| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svarva bromsskivor i Lund/Malmö området
|
8008 besök totalt |
|
Nån som vet var jag kan få mina bromsskivor svarvade i Lund eller Malmö. Som vanligt så är man sent ute på det
_________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||||||||
|
vet att svaret inte är aktuellt längre...
Men vet att man på t.ex. toyotacenter svarvar skivor medan de sitter kvar på bilen.... Annars är sven på Lunds bromsservice en hejare på dedär med.... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||||
|
Re: Svarva/slipa bromsskivor?
En gammal länk men har förgäves letat efter ngn som kan slipa/svarva mina skivor! Ngn som vet om Sven fortfarande jobbar med detta? Har inte fått kontakt, numret på Lunds bromsservice "används inte längre"
Behöver hjälp med detta nere i Skåne helst! Mvh Ralph _________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||||||
|
"Skip" här på forumet har jag för mig har visat någon bild på där han svarvar bromsskivor åt någon.
Han har en tråd i nån övrigt-projekt-kategori, heter något i stil med "tjeckisk revolversvarv", som han gör lite jobb i. Prova där om du får napp |
||||||||
|
Re:
En tjeckoslovakisk revolversvarv är det, till och med Mitt nya favorituttryck och inköpsmål i livet.
Länk finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
|
Tack båda för snabba svar!
Har också kollat in den Tjeckiska klassikern, alla går igång på en pjäs som den där!! Utmaningen med bromskivor är att man måste köra båda sidor samtidigt, specialstålshållare för 2 parallella stål. Det finns flera amerikanska maskiner för det, en forummedlem Franzén i Göteborgstrakten har en sådan, så får kolla upp det med honom om ingen vet hur det står till med Lunds Bromsverkstad? Mvh Ralph _________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||||||
|
Jag har svarvat många bromsskivor genom åren och enligt mig behöver man inte köra båda sidor samtidigt, utan att man man måste köra båda sidor i samma uppspänning.
Min egen svarv är för sliten för att ta större skivor än vad som används på "sevens", men Skip (Fredrik) kan säkert hjälpa dig. |
||||||||
|
Re:
Då jag sysslar en del med att svarva bromskivor så påstår jag att skivor med lite tuffare härdfläckar etc är ett måste att använda dubbelstålshållare och svarva båda sidor på en gång. Även då kan man se hur dubbelstålshållaren ibland flexar... Om man har ett par skivor där man vill svarva bara för att snygga till dem kan det gå ok att svarva en sida i taget men då behöver man ju inte svarva skivorna
_________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
Tack för tipset Henrik!! Pratade just med Therns och de fixar detta nästa vecka! Jag återkommer med "rapport"...
_________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||||||
|
Re:
Tack
|
||||||||
|
Re:
Nu är skivorna svarvade, 14" hålborrade OEM Z06, mycket fin yta, fortfarande >1mm gods kvar till min tjocklek. Monterade och "provkörda" med nya gatbelägg inga konstigheter. Gott jobb och service, rekommenderas varmt!! Mvh Ralph
_________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||||||
|
Re:
Vad kostade dte att svarava skivorna? _________________ Fredrik Sunnemalm |
||||||||
|
Re:
175:- /skiva! _________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Såld Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||||||
|
Tyvärr verkar Therns Motorservice slutat med denna service :-(
Ringde dem nyss och behövde svarva ett par Corvette C5 bromsskivor samt förstora navdiametern men det kunde de inte. Så är det någon som vet som kan göra detta jobbet i Malmö/Lund området? _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||||
|
Som sagt har flera verkstäder lagt ned denna del av verksamheten (tex Therns Lund, Bil & Industribroms Helsingborg samt många fler jag pratade med).
Men! Det löste sig oehört smidigt tack vare ONM i Klippan!
http://www.onm.nu/ _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8008 besök totalt |