Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Plocka bort katten?
3005 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Plocka bort katten?

Om en motor (1.8 Integra Type R 180 hk) som är mappad för katalysator och man plockar bort denna, blir mottrycket då så pass förändrat att man kan tappa effekt? Elr blir motorn bara glad att slippa katten och lervererar mer, och lite högre?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Eller blir det ökade flödet tillräckligt för att magra ur den för mycket (om den går utan lambdafeedback).

En bra fungerande kat förlorar man inte mycket på.

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Jag hjälpte till att mappa en rally golf, vi provade
med och utan kat. Utan kat blev det lite bättre
på vägen upp men topp effekten något mindre.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re: Plocka bort katten?

Qvarnis skrev:
Om en motor (1.8 Integra Type R 180 hk) som är mappad för katalysator och man plockar bort denna, blir mottrycket då så pass förändrat att man kan tappa effekt? Elr blir motorn bara glad att slippa katten och lervererar mer, och lite högre?

På en del motorer måste man lura lambdasensorerna så att motorn inte går i nödläge med fast mapp. Vet inte om Honda har det men för att kontrollera så att reningen funkar är det inte ovanligt med lamdasensor både före och efter katten. Värt att kolla innan man rensar eller ersätter den.

Min erfarenhet är också att med en modern katalysator förlorar man ingen effekt, eller iaf så lite att det är inom toleranserna för mätning.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Eller blir det ökade flödet tillräckligt för att magra ur den för mycket (om den går utan lambdafeedback).

Med lambda.

Den väger ju!

Tystberga
Här sen Mar 2004

För att vara tråkig
1. Du får inte köra många race utan kat.
2. På gata är det olagligt och onödigt att åka omkring och skita ner.
3. Med rätt kat är skillnaden liten och bara onödigt att inte ha fungerande kat.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Qvarnis skrev:
Niklas Falk skrev:

Med lambda.

Den väger ju!

Om du tar bort den kommer motorn att explodera och ditt skägg att växa inåt. Det är inte bra.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
För att vara tråkig
3. Med rätt kat är skillnaden liten och bara onödigt att inte ha fungerande kat.

.

Men jag undrade en annan sak. Nämligen, TAPPAR motorn effekt om den är korrekt mappad MED katalysator, elr gör den inte det? För det kanske är det du svarar på som 3?

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Qvarnis skrev:
Björn skrev:
För att vara tråkig

.

Men jag undrade en annan sak. Nämligen, TAPPAR motorn effekt om den är korrekt mappad MED katalysator, elr gör den inte det? För det kanske är det du svarar på som 3?

En motor är ju bara en luftpump med värme och effekt som biprodukter. Ju bättre den andas desto mer av dessa. Så givetvis kan man plocka ut mer effekt utan en katalysator.

Stockholm
Här sen Sep 2003

Vi tar det sen.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Nu vet jag inte hur sugisar är, men impreza med turbo av vissa mappningar får problem med att de går snål när katten försvinner utan att mappningen ändras, detta beror främst på fördröjningen mellan closed loop och open loop

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Om du minskar mottrycket så går motorn magert och kan få för hög förbränningstemperatur med risk för skador på kolvar mm. Helt beroende på hur insprutet fungerar.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Går motorn på lambdan vid fullgas?
Det brukar väl vara fasta, lite fetare värden vid fullgas. Förbättrar man flödet så kan det bli magert.

Men allt som förbättrar andningen ger högre effekt, i alla fall på toppen och om det inte blir magert.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Re:

safe skrev:
Går motorn på lambdan vid fullgas?
Det brukar väl vara fasta, lite fetare värden vid fullgas. Förbättrar man flödet så kan det bli magert.

Men allt som förbättrar andningen ger högre effekt, i alla fall på toppen och om det inte blir magert.

Så brukar det vara, det som kan ställa till det är övergången från CL till OL bränslestyrning

Och det bättre flödet skulle kunna leda till att man hamnar utanför tabellerna och därmed får lite knasig gång

Hänger på hur styrsystemet är inställt

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Bilar som har bredbandslambda från fabrik brukar väl köra closed loop även på fullgas, eller i alla fall längre upp i registret.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

safe skrev:
Bilar som har bredbandslambda från fabrik brukar väl köra closed loop även på fullgas, eller i alla fall längre upp i registret.

Jag har för mig att under snabbt ökande varvtal går man på fasta värden då sensorn inte hinner med.

Köping
Här sen Jun 2014

Re:

sweanders skrev:
safe skrev:

Jag har för mig att under snabbt ökande varvtal går man på fasta värden då sensorn inte hinner med.

Jag vill minnas detsamma.

Smått OT:
Hur vanligt är det med bredbandare original?

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Erik Nilsson skrev:
sweanders skrev:
safe skrev:

Jag vill minnas detsamma.

Smått OT:
Hur vanligt är det med bredbandare original?

Porsche har det org sen 996

Skruva banåkabil
Plocka bort katten?
3005 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande