Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1864 besök totalt |
Toeinställning på semi-trailingbakvagn (BMW)
Har fått för mig att det finns en generell "regel" att denna typ av bakvagn bör ha viss toe-in för att bli stabila, framförallt i hög fart, rätt eller fel? Anledningen att jag frågar är att jag åker med 0 toe bak för närvarande och bilen har en viss tendens att övertyra i högre farter (100+) men beter sig mkt bra i övrigt. Intressant att höra lite erfarenheter från er som testat att laborera med detta! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Vet inte hur relevant det är att jämföra 02:an och 924:an bakvagn, men båda är semitrailing ivf. JAg kör 0 nu och hade lite toe out innan (av misstag). Känner inte igen det du beskriver. 924:an lär ha lite bumpsteer som varierar med hur långt in eller utfjädrad det är, det lär vara en av anledningarna till att den inte är lämplig att sänka hur mycket som helst bak.
Kanske aerodynamiska orsaker till din instabilitet? _________________ Pär Hylander |
||||
och den är inte överstyrd annat än i snabba kurvor ? hadde liknande tendenser med min , men skyllde alltid på för styv K-hämmare , inte så att du har problem med för stora camber ändringar , då brukar man flytta infästningarna på balken till armarna _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Hmm, se om jag tänker rätt nu: På en osänkt bil är bärarmen lutad nedåt i bakkant. Detta borde ge toe in vid bump. OM bilen däremot är så sänkt att bärarmen passarar horisontalplanet så borde det däremot bli tvärtom dvs gå mot toe-out = roll oversteer..? ![]() Nån som kan bekräfta om dessa teorier ang semi-trailing stämmer/inte stämmer? :wave _________________ Rikard Ahlin |
||||
Jag försöker fundera och det känns såhär: ![]() Det är ett kalasbra läge för en skiss och förklarande text nu ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Hittade en mkt bra länk: www.e30m3performance.com
Gå in på Tech Artikles och sen Suspension så finns där camber och toe kurvor för semi-trailing! Denna är gjord för att beskriva skillnaden mellan 2 olika vinklar på "semi'n", men ger ändå en viss bild av hur det rör sig. Frågan är om jag fattat det rätt... ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Fjädrar du in kommer du få mer och mer toe in bak på en E30 och med 99,99% säkerhet även på din bil.
Kan vid "kioskhög" bakvagn på en E30 bli runt 4mm toe in. ![]() ![]() ![]() ![]() Skulle lägga mig på noll och testa för att ev gå till 1mm toe in om det blir vingligt rakt fram. |
||||
Hmm..
![]() Vinkeln på bakvagnsbalken som gör bakvagnen just till en semi-trailing gör ju att rörelsen blir större ju längre från infästningspunkten man kommer dvs större rörelse i bakkant på däcket. Därav får jag fram följande: Så länge armen befinner sig lutad nedåt i bakkant(=original) så köper jag att bakkanten på hjulet rör sig mer utåt än vad framkanten gör, dvs ökar toe-in. MEN, när bärarmen har passerat horisontalplanet så kommer bakkanten på hjulet att röra sig mer inåt än vad framkanten gör, dvs ge toe-out. Lika mycket som bakvagnen ger toe-in "up till" horisontalplanet, lika mycket toe-out ger den ovanför... Eller..? _________________ Rikard Ahlin |
||||
Först "Edit" på div fel när du menar out men skriver in...
![]() och precis tvärt om mot det du säger. Allt enligt "hörsägen" och Gustaves mätningar. Han mätte från horisontalplan och tryckte upp och fick mer toe in... *har jag läst helt galet nu ![]() Bara ut i garaget och mäta själv så vet du sen. ![]() Stulet: "The basic trend is that the rear suspension gains toe-in as it compresses past the horizontal position of the trailing arms. Neither the camber curves nor the toe curves show what happens as the trailing arms move down from horizontal, but the solutions are symmetric. Thus the rear wheels would also gain toe-in (but lose negative camber) as the trailing arms move downward past their horizontal positions." |
||||
Ingen här förresten som har en däckverkstad och lite lärotid(=gratis) över i Malmötrakten. Hade varit intressant att sätta upp grejorna och sen en domkraft under ena tröskeln för att simulera krängning och se vad som händer..
![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Intressant länk! Som jag tolkar det så får man *alltid* mer toe in vid kompression, fast mängden toe in per längdenhet kompression är som minst när svärdet/bärarmen är nära horisontalplanet. Vill erindra mig att det finns en RSR-variant på bakvagnen till 911, om jag minns rätt så *ökar* den "sweep-angle" i förhållande till vanliga 911, alltså tvärtom mot E30 gat vs GruppA-variant. Intressant men stor risk att jag minns galet. Edit, jag ändrar mig!!! När man passerar horisontalplanet så blir går det alltid mot toe in, oavsett om det är kompression eller retur. Ändringshastigheten är dock som minst runt horistontalplanet. _________________ Pär Hylander |
||||
Susprog finns i DEMo-version som säkert inte är begränsad värre än att du kan simulera din bakvagn. Kolla här... _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1864 besök totalt |