Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (20757 totalt) |
Låter som ett kul projekt, blev lite tveksam ang. videoblogg konceptet men det funkar bra
![]() Har kört min egen bruksbil i form av en Honda Accord type-s -07 på bana 2 gånger nu, på Sviesta förra året med EBC greenstuff fram vilken funka mindre bra efter ett tag och i år på Mantorp med Ferodo ds2500 fram vilket funkade otroligt bra så kan verkligen rekommendera dom. Hitta efter mkt letande till bra pris i Italien ![]() _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
Hej, äntligen har det hänt lite. Hann vara i garaget lite ikväll och skruvade loss mer grejer inför växellåde- och kopplingsbytet. Bestämde mig för att passa på att byta koppling när jag ändå har nere lådan och Skruvat hade faktiskt rea så det blev hyfsat smärtfritt.
Bråkade också med damaskbyte på drivaxeln. Ena damasken var sprucken så jag köpte en ny på biltema som skulle passa enligt det intervall som angavs. Dock så när jag väl fick på damasken var den väl stor... En bit kan jag ju trycka ihop den men den korvar sig rätt snabbt. Däremot borde jag väl kunna göra som på bilden att använda ett "hack" längre in på damasken och sen kapa bort det överblivna? Känns inte som att det blir några krafter där ändå så det borde funka dugligt? ![]() ![]() _________________ Mikael Andersson |
||
biltemas gummigrejjer brukar jag låta bli.. de torkar och spricker på 1 år...
Mekonomens, för hondas yttre knutar passar fint på både inre och yttre, och håller betydligt bättre! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() |
||
Re:
Nej Biltemas grejer kanske inte är bäst på marknaden, men jag har ingen lust att lägga ut par hundra tilll på annan damask. Jag tror jag kör såhär att jag klipper bort det överflödiga och så får jag se hur det blir om ett år. _________________ Mikael Andersson |
||
Lite uppdatering...
Var i garaget några timmar igår och tänkte lägga på ett kol med växellådsbytet. Det gick inte riktigt som tänkt med saker som satt förjävla ashårt(som vanligt...) Det slutade med att jag idag beställde två nya spindelleder och hjullager. Lika bra att få fräscha grejer direkt tänker jag. Tyvärr sticker ju budgeten iväg men det är sånt man får räkna med när man renoverar en gammal bil. _________________ Mikael Andersson |
||
_________________ Mikael Andersson |
||
Jag bjuder på lite "standard"-uppdatering så här mellan filmerna.
Växellådsbytet går framåt! Plockade av drivaxlar och annat bös förra måndagen. Dock satt vissa saker lite hårt... ![]() Detta resulterade i att det som skulle bli ett snabbt lådbyte nu istället blev två veckors renovering av spindlarna inkl nya leder och hjullager. Lånade bläster för att snygga till spindlarna. Dock insåg jag mitt misstag efter jag väl fått av naven i och med att jag inte kom åt riktigt med blästern och spindellederna så fick komma tillbaka och blästra av resten några dagar senare. ![]() Till slut fick jag iaf till det, med zinkspray och hammarlack blev det riktigt snyggt. ![]() Ikväll fick jag till slut av den jäkla växellådan och gamla kopplingen. Hann dra fast den nya kopplingen innan det var dags för hemfärd. ![]() ![]() Ska troligtvis tillbaka och fortsätta på fredag och lördag. Det är en japsträff jag skulle vilja åka på på lördagskvällen så nu är jag motiverad att jobba på. ![]() Satt också igår och gjorde lite visuell tidplanering. Arbetsskadad som man är... Röd text betyder att det är måsten, grön text är saker jag gärna vill göra och blått är sånt jag fixar om jag hinner. Ungefär så iaf. Visst känns det som att det är långt till våren men när man lägger upp det såhär så inser man att tiden springer iväg. Har försökt lägga upp det så jag slipper stressa, men det räcker ju att jag är sjuk en vecka eller ute på resa med jobbet så är det bara att börja plocka bort de blåa punkterna... Vad tycker ni, är det rimligt? _________________ Mikael Andersson |
||
Snygg tidsplanering, skulle jag också behöva men skulle aldrig kunna/orka hålla den ändå
![]() Sen är det väl svårt att säga vad du tror krävs för tid och vart det faktiskt slutar, t.ex har du en vecka på coilovers vilka bara bör ta några timmar om man tar det lugnt sen kan ju rostlagning ta nästan hur lång tid som helst är min erfarenhet. Vissa bygger bur på en helg medan t.ex en kompis spendera en hel vinter på burbygge när han byggde för första gången. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
Re:
Jo, just när det kommer till coiloverserna var jag lite osäker på hur jag skulle trycka in det. Eftersom jag ska renovera länkarmarna och allt kring fram och bakvagn på samma sätt som jag gjort med spindlarna nu så tar det lite extra tid och allt detta hänger ju ihop med coiloversarna. Så uppdelningen kanske inte är helt rättvisande ändå, men jag tänker att vissa saker tar lite längre tid och andra lite mindre. Sen kommer det ju vara så att vissa veckor kommer jag att kunna vara i garaget mer än andra såklart. Jag kanske är sjuk, är på arbetsresa eller har mycket annat på kvällstid just då. Jag har tänkt att förfina den lite och sätta upp på garageväggen i A3-format som lite motivering när man är där. ![]() _________________ Mikael Andersson |
||
Den lever!!!
Äntligen är växellådsbytet klart, och efter några dagar av batteritorsk fick jag idag hjälp att putta ut(Handbromsen hade såklart fastnat...) bilen och starta med kablar. Den funkar och lådan känns mycket bättre än innan, men jag behöver nog lufta kopplingen för att allt ska bli perfekt. Dock hittade jag en riktigt röten bussning så nu blir det avställning och ingen mer körning i år. Nästa steg är att börja med lättningen nu på lördag, därefter rostlagning. ![]() _________________ Mikael Andersson |
||
Har klurat lite på det här med buren och reggning...
Jag vill ju regga om till endast en passagerare inkl buren, enligt lite folk på "Honda cars of Sweden"-gruppen(Säkert folk härifrån?) så är det bästa att bara regga om med buren och sen skita i att regga om allt annat som ska göras. Problemet är dock att jag inte har varken original ratt eller luftburk(Sitter ju nått öppet luftfilter idag). Luftfiltret gissar jag blir effektskillnad så en jävla massa krångel för det men det borde gå att hitta nån originalliknande burk billigt på skroten för själva reggningen. Ratten är det värre med, nu är det ju iofs inte airbag i bilen original så det kanske inte är något jätteproblem ändå? Eller är det lika bra att försöka fixa en originalratt? _________________ Mikael Andersson |
||
Bygget går framåt! Lådan bytt och här är avsnittet.
![]() https://www.youtube.com/watch?v=Bziq Nu ska jag käka en pizza och sen dra tillbaka till garaget och fortsätta riva inredning. ![]() _________________ Mikael Andersson |
||
Har återigen börjat kolla på coilovers. Enligt min tidsplan är det dags att beställa inom några veckor(Kanske lagom till nästa lön?) och då gäller det att veta vad man ska köpa...
D2 Racing RS Street 7000 Skunk2 Pro-S II 9000 Blox Competition 8000 H&R Cup kit 8000 Bilstein B12 7000 XYZ Super Sport 9000 KW 1 8500 KW 2 10000 GAZ GHA 6800 BC Racing BR typ RS 9500 Det finns ju en del att välja på så att säga. Blir yr bara av att kolla på listan, men kanske är alla tillräckligt bra för mig så att det inte spelar någon roll alls egentligen? _________________ Mikael Andersson |
||
Viktminskningen i bilen är klar!
Fortfarande inga coilisar köpta dock, men har ett set på g. https://www.youtube.com/watch?v=aYhh _________________ Mikael Andersson |
||
_________________ Mikael Andersson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (20757 totalt) |