöra ljuddämparna om man kör emot nån kerbs, eller så...) som ger en minimal spalt mot resten av det plana golvet. Sitter skyddsplåtarna fast i avgassytemet så är det ju en del i avgassytemet och inte en del i det täckande golvet.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Så ingen i t ex SLC kör med heltäckande golv? Det låter osannolikt...

Men följer man regeln du hänvisade till så borde man kunna täcka röret helt.


jag har faktiskt aldrig sett en bil i slc som har ett helt plant golv där avgassystemet är helt inneslutet.

och vi hade gärna gjort det om vi fått samt kunnat lösa värmefrågan.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Åfan? Jag har fått för mig att de flesta kör med plant golv...

Anders: Ja, det kanske är en idé, skulle ju funka som kylfläns med. Fast man skulle ju fortfarande inte få tillbaka styrkan i golvet, det är dåligt.

Man kanske skulle sätta sig och räkna på hur stort luftflöde man behöver runt röret för att hålla tempen på rimlig nivå.
Avgasbandage funkar inte? Ljuddämparna brinner upp efter en kvart kanske?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
MaZ skrev:
Så ingen i t ex SLC kör med heltäckande golv? Det låter osannolikt...

Men följer man regeln du hänvisade till så borde man kunna täcka röret helt.

Jo, absolut, men jag antar att man är tvungen att följa Dudes regeltolkare om man vill få bilen godkänd för tävling, vilket ju gör den skrivna regeln verkningslös.
Längst upp i GT står det nån generalklausul om att det som inte uttryckligen är tillåtet att ändra måste vara original, så de kan nog kräva att allt utom det som står om avgassystemet i GT 1.12 måste vara standard, om de vill. Eftersom det inte står att det är tillåtet att bygga in avgassystemet så kan det ju betraktas som förbjudet. Men eftersom man ändå brytt sig om att ange hur avgassystemet i övrigt skall dras så borde man ju även ha kunat peta ned lite regler om hur ett inbyggt system får se ut. Det kan ju ändå inte vara en helt ovanlig problemställning. Det kan ju bli både jobbigt och dyrt om det skall vara upp till varje besikningsman att avgöra.

Citat:
Tillämpning av det tekniska reglementet
När du läser det tekniska reglementet skall du tänka på följande:
Läs regeltexten och om det inte speciellt anges att något är tillåtet så betyder det att man inte tilllåter någon form av förändring från originalutförande.
Detta betyder att det som inte uttryckligen finns angivet, är att betrakta som förbjudet.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Hmm, tänka, tänka.
Det verkar som att avgassystemet får mynna ut på sidan, bara det är bakom halva axelavståndet. Så om man gör en uppbyggnad modell tunnel på passagerarsidan, som är öppen nedåt och smackar dit ljuddämparna där och drar sedan raskt ut avgassystemet framför bakhjulet så kan ju ljuddämparna på undersidan få täckas av en lagom formad skyddsplåt(man vill ju inte förstöra ljuddämparna om man kör emot nån kerbs, eller så...) som ger en minimal spalt mot resten av det plana golvet. Sitter skyddsplåtarna fast i avgassytemet så är det ju en del i avgassytemet och inte en del i det täckande golvet.


du kan få se bilder från gt:n hur din idé ser ut i verkligheten

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
MaZ skrev:

Anders: Ja, det kanske är en idé, skulle ju funka som kylfläns med. Fast man skulle ju fortfarande inte få tillbaka styrkan i golvet, det är dåligt.

Man kanske skulle sätta sig och räkna på hur stort luftflöde man behöver runt röret för att hålla tempen på rimlig nivå.
Avgasbandage funkar inte? Ljuddämparna brinner upp efter en kvart kanske?

Jo, men buren hjälper ju till en del i längsled för att man inte skall få en lös banan om man kapar i sparklådorna och om man bygger en förstärkning typ ett extra golv ovanför ljuddämparna, mellan kardantunnel och sparklådornas insida så förlorar man troligen inte så mycket styrka. Speciellt om man, till skillnad ifrån biltilverkarna när de tillverkade golvet, använder sig av en plan plåt med ett par fyrkantsrör som förstärkning för att undvika buckling, så blir det säkert starkt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Helt klart är iaf att det skall funderas på en hel del.

Är ju en del tid tills jag måste bestämma mig men det är ju inte fel med att plantera fröet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Avgassysteminbyggnad
<<   1, 2
2439 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande