Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nybliven rejsa.nu medelem
1448 besök totalt
Erik Östlund
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Nybliven rejsa.nu medelem

Hej på er

Jag har visserligen aldrig postat här förut, men däremot läst med stort intresse. Nu tyckte jag det var dags. Har köpt mig en 4 dörrad golf som är ett påbörjat projekt. Tänkte höra vad ni har för åsikter om utgångsobjektet. lite bilder finns här(säljarens bilder):

http://groups.msn.com/GolfRS/golfrs.msnw

Tanken är att antingen stoppa i en 16 ventilare i den eller en 1.8t. Vilken är att föredra?

En liten presentation av mig då:

27 år kommer från Falun, har skruvat vw i c:a 10 år. För tillfället har jag en audi a4:a som bruksbil och en vw corrado vr6 som lekbil. Corradon är förädlad med turbo och riktigt sprut+tändning. Har åkt endel bana med den men det känns som att jag vill ha en "riktig" banbil att åka i för sådana aktiviter.
En tråd om den senaste ombyggnationen av corrado:n finns på gti-klubben:s sida:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showpost.pl?bd=gtiforum&nr=304446&a . . . .

om ni läser den så ser ni lite mer vem jag är, och får förhoppningsvis intressant läsning..

Kommentarer och ideer för den nya bilen är varmt välkomna, den är som det syns på bilderna bara ett objekt i dagsläget, så mycket ska göras med den innan den blir åkbar.
Den är planerad att vara klar tills nästa sommar, hoppas på fint väder och många banträffar(i rejsa.nu:s regi kanske?)

_________________
Erik Östlund
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Välkommen!!

Ang. motorvalet hade jag satsat på 16ventilaren. Gillar inte turbo speciellt

Sedan så är det väl bättre med sugis på bana, fast det är klart. Du får ju ut en massa hästar mer ur en turbo fast är det lika kul?

_________________
Rachid Rachid
Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 176



Ypperligt bilval!

Var faktiskt inne på att köpa just den bilen själv!

Jag skulle satsa på ett 2liters block med moddad 16v topp, lite roligare kammar och extractor..
Kanske k-jetronic från 240 turbo.

Hoppas vi ses på banorna nästa säsong.. Kul med fler golfåkare =)

_________________
Fredrik Ryding
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



välkommen

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Rash skrev:
Välkommen!!

Ang. motorvalet hade jag satsat på 16ventilaren. Gillar inte turbo speciellt

Sedan så är det väl bättre med sugis på bana, fast det är klart. Du får ju ut en massa hästar mer ur en turbo fast är det lika kul?


Jasså du gillar inte turbo
Det är klart att det är kul med många sköna turbo hästar Vänta när jag får tag på dig på nån bana då ska du få smaka på och så ska jag jaga livet ur din bil

Välkommen Erik

_________________

--VVTS--
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Välkommen!

Angående sugmotor vs turbomatat så är det väl lite mer lättkört med en sugmotor. Lättare att få flyt utan att försöka tajma att turbon slår in. Men, om du kört en del så kanske det redan sitter där.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



om turbon är liten så bör ketchupeffekten vara liten eller nere i så lågt varv så man inte märker det?.

Hårdtrimma en sugmotor brukar kosta mer än en lika effektstark turbomotor, ur ekonomisk synpunkt alltså.

Men inget slår skönsången från en liten fyra med öppna spjäll..

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Tuffa bromsbänkspapper är mest användbara som dasspapper när man kör bana.

Välkommen!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Satsa på en motor med ett vettig insprut, K-Jetronik är föråldrat, men det visste du väl redan.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Mattias Hellöre skrev:
om turbon är liten så bör ketchupeffekten vara liten eller nere i så lågt varv så man inte märker det?.

Jo, det är väl sant. Men min 9-3a har ett ganska litet turboaggregat men ändå ett klart märkbart "lag" oavsett varvtal på motorn tycker jag. Lite svårkört när effekten kommer 2-3 tiondelar efter man tänkt sig den...

Moderna turbobilar som 9-3ss lär ha klart mindre ketchupeffekt men då pratar vi väl en annan ekonomisk klass på banåka.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Erik Östlund
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
ok, ni röstar för sugmotor alltså, p.g.a turbo-lag. Jag hade hoppats på att 1.8t skulle vara favoriten, jag har nämligen redan en sån stående i garaget , motorn är från en audi a3 2002:a
I den motorn tycker iaf inte jag det finns så mycket lag, och dessutom är det ju redan 200 häst(chippat förståss)
Men det kanske finns många nackdelar med turbo, isåfall så är man ju inte sämre än man kan ändra sig..

_________________
Erik Östlund
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Jag har provkört "svärmors" A3 1,8Ts som är chippad och jag tycker effekten kommer mycket plötsligt och tidigt. Faktsikt svårt att köra mjukt på ettan och tvåan om man nu inte verkligen smyger iväg. Hade den inte varit 4wd hade det blivit en hel del hjulspin. Väl uppe i varv så tappar den andan känns det som. Det är faktiskt en motor som verkligen skulle må bra av en större turbo

Denna motor i en fwd på bana tror jag inte bli något vidare faktiskt.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Allmänt banåkaforum
Nybliven rejsa.nu medelem
1448 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande