| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Plocka bort katten?
|
3005 besök totalt |
|
Plocka bort katten?
Om en motor (1.8 Integra Type R 180 hk) som är mappad för katalysator och man plockar bort denna, blir mottrycket då så pass förändrat att man kan tappa effekt? Elr blir motorn bara glad att slippa katten och lervererar mer, och lite högre? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
|
Eller blir det ökade flödet tillräckligt för att magra ur den för mycket (om den går utan lambdafeedback).
En bra fungerande kat förlorar man inte mycket på. |
||||||
|
Re: Plocka bort katten?
På en del motorer måste man lura lambdasensorerna så att motorn inte går i nödläge med fast mapp. Vet inte om Honda har det men för att kontrollera så att reningen funkar är det inte ovanligt med lamdasensor både före och efter katten. Värt att kolla innan man rensar eller ersätter den. Min erfarenhet är också att med en modern katalysator förlorar man ingen effekt, eller iaf så lite att det är inom toleranserna för mätning. _________________ Anders Hansson |
||||||
|
Re:
Med lambda. Den väger ju! _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
|
För att vara tråkig
1. Du får inte köra många race utan kat. 2. På gata är det olagligt och onödigt att åka omkring och skita ner. 3. Med rätt kat är skillnaden liten och bara onödigt att inte ha fungerande kat. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Re:
Om du tar bort den kommer motorn att explodera och ditt skägg att växa inåt. Det är inte bra.
_________________ Anders Hansson |
||||||
|
Re:
. Men jag undrade en annan sak. Nämligen, TAPPAR motorn effekt om den är korrekt mappad MED katalysator, elr gör den inte det? För det kanske är det du svarar på som 3? _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
|
Re:
En motor är ju bara en luftpump med värme och effekt som biprodukter. Ju bättre den andas desto mer av dessa. Så givetvis kan man plocka ut mer effekt utan en katalysator. _________________ Anders Hansson |
||||||
|
Nu vet jag inte hur sugisar är, men impreza med turbo av vissa mappningar får problem med att de går snål när katten försvinner utan att mappningen ändras, detta beror främst på fördröjningen mellan closed loop och open loop
_________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
|
Om du minskar mottrycket så går motorn magert och kan få för hög förbränningstemperatur med risk för skador på kolvar mm. Helt beroende på hur insprutet fungerar.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Går motorn på lambdan vid fullgas?
Det brukar väl vara fasta, lite fetare värden vid fullgas. Förbättrar man flödet så kan det bli magert. Men allt som förbättrar andningen ger högre effekt, i alla fall på toppen och om det inte blir magert. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Så brukar det vara, det som kan ställa till det är övergången från CL till OL bränslestyrning Och det bättre flödet skulle kunna leda till att man hamnar utanför tabellerna och därmed får lite knasig gång Hänger på hur styrsystemet är inställt
_________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
|
Bilar som har bredbandslambda från fabrik brukar väl köra closed loop även på fullgas, eller i alla fall längre upp i registret.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Jag har för mig att under snabbt ökande varvtal går man på fasta värden då sensorn inte hinner med. _________________ Anders Hansson |
||||||
|
Re:
Jag vill minnas detsamma. Smått OT: Hur vanligt är det med bredbandare original? _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
|
Re:
Porsche har det org sen 996 _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Plocka bort katten?
|
3005 besök totalt |