Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 3 besök senaste veckan (42737 totalt) |
Vet inte exakt hur länge de garanterar det, men för leasingköpare (som jag) så är avtalet upplagt på tre år och de garanterar 50% restvärde vid 2500 mil/år med 16000 kr sänkning per 1000 extra mil. Tyvärr har jag ingen kalkyl för privatköpare, men för företagsleasing har jag en som jag kan dela med mig av om man mailar mig. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Tesla använder DnB som finansbolag och det kör vi också på. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Ja det kommer krav på det.
Fast om man sitter på en uteservering vid en gågata/gåfartsgata med lite stadsljud så ser man att en modern bensinbil är precis lika ljudlös som en elbil. Vi hade en Opel Ampera på jobbet och den hade två olika tutor, en vanlig och en "här kommer jag" tuta som var mer som en tyst pulserande trrrrrrrr. Det känns mycket mer genomtänkt, för att tuta på folk som går två meter framför bilen är knappast trevligt. Bromssträckan när man kör 5-10Km/h är inte lång heller... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
När jag jobbade i Kina vid Shanghai så var 95% mopparna eldrivna, i början tyckte man det kändes lite olustigt att inte höra dem, ungefär som att man på samma sätt inte hör cyklister. Men efter några dagar hade man vant sig och tittade bara extra noga innan man korsade en gata. Så varför inte skippa pålagt ljud och höja uppmärksamheten istället?
Såg en test mellan P85D och Dodge Hellcat, en förbränningsmotorbil med liknande effekt och vridmoment. Det här accelerationsresultatet visar varför Teslan är så startsnabb, men väl uppe i fart inte visar samma prestanda när man jämför med Hellcaten ![]() GTboard-träffarna brukar köras med rullande start i 50km/h, här körs en Tesla P85D mot en Porsche GT3 som har ca 480hk Missförstå mig rätt, jag gillar fortfarande Model S och hade gärna haft en, men är samtidigt inte lika het på den som jag kanske var från början. Blir spännande att se vad Model 3 blir för något. Pris, prestanda osv ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Tesla har extremt högt vägljud från däcken.
Ser ofta Teslor som kör förbi där vi bor och de hörs lika väl som en modern VW, BMW, Audi etc. Moderna bensinmotorer idag är extremt tysta på låga varv och i jämn fart. 95 % av ljudet man hör kommer från däcken och Teslas däck är lika breda som alla andra moderna bilar i samma segment. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||
Vet inte hur det är med servicen, borde väl bara vara att blåsa rent lite elektronik-kylflänsar, sen kolla bromsar och hjulupphängning som en vanlig bil. Den har ju en reduktionsväxel, gissar att det finns olja i den som bör bytas någon gång i alla fall.
Tyckte också det var intressant att se testen från 50km/h. Nätet översvämmas av filmklipp på Teslan som kör ifrån det mesta från en stillastående start vilket är imponerande och kul! ![]() Samtidigt har man hört el del som påstår sig köra ifrån Model S på motorvägen mm, trots att de inte har så extrema bilar. Tex motorvägsrace osv där man inte börjar från stillastående. Tänkte först att det inte kunde vara sant, men sen när man ser den där grafen och filmen mot GT3an så fattar man ![]() En jobbarkompis hade en Dodge SRT RAM eller vad de nu heter. Pickup med Viper V10an under huven med typ 500hk. Han tävlade mot en av hans vänner som har en P85+ alltså den bakhjulsdrivna Teslan (470hk). Han körde ifrån Teslan alla gånger även från stillastående. Teslan ska göra 0-100 på 4,4s och Pickupen ska göra på 4,5s. Enligt specen bode Teslan ha vunnit 0-100 varje gång. (ja den var fulladdad, i alla fall vid första racet) En annan polare körde ifrån en Model S av okänd modell på motorvägen med sin gamla BMW 540i touring -99. Som sagt, vill personligen absolut ha en Tesla ![]() Jag var ute en dag i Slottskogen, Göteborg och körde med en av mina RC-bilar. En Traxxas Slash 4x4 Ultimate 1:10 bil som är en eldriven Short Course Truck. Har satt i en 4-polig borstlös motor med tillhörande fartreglage, så den har väl närmare 1:1 i vikt/effektförhållande och går därmed som bara HELV*** med 4-cells Lipo batteri (har haft uppe den i 121km/h mätt med GPS). Det flockades mer och mer folk som ville se när jag körde bilen. Efter en stund var det ca 30 pers som stod och kikade. En snubbe kom fram och började snacka elbilar, och han var en sån där nybliven Tesla-religiös person som provkört en Tesla P85D, han var så klart helt såld och menade på att det inte finns någon bil med förbränningsmotor som rår på Teslan. Ångrar att jag inte hade ovanstående graf eller youtubefilm att visa honom, men fick förklara att jag inte tror på det där snacket. Berättade sen om min E30 där hemma i garaget som inte presterar några bra 0-100 tider med vanliga däck, men jädrar vad det går när man väl fått upp farten. P85D effekt och vridmoment i en bil som väger ganska precis HÄLFTEN, gissa hur det blir, sa jag!? Nej som sagt, Model 3 kan nog bli något riktigt intressant för många hoppas jag. I alla fall om den kommer kosta som en BMW i3, fast vara i 3-serie storlek och kunna gå lite längre än en i3 på batteri. ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Den borde väl ha exakt samma servicekrav som vilken bil som helst minus just motorn? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Vad de gör på servicen vet jag inte, men det är inte helt gratis.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
du behover inte serva den, dom byter torkarbladen, garantin gæller utan service.
ang P85D. Med dagens kontaktor kan den leverera max 1200Ampere. Den kan alltså inte maxa de båda motorerna som tillsammans kan dra effekten 700hk. de kor med 394volt och då 1200A ger ca 470kw Det ær egentligen bara de lægre modellerna som ær mer sanningsenliga enligt specen, ex s85D då det ær motorerna som begrænsar. Det visar tydligt hur momentet avtar med varvtalet, dærav effektforlusten på hogre varv. Hær står lite mer om snacket kring effekten http://teslaforum.dk/p85d/can-the-p8 _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||||
Och där är vi tillbaka till att diskutera den, i min värld, minsta selling pointen för Teslan; fartprestanda. De som köper (eller förespråkar) en Tesla för att den är kvick har missuppfattat bilen tycker jag.
Model S är en motsvarighet till en Merca S250-350 med bättre lågfartsegenskaper och motorljudskomfort (och sämre kvalitetskänsla, räckvidd, osv). Till på köpet får man en hel del nytänk och väldigt låga driftkostnader (särskilt om man har en F-skattesedel bakom). ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 3 besök senaste veckan (42737 totalt) |