Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -01 Såld
<<   1, 2, 3, 4   >>
29153 besök totalt
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Byter ut cykelpumparna som följde med bilen mot lite stöddigare prylar.



_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Godis thumbs up


När du installerar är det viktigt att du sätter den lika höjder runt om med förarvikt i bilen. Kontrollera toe bak när du är klar så du har kvar lite toe-in

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Blir en cornerweight och 4-hjulsinställning när jag väl fixat ökade cambermånen. Mitt första delikata fel dök upp idag. Hastighetsmätaren är ur funktion.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Förövrigt lättskruvat men lite trångt ibland. Rackarns vridstyv konstruktion. En lyftpunkt och tre hjul i luften. thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Monterat dämpare och steglös justerbar krängare. Skall bli kul att se hur det blir på banan. Förbättrad cambermån i fram löses med nya styrarmar i aluminium.
Med lite nya bussningar också så är bilen snart som ny i chassit.



_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kanon

Byt också bultarna mot styrarmar ( kanske följde med nya ? )

Byt också bak till 12.9 och lite gänglås ( skall göras på årsbasis), viktigt vi har hart några haverier här...

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Re:

Josen skrev:
Kanon

Byt också bultarna mot styrarmar ( kanske följde med nya ? )

Byt också bak till 12.9 och lite gänglås ( skall göras på årsbasis), viktigt vi har hart några haverier här...


Var nog lite otydlig har beställt styrarmar i alu från Elise Parts men ännu inte fått dem. Dvs får leva med bristfällig camber ytterligare en tid. När jag väl fått hem delarna så bör montering vara ganska lätt. Har dessutom köpt lite nya delar runt omkring så att det också fräschas upp. I vinter blir det totalemontering av alla bärarmar och byte av samtliga bussningar till nya. De ligger och väntar på byte.

I helgen blir det dock att koncentrera sig på varför 2:ans växel hoppar ur i vänstersvängar. Byte av olja och lite nya motorkuddar och stag blir steg 1 och steg 2. Om inte det hjälper så får jag fundera ut något mer.....

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Har bytt växellådsolja och dessutom bytt lite bussningar/fästen till motorn. Finns rätt mkt sexiga produkter till Lotus och jämfört med Porschedelar så är det nästan gratis thumbs up





Sparade strax över 1500 gram i vikt.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Blir att prova rondellen till jobbet imorgon för att se om problemet med tvåansväxel som hoppar ur är kvarstående

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Re:

JohnC skrev:
Blir att prova rondellen till jobbet imorgon för att se om problemet med tvåansväxel som hoppar ur är kvarstående

Du har justerat i bak?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Japp, har lagt själva spaken så att den är mer i mitten. Tidigare hade den en tydlig förskjutning till vänster vilket gjorde att tvåans växel låg mot kulissen, vilket jag trodde var förklaringen till att den trycktes ur i tvära vänsterböjar. Det var dock inte orsaken och därav nuvarande åtgärder. Däremot har jag fått andra problem med de nya bussningarna men tror jag har en lösning på det som skall testas ikväll.


_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Lycka till thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Snickrat lite på bilen igen. Bort med det lägre fästet och dit med ett justerbart som jag hade köpt av ett misstag. Ibland är det bra att vara triggerhappy.
Hur som så monterades det så att inget kom i spänn och vips så minskade de värsta vibrationenrna och tomgången kom tillbaks


_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 205



Verkar vara lika halkigt i Lotosbacken som i 911 backen

_________________


Porsche 964
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Det är lika halkigt men delarna kostar mindre pengar. Särskilt på motor och växellådssidan. thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Lite kvällsmek för att sänka insugstemperatur









_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Körde Kinnekulle idag med Lotusklubben. Jag var initialt hopplöst långsam men efter lite justeringar på bakvagnen under ledning av Josen så blev det väsentligt bättre. Får jag till lite bättre hjulvinklar till nästa år och lite träning så skall nog bilen bli konkurrenskraftig.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kanon John thumbs up

Kul att träffas, kämpa på lite nu så kommer belöningen sen

Vi måste höra med Dave om dämparna

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5286



Hallå John!

Jag vet att du skiftat fokus lite, men fick du dit de sfäriska lagringarna i A-armarna och kan ge ett utlåtande, eller ligger de på hyllan än? #frågaråtenvän

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 455



Jag har länklager i a-armarna istället för bussningar. Det är ingen skillnad i komfort i bilen. De största fördelarna är att det är stumt när man kör bana och att de är lätta att montera. Med bussningar ska bultrna till a-armarna spännas i ride height vilket man inte behöver bry sig om när man kör med länklager.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Re:

Pontus Fyhr skrev:
Hallå John!

Jag vet att du skiftat fokus lite, men fick du dit de sfäriska lagringarna i A-armarna och kan ge ett utlåtande, eller ligger de på hyllan än? #frågaråtenvän


Hmm hmmm....de ligger och mognar till sig. Däremot är toppen från Racerog (sabre heads) klar. Väsentligt dyrare än jag tänkt mig men det blir säkert bra

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -01 Såld
<<   1, 2, 3, 4   >>
29153 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande