| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förlänga bärarmar, stötdämparinfästning??
|
1664 besök totalt |
|
Jag ska bredda framvagnen på min bil och undrar hur man ska göra med den nedre bärarmen för att få så bra geometri som möjligt. På Lotus egna tävlingsbilar användes spacers på över 50mm men redan innan med original hjul ligger man på ca 50mm scrub. Jag vill inte ändra Scrub så mycket utan vill hålla mig inom runt 10mm scrub. Hur gör man med stötdämparinfästningen? Ska man flytta ut den nedre infästningen så mycket man kan och inte tänka på hur mycket dämparen lutar? Ska man köra med lutning max 30% och låta det bestämma hur långt ut infästningen på den nedre bärarmen hamnar? Lite data och lite bilder: Spindelns höjd: 180mm spindelns axel till nedre fäste: 65mm (jag har inte mätt upp detta utan dessa siffror är från nätet) spindelns axel till övre fäste: 115mm Undre bärarmens längd: ca 330mm Övre bärarmens längd: ca 200mm SAI 9grader 23 minuter Bredd: 1860mm (73.2") Höjd: 1150mm (45.3") Längd: 4330mm (170.5") Hjulbas: 2438mm (96.0") Spårvidd fram: 1524mm (60.0") Spårvidd bak: 1554mm (61.2") Markfrigång: 146mm (5.8") approx. (Below Rad. Duct) Chassihöjd under stålchassits för att göra hjulinställning: 170mm front and back Camber (Fram): -0.2, +0, -0.5 Camber (Bak): -0.5, +/-0.25 Caster: +1.0, +0.5, -0 (within 0.5 side to side) Toe In (Fram): +0.1 to 1.9mm overall Toe In (Bak): +1.5mm each side; +/- 0.5mm Ratio: 15.4:1 Turns lock-to-lock: 3.0 Turning circle: 36ft / 10.97 metres (between kerbs) Steering Axis Inclination: 9degree 23' nominal
Re: Förlänga bärarmar, stötdämparinfästning??
Tråkigt svar: Om du ändå ska köpa nya custombeställda dämpare, välj den lösning som ger bäst (högst) motion ratio. Längre ut på armen ger dig mindre böjande laster, kan du sikta axeln genom dämparens lagringar rakt på undre kulled på spindeln undviker du dem nästan helt och kan bygga en vekare/lättare arm. Ska de nya armarna vara av samma sorts boxad sektion som sitter nu så kan den göras styv i böj. Men dämparen kommer kunna prestera bättre ju mer den rör sig. Ska du däremot köpa något färdigt eller begagnat anpassat för originalbilen, så blir problemställningen troligtvis en annan, typ bibehålla ursprunglig motion ratio och få längder, slag och rideheight att bli rätt. _________________ Pontus Fyhr |
||
|
Re: Förlänga bärarmar, stötdämparinfästning??
Det finns inga tråkiga svar
Tanken är att tillverka egna bärarmar. Antingen blir det konstruerat av något typ av rör men jag kommer att behålla spindellederna. Jag skulle kunna göra en kopia på originalbärarmen och flytta ut dämparen så långt som möjligt, flyttar man fästet från inuti bärarmen till ovansidan på bärarmen kan man ju få infästningspunkten att sikta på undre spindelled. Frågan är ju då vad SFRO säger, lutar dämparen för mycket? Hur blir funktionen om man använder originalinfästningen (fast med ledlager) ?? Är det bättre att byta spindlar till något helt annat för att komma bort från 9grader och 23 minuter SAI? Se bild på hur övre inföstningen skulle kunna byggas om:
L1=bärarmslängd
L2=där dämparn sitter från infästingen i karrosen. MR=L2/L1*sin(vinkel) Detta är föränklat men man får en känsla för vad som händer med MR när man flyttar infästingran på fjädern/dämparen 90grd är när dämpar sitter rätt upp. Att tanka på: 1. Fjäderhårheten från hjul till fjäder åker med MR*MR 2. Även dämpingen åker med MR*MR Om man sköter sig bra brukar man hamna på MR 0,7-0,8 med dubbala A-armar. Hmm gör man det just bak sätter man dämparn/fjädern i spindelen. Då blir MR i prinsip bara vinken. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Vad får du för vinklar på dämpare och fjäder? Som Fuling säger, ju mer den lutar, desto "sämre" blir utväxlingen (fjäder och dämpare blir mjukare, enkelt uttryckt).
Om jag inte har fel är det väl i praktiken Opelspindlar på den där, de brukar anses som ganska vettiga. Kan man flytta ut stötdämpare/fjäder även i överkant om det behövs? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Fuling, tack för informationen, jag ska kolla mer på detta när jag kan komma in under bilen och mäta hur infästningarna i chassit sitter.
Therealpinto, Så det bästa är att försöka följa med med övre stötdämparinfästningen ? Jag vet inte än hur mycket jag kan flytta ut infästningen, det beror på var jag hamnar med fälgens inre kant och inpressningen beror på hur mycket fälgarna ska ut och hur mycket scrub-måttet blir. Jag kommer bygga om bilen och köra med 10" breda fälgar fram och då orignalfälgarna är 8.5J x 16 (245/45) med inpressning 20mm så måste jag komma fram till hur mycket spindeln ska ut för att få ut hjulet tillräckligt mycket samtidigt som jag vill få ner scrub. Jag fick fram den grundinformationen jag behövde för att komma vidare, ska ut och mäta och räkna för att se var jag hamnar. _________________
|
||
|
Generellt sett skulle jag säga att det är klokt att behålla samma vinkel på stötdämpare och fjäder som nu, alltså flytta ut både uppe och nere om bärarmarna förlängs.
Byte av spindlar kan ju bli aktuellt om scrub drar iväg, men det blir många parametrar som påverkar och man får ju hitta någon sorts kompromiss. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Syftade lite på bilderna:
L2/L1 ca ca ca 0,6 Dämparn lutar ca ca ca10grd ->0,98 MR=0,6*0,98 ->MR=0,59 Viklar mellan 60-90grd blir inte det jätte skilnad. Därimot slår L2/L1 mer. Detta är bara en fingervising ca hur det blir. Mao man får en känsla vad som händer när man tallar på olika saker.
Sen är inte MR en konstant utan en variabel av geometrins rörelse. Kan öka/minska vid tex infjädring. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1664 besök totalt |