Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (46047 totalt) |
Halloj!
Har tråd på Hondaklubben men tänkte att jag skulle se hur det är på detta forumet också. Så här kommer en summering av mitt projekt som jag gör banbil av. Målet är 999kg eller mindre och 300(w)hp Nyköpt och besiktad för första gången på 10 år. Jan 2014 Jag passade på att väga bilen på en vågstation nära Helsingborg. 1180kg utan förare med ca 50l bensin och full spolarvätsketank samt en del bråte i bagaget. Fixa bromsar. Orginal med Project Mu Club Racer belägg. Dessa belägg har funkat riiiktigt bra för mig på bana. Biltema avgas med en dämpare -4kg. Däck. Fälg. Rensat lite. Handlat grejer. Första bankörningen gick fin fint men bussningarna var helt slut efteråt. Jag hade dock sjukt kul ändå. Men på väg hem från jobbet försvann all kylarvätska när jag pratade i telefon så jag märkte det inte förrän det var för sent =( Bilen gick men det var olja mellan topp och block. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
En reservdelsbil/ny bruksbil.
DSC_0114 by Emil Daugaard, on Flickr Men den levde inte länge då en lastbil kom på besök. DSC_0160 by Emil Daugaard, on Flickr Senare blev det den motorn som hamnade i den vita. +13hp WOW! :jaw: Köpte mer grejer. K-Sport Circuit. RRS moccaratt. Towstraps. tak_78009_h2_1 by Emil Daugaard, on Flickr Snap-Off. DSC_0026 by Emil Daugaard, on Flickr Motorbytesdags. Donatorn. DSC_0122 by Emil Daugaard, on Flickr Ut med den gamla. DSC_0152 by Emil Daugaard, on Flickr Swappa grejer. DSC_0327 by Emil Daugaard, on Flickr Sen tillbaks igen men där fanns det ingen bild. Måttade Coiloversen efter sänkfjädrarna från den grå. DSC_0429 by Emil Daugaard, on Flickr När de skulle bytas samma vecka som Mantorp med HPC 2015 så skulle det såklart jävlas. Så byte av hela hjulupphängningen bak lades till på "att göra" listan. DSC_0435 by Emil Daugaard, on Flickr Men den blev klar. Och här syns de nya gatfälgarna jag köpt. DSC_0454 by Emil Daugaard, on Flickr Kul som fan hade jag =) _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Kul att du gillar den Jag ska ta och kolla upp din bil med. AW11 är en av de coolaste bilar som byggts! Bilderna får mer eller mindre tala för sig själva. DSC_0515 by Emil Daugaard, on Flickr 150hk 183nm DSC_0482 by Emil Daugaard, on Flickr Skall blästras och pulverlackas. Gelleråsen 2015. Skorven börja bli snabb nu. https://www.flickr.com/gp/kottepappa Snygg modifiering av dörren för att få plats med stolen. DSC_0630 by Emil Daugaard, on Flickr DSC_0633 by Emil Daugaard, on Flickr DSC_0607 by Emil Daugaard, on Flickr _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Åh, ett förspel
Lite udda bil, milt sagt. Hur funkar det att köra bana med 4ws? De (få) gånger jag kört såna bilar har jag upplevt att det kan bli väldigt hastiga rörelser, men det kanske är mera av en vanesak? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
Min originaltråd på Hondaklubben är 1½ år och den är extremt kortfattat summerat i den här tråden. Så sista bilden är precis som bilen ser ut nu. 1080 kg vägde den innan jag bytte stol men jag tror att det blev nära på +-0 på det bytet men den nya stolen ska vägas senare så jag vet exakt, det var så jävulskt tight inpassning på borrhålen så jag ids inte göra det förrän säsongen är slut.
Ja det tycker jag med Ska bli kul att posta lite bantider också.
Personligen så har jag ingen erfarenhet av bankörning utan 4WS... Men jag kunde ju hålla takten på Gelleråsen med en hel del bilar som bör ha varit snabbare enligt pappret iaf, så det funkar väl hyfsat bra skulle jag säga. Fick hem hjulupphängningen förra veckan också. Ser ut som godis =) DSC_0715 by Emil Daugaard, on Flickr PS Jag ska byta ut alla bilder mot mindre när jag har tid.[/img] _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
En sån där körde jag rally med på Nya Zeeland 1993. Det var en rolig bil men jag skyller på 4WS att jag drog rumpan i diverse buskar och stenar på insidan i snabba kurvor (så bilen blev lite ful, den var sprillans ny. Stackars Alastair)
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||||
Fan va coolt Kinnekulle avklarat. Bilen gick bra och jag börjar känna mig mer och mer kompis med inbromsningar och kurvhastighet. Just nu känns det som att jag alltid bromsar 50 m tidigt... Men det går framåt i alla fall. Ställde om dämparna till hårdare fram sista stinten och bilen blev mer responsiv och väldigt annorlunda (på ett bättre sätt). Den 29/9 är det årets sista körning för mig på Ring Knutstorp och det blir första körningen på Knutan. Jag är väldigt laddad (läs orolig) för 120 mil ToR och en fulldag på banan... Skönt att det finns AUX-in på mina Peltorkåpor. Tiden på Kinnekulle enligt RaceChrono 1:07.53 vilket jag är nöjd med. Som vanligt känns det som att en extra knuff i ryggen inte hade skadat men mina 150 hk är tillräckligt för att ha riktigt kalaskul på banan. Som synes på bilderna är bilen lite i ofas med höjden mellan fram och bak. Jag har tänkt fixa detta länge men det får ändå vänta tills i vinter då den nya hjulupphängningen åker på. Det gör att det konstant ser ut som att jag bromsar på varenda bild bilen är med på... Foto av NitraM Foto av Jimmy Gärling Foto av Jimmy Gärling På väg hem från jobbet noterades denna milstolpe. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Den här har ju sett bättre dagar men Bolero hade ju en riktigt najs på sin BMW så en sån ska jag ha!
DSC_0418 by Emil Daugaard, on Flickr Lite fräshare!! _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Va på Goodyear's körning på Knutstorp.
Kanondag med massor av körning. Träffade bekanta och hade det riktigt trevligt! Siktade på en 1.17:50 tid baserat på tidigare prestationer kontra gatbilstiderna som står här på rejsa. Satte 1.15:33 sjukt nöjd!! _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Bilen står redo för avställning och en lista för vintern är på sin plats.
Montera nya hjulupphängningen med super-pro bussningar: Bort med taklucka -10kg Bort med mer inredning och högtalarna -10kg Byta dörrar och framskärmar till de grå utan rost Kamremsbyte och ventiljustering Bromskylning från dimljusgluggarna Ska försöka hitta -10kg till Ska kolla varför bilen tutar när jag kör full attack i högerkurvor... Ja just ja... Jag har ju köpt en K20 också! Så vintern 16/17 är utstakad i alla fall. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Efter lite undersökande mailkontakt med SFRO så kan jag konstatera att inte kommer att bli något större problem med motorbytet så länge jag byter bromsar och huvudbromscylinder.
Tips på bromsar som passar i 15" fälg mottages gärna. Även en lösning på uppgraderade bakbromsar behövs och huvudbromscylinder såklart. Original Honda vore grymt. Skivor med 4/100 är ett måste. Bollat lite tankar med PEAN men ca 20k bara för bromsar fram känns något overkill prismässigt så det vore trevligt med en annan lösning. Men annars får man kasta spargrisen i golvet helt enkelt. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Nu blev det så att min lilla marängtopp Martin (NitraM på Hondaklubben) hittade Legend-ok åt mig så jag köpte ok idag =D Dessa ok är likadana som till NSX fast utan texten NSX =)
Så om någon har ok-hållare till NSX/Legend är jag intresserad deluxe! Nu letar jag en vettig uppgradering bak som helst har vajerstyrd handbroms. Och huvudbromscylindern förstås. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Nu händer det snart grejer!
DSC_1011 by Emil Daugaard, on Flickr DSC_1005 by Emil Daugaard, on Flickr DSC_1007 by Emil Daugaard, on Flickr _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Helt ovärderligt med en Folke i sin skara av vänner!!
Dessa godingar är till hjullagren =) RoF Teknik är räddaren i nöden igen!! Knepigt att komma åt men till slut satt spindelleden där den skulle! Sinnesskönt med press! (Japp nytt ord, gjort det själv, slit det med hälsan!) Mumsigt med fräscha grejer! Massvis med pulverlacksporr och rostporr..... Det gamla ska bort! Passade på att sänka bilen 1,3 cm bak. (Detta är före) Många verktyg blir det. (men mest krimskrams tror jag) Detta är allt som är kvar av bulten till övre bärarmsspindeln bak. Jag har inte ens försökt att få lös den med ringnyckel utan bara knackat bort 5mm rost och sedan slagit av den med ett spetsigt don. Porr. Följetongen fortsätter sedan med framvagnen. Roger ut! _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (46047 totalt) |