Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
En bok om Nürburgring?
3075 besök totalt
Storabjörnen
Sthlm Norr
Här sen Okt 2015

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej jag är ny här,

Jag och en vän har varit och kört på Spa-Francorchamps och på Nürburgring.
Jag undrar om ni känner till nån trevlig och bra bok om framförallt Nürburgring?

På plats (lokala bensinmacken) fanns en del böcker, tyvärr både inplastade och på tyska.
Jag tänker att det måste ju finnas en erkänt bra tjock bok om denna mytomspunna bana, även på engelska?
Någon som beskriver dess historia och utveckling, lite bra bilder och genomgångar av bansträckningen etc.

Känner ni till nån, eller äger en själva som ni kan rekommendera att jag letar upp?
(jag kollade lite på Bokus, Adlibris och Amazon men tycker inte jag hittade rätt)

Hälsn,
Anders

Der drüben
Här sen Dec 2002

Storabjörnen skrev:
Hej jag är ny här,

Jag och en vän har varit och kört på Spa-Francorchamps och på Nürburgring.
Jag undrar om ni känner till nån trevlig och bra bok om framförallt Nürburgring?

På plats (lokala bensinmacken) fanns en del böcker, tyvärr både inplastade och på tyska.
Jag tänker att det måste ju finnas en erkänt bra tjock bok om denna mytomspunna bana, även på engelska?
Någon som beskriver dess historia och utveckling, lite bra bilder och genomgångar av bansträckningen etc.

Känner ni till nån, eller äger en själva som ni kan rekommendera att jag letar upp?
(jag kollade lite på Bokus, Adlibris och Amazon men tycker inte jag hittade rätt)

Hälsn,
Anders

Vad är det du letar efeer? En historisk bok om banan med omnejd eller en bok som lär dig köra banan osv?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Storabjörnen
Sthlm Norr
Här sen Okt 2015

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Johan Sjöström skrev:

Vad är det du letar efeer? En historisk bok om banan med omnejd eller en bok som lär dig köra banan osv?

Ja det var ju iof en relevant fråga Johan, det kunde jag ju kanske förtydligat.
Jag letar väl primärt efter en historisk bok tror jag. Byggbilder från 1925-27, lite skriverier om partierna och gamla race som gick av stapeln där. Alltså i ett lite mer allmänt intressant format snarare än en knivskarp teknisk analys om hur varje kurva skall tas - även om detta också såklart är intressant egentligen.

Låt säga såhär: Om jag själv skulle skriva en bok skulle den kanske tituleras "Fenomenet Nürburgring".
Detta snarare hellre än en bok med titeln "Så kör du Nordschleife" - om du förstår lite hur jag menar då.

/a

Norrland
Här sen Jul 2014

Storabjörnen skrev:

Låt säga såhär: Om jag själv skulle skriva en bok skulle den kanske tituleras "Fenomenet Nürburgring".
Detta snarare hellre än en bok med titeln "Så kör du Nordschleife" - om du förstår lite hur jag menar då.
/a

Jag förstår precis vad du menar. Precis som du redan upptäckt är dessvärre de flesta kvalitetsböcker om ringen på tyska. Men det finns undantag. "Kings of the Nürburgring" av Chris Nixon kan vara den bästa som publicerats och är nog precis vad du är ute efter.

Andrahandsvärdet är högt men det lär inte sjunka med tiden. Leta reda på ett exemplar och njut.

Beträffande Spa hoppas jag ni passade på att åka gamla bansträckningen. Det är en höjdare.

Ringfahrer seit 2001
Rejsasmygare sedan 2003
Rejsamedlem sedan 2014
Citera
Storabjörnen
Sthlm Norr
Här sen Okt 2015

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack Björn, det där var exakt vad jag menade och vad jag vill ha. :-)
På någon annonssida kunde man se flera sidor inne i boken och det bekräftar så vitt jag kan se att det är en mer historisk bok med massor av fakta och klassiska förare presenterade.
Men som du säger.. dyr. :-/
Priser börjar på över 1500 SEK. Men men, vi får se vad jultomten säger.

Nej, tvärr, jag visste inte att "gamla slingan" på Spa var öppen för körning i moderna tider? I varje fall rörde detta klubbevent bara själva F1-banan, alltså den "klassiska" eller vad vi ska säga. Men det var inte så illa det heller vill jag lova. Jag är fortfarande i chock, ha ha! :-D

/Anders

Göteborg
Här sen Nov 2002

Kolla efter "Kleiner kreis, Groser Ring", visserligen på tyska men mängder med bilder från bygget.
Lite färre träd på den tiden kan man sammafatta det med...

BMW 330i -05
Citera
Nürburgring
En bok om Nürburgring?
3075 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande