Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1448 besök totalt |
Nybliven rejsa.nu medelem
Hej på er Jag har visserligen aldrig postat här förut, men däremot läst med stort intresse. Nu tyckte jag det var dags. Har köpt mig en 4 dörrad golf som är ett påbörjat projekt. Tänkte höra vad ni har för åsikter om utgångsobjektet. lite bilder finns här(säljarens bilder): http://groups.msn.com/GolfRS/golfrs. Tanken är att antingen stoppa i en 16 ventilare i den eller en 1.8t. Vilken är att föredra? En liten presentation av mig då: 27 år kommer från Falun, har skruvat vw i c:a 10 år. För tillfället har jag en audi a4:a som bruksbil och en vw corrado vr6 som lekbil. Corradon är förädlad med turbo och riktigt sprut+tändning. Har åkt endel bana med den men det känns som att jag vill ha en "riktig" banbil att åka i för sådana aktiviter. En tråd om den senaste ombyggnationen av corrado:n finns på gti-klubben:s sida: http://www.gtiklubben.nu/forum/showp om ni läser den så ser ni lite mer vem jag är, och får förhoppningsvis intressant läsning.. Kommentarer och ideer för den nya bilen är varmt välkomna, den är som det syns på bilderna bara ett objekt i dagsläget, så mycket ska göras med den innan den blir åkbar. Den är planerad att vara klar tills nästa sommar, hoppas på fint väder och många banträffar(i rejsa.nu:s regi kanske?) _________________ Erik Östlund |
||
Välkommen!!
![]() Ang. motorvalet hade jag satsat på 16ventilaren. Gillar inte turbo speciellt ![]() Sedan så är det väl bättre med sugis på bana, fast det är klart. Du får ju ut en massa hästar mer ur en turbo fast är det lika kul? _________________ Rachid Rachid |
||
Ypperligt bilval!
Var faktiskt inne på att köpa just den bilen själv! Jag skulle satsa på ett 2liters block med moddad 16v topp, lite roligare kammar och extractor.. Kanske k-jetronic från 240 turbo. Hoppas vi ses på banorna nästa säsong.. Kul med fler golfåkare =) _________________ Fredrik Ryding |
||
Jasså du gillar inte turbo ![]() ![]() Det är klart att det är kul med många sköna turbo hästar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Välkommen Erik ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||
Välkommen!
![]() Angående sugmotor vs turbomatat så är det väl lite mer lättkört med en sugmotor. Lättare att få flyt utan att försöka tajma att turbon slår in. Men, om du kört en del så kanske det redan sitter där. ![]() Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
om turbon är liten så bör ketchupeffekten vara liten eller nere i så lågt varv så man inte märker det?.
Hårdtrimma en sugmotor brukar kosta mer än en lika effektstark turbomotor, ur ekonomisk synpunkt alltså. Men inget slår skönsången från en liten fyra med öppna spjäll.. _________________ Kör cheva numer. |
||
Jo, det är väl sant. Men min 9-3a har ett ganska litet turboaggregat men ändå ett klart märkbart "lag" oavsett varvtal på motorn tycker jag. Lite svårkört när effekten kommer 2-3 tiondelar efter man tänkt sig den... Moderna turbobilar som 9-3ss lär ha klart mindre ketchupeffekt men då pratar vi väl en annan ekonomisk klass på banåka. ![]() ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
ok, ni röstar för sugmotor alltså, p.g.a turbo-lag. Jag hade hoppats på att 1.8t skulle vara favoriten, jag har nämligen redan en sån stående i garaget
![]() ![]() I den motorn tycker iaf inte jag det finns så mycket lag, och dessutom är det ju redan 200 häst(chippat förståss) Men det kanske finns många nackdelar med turbo, isåfall så är man ju inte sämre än man kan ändra sig.. _________________ Erik Östlund |
||
Jag har provkört "svärmors" A3 1,8Ts som är chippad och jag tycker effekten kommer mycket plötsligt och tidigt. Faktsikt svårt att köra mjukt på ettan och tvåan om man nu inte verkligen smyger iväg. Hade den inte varit 4wd hade det blivit en hel del hjulspin. Väl uppe i varv så tappar den andan känns det som. Det är faktiskt en motor som verkligen skulle må bra av en större turbo
![]() Denna motor i en fwd på bana tror jag inte bli något vidare faktiskt. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1448 besök totalt |