Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Toeinställning på semi-trailingbakvagn (BMW)
1864 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734


Trådstartare
Toeinställning på semi-trailingbakvagn (BMW)

Har fått för mig att det finns en generell "regel" att denna typ av bakvagn bör ha viss toe-in för att bli stabila, framförallt i hög fart, rätt eller fel?

Anledningen att jag frågar är att jag åker med 0 toe bak för närvarande och bilen har en viss tendens att övertyra i högre farter (100+) men beter sig mkt bra i övrigt.

Intressant att höra lite erfarenheter från er som testat att laborera med detta!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Vad har du för nån K-hämmare bak ?

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734


Trådstartare
Justerbara Verrerra fram och bak. Har hittat en bra balans med dessa nu, förutom just i snabba kurvor...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Vet inte hur relevant det är att jämföra 02:an och 924:an bakvagn, men båda är semitrailing ivf. JAg kör 0 nu och hade lite toe out innan (av misstag). Känner inte igen det du beskriver. 924:an lär ha lite bumpsteer som varierar med hur långt in eller utfjädrad det är, det lär vara en av anledningarna till att den inte är lämplig att sänka hur mycket som helst bak.

Kanske aerodynamiska orsaker till din instabilitet?

_________________
Pär Hylander
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Rikard Ahlin skrev:
Justerbara Verrerra fram och bak. Har hittat en bra balans med dessa nu, förutom just i snabba kurvor...


och den är inte överstyrd annat än i snabba kurvor ? hadde liknande tendenser med min , men skyllde alltid på för styv K-hämmare , inte så att du har problem med för stora camber ändringar , då brukar man flytta infästningarna på balken till armarna

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
924:an lär ha lite bumpsteer som varierar med hur långt in eller utfjädrad det är, det lär vara en av anledningarna till att den inte är lämplig att sänka hur mycket som helst bak.


Hmm, se om jag tänker rätt nu:

På en osänkt bil är bärarmen lutad nedåt i bakkant. Detta borde ge toe in vid bump.

OM bilen däremot är så sänkt att bärarmen passarar horisontalplanet så borde det däremot bli tvärtom dvs gå mot toe-out = roll oversteer..?

Nån som kan bekräfta om dessa teorier ang semi-trailing stämmer/inte stämmer? :wave

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Rikard Ahlin skrev:
Pär Hylander skrev:
924:an lär ha lite bumpsteer som varierar med hur långt in eller utfjädrad det är, det lär vara en av anledningarna till att den inte är lämplig att sänka hur mycket som helst bak.


Hmm, se om jag tänker rätt nu:

På en osänkt bil är bärarmen lutad nedåt i bakkant. Detta borde ge toe in vid bump.

OM bilen däremot är så sänkt att bärarmen passarar horisontalplanet så borde det däremot bli tvärtom dvs gå mot toe-out = roll oversteer..?

Nån som kan bekräfta om dessa teorier ang semi-trailing stämmer/inte stämmer? :wave


Jag försöker fundera och det känns såhär:

Det är ett kalasbra läge för en skiss och förklarande text nu

_________________
Pär Hylander
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734


Trådstartare
Hittade en mkt bra länk: www.e30m3performance.com

Gå in på Tech Artikles och sen Suspension så finns där camber och toe kurvor för semi-trailing!

Denna är gjord för att beskriva skillnaden mellan 2 olika vinklar på "semi'n", men ger ändå en viss bild av hur det rör sig.

Frågan är om jag fattat det rätt...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fjädrar du in kommer du få mer och mer toe in bak på en E30 och med 99,99% säkerhet även på din bil.

Kan vid "kioskhög" bakvagn på en E30 bli runt 4mm toe in.

Skulle lägga mig på noll och testa för att ev gå till 1mm toe in om det blir vingligt rakt fram.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734


Trådstartare
Hmm..

Vinkeln på bakvagnsbalken som gör bakvagnen just till en semi-trailing gör ju att rörelsen blir större ju längre från infästningspunkten man kommer dvs större rörelse i bakkant på däcket. Därav får jag fram följande:

Så länge armen befinner sig lutad nedåt i bakkant(=original) så köper jag att bakkanten på hjulet rör sig mer utåt än vad framkanten gör, dvs ökar toe-in.

MEN, när bärarmen har passerat horisontalplanet så kommer bakkanten på hjulet att röra sig mer inåt än vad framkanten gör, dvs ge toe-out.

Lika mycket som bakvagnen ger toe-in "up till" horisontalplanet, lika mycket toe-out ger den ovanför...

Eller..?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Först "Edit" på div fel när du menar out men skriver in...

och precis tvärt om mot det du säger. Allt enligt "hörsägen" och Gustaves mätningar.
Han mätte från horisontalplan och tryckte upp och fick mer toe in... *har jag läst helt galet nu *

Bara ut i garaget och mäta själv så vet du sen.

Stulet:
"The basic trend is that the rear suspension gains toe-in as it compresses past the horizontal position of the trailing arms. Neither the camber curves nor the toe curves show what happens as the trailing arms move down from horizontal, but the solutions are symmetric. Thus the rear wheels would also gain toe-in (but lose negative camber) as the trailing arms move downward past their horizontal positions."

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734


Trådstartare
OK, skall sova på det till imorgon!

Har nu också beställt en 3D-modulering av bakvagnen för att få koll på vad som händer.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734


Trådstartare
Ingen här förresten som har en däckverkstad och lite lärotid(=gratis) över i Malmötrakten. Hade varit intressant att sätta upp grejorna och sen en domkraft under ena tröskeln för att simulera krängning och se vad som händer..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Rikard Ahlin skrev:
Hmm..

Vinkeln på bakvagnsbalken som gör bakvagnen just till en semi-trailing gör ju att rörelsen blir större ju längre från infästningspunkten man kommer dvs större rörelse i bakkant på däcket. Därav får jag fram följande:

Så länge armen befinner sig lutad nedåt i bakkant(=original) så köper jag att bakkanten på hjulet rör sig mer utåt än vad framkanten gör, dvs ökar toe-in.

MEN, när bärarmen har passerat horisontalplanet så kommer bakkanten på hjulet att röra sig mer inåt än vad framkanten gör, dvs ge toe-out.

Lika mycket som bakvagnen ger toe-in "up till" horisontalplanet, lika mycket toe-out ger den ovanför...

Eller..?


Intressant länk!

Som jag tolkar det så får man *alltid* mer toe in vid kompression, fast mängden toe in per längdenhet kompression är som minst när svärdet/bärarmen är nära horisontalplanet.

Vill erindra mig att det finns en RSR-variant på bakvagnen till 911, om jag minns rätt så *ökar* den "sweep-angle" i förhållande till vanliga 911, alltså tvärtom mot E30 gat vs GruppA-variant. Intressant men stor risk att jag minns galet.

Edit, jag ändrar mig!!!

När man passerar horisontalplanet så blir går det alltid mot toe in, oavsett om det är kompression eller retur. Ändringshastigheten är dock som minst runt horistontalplanet.

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Rikard Ahlin skrev:
Har nu också beställt en 3D-modulering av bakvagnen för att få koll på vad som händer.


Susprog finns i DEMo-version som säkert inte är begränsad värre än att du kan simulera din bakvagn.
Kolla här...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Skruva banåkabil
Toeinställning på semi-trailingbakvagn (BMW)
1864 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande