Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 3-rotor Timeattack,Fälgar samt catch-tank | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (33808 totalt) |
Hej allesammans, tänkte att jag skulle slänga upp en projekttråd här på rejsa nu när projektet har avvikit mot att bli en timeattack bil. Varför just en rx7 modell FC undrar ni då....jo den är RWD, den är lätt, 50/50 viktfördelning, billig, ser bra ut enligt mig och i rätt årsmodell for att kunna SFRO besikta med 20B (3-skivig wankel från eunos cosmo)
Den började som en orginalare delvis i delar som jag köpte av Tegheim här på forumet, den hade renoverad motor och ett sjysst bodykit samt räääserstolar :-) Detta kallar vi DEL 1 Den hade ett 3" system men var annars orginal, så den fick en chippad databox, walbropump, 720cc spridare,FMIC samt en bättre kylare och en Reamemiya lamelldiff.....BPU helt enkelt, effekten landade på ca 260hk jämfört med 182org och bilen gick bra. Man får tillägga att vikten är ganska låg på dessa bilar, ca1320kg utan reservhjul, verktyg och med andra stolar och det finns mucket att lätta bort! viss skillnad på kylare! [img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/540/7ug9E7.jpg[img] Fmic vs orginal diff byte Orginal Vs Reamemiya Rev ur AC samt servo, larm, allt som hade med ABS och göra (den är apkass på dessa bilar och sitter dumt till, monterade en manuell styrväxel från en icke turbo rx7 kassa bilder men enda jag hittade från den tiden I detta skick besiktades bilen utan anmärkning....besiktningsmannen hade aldrig sett en FC innan och köpte förklaringen att motorn inte såg orginal ut med att "jag bara köpt siliconslang och polerat tryckrör" cheers! Detta var slutet på den sommaren och del 1......stora planer fanns för vintern! _________________ Joachim Hällblad |
Vintern kom och jag började med att köpa och installera haltech PS1000, FFE trigger, AEM smartcoils samt 2st ID1000 och 2st ID1300 spridare
skaffade ett nedre insug från en S5 rx7 [min är S4] samt övre insug och spjälhus från en S6 (en FD helt enkelt), gjorde lite match portning samt svetsning och fick till det bra, orginal till höger och mitt special till vänster Orginal till höger och special till vänster Skaffade denna på GIK, Kullagrad T04S 60-1 med P-trim turbin A/R 1.0 Hittade detta BILLIGT i USA, bytte membran och fjädrar i wastgatearna och lindade om avgasbandaget Kompletterade med en Nuke performance BTR och en SSQv3 dump, byggde lite värmeskyddsplåtar och en ny DP, här blev resultatet Byggde PTFE AN-8 slang från tanken till fuelrails och monterade en -044 pump i tanken Fick bilen mappad av Gzon...384hk och 407nm på hjulen på en oportad standard motor och 1bar laddtryck for räknas som godkänt, 4-ports laddtryckssolenoiden bråkade lite därav den vågiga kurvan Körde lite 402m både EDPS samt i hultsfred (fick en hög 12sec som bäst) och provade även någon konbana......insåg att strippen var en aning enformigt och började tänka väghållning....planerna för vintern blev lättning och väghållning. Slut del 2 _________________ Joachim Hällblad |
Hade tänkt nöja mig med att riva motorn och porta samt förstärka och därefter höjja laddet och nöjja mig med ca 450hk......det sket sig när jag snubblade över denna för ett bra pris:
En 20b serie C, som var i toppenskick och som orginal har nästan 300hk och ett jäkla vrid, med små mods plockar folk 500hk på oöppnade 20b och med stora mods 1000hk, jag skickade den till Rotary performance for stora mods, i stort sett alla mods.... Under tiden började jag på väghållningen, började läsa böcker och på nätet, pratade med folk och fä och förstod att man får sålla rätt mycket i förståsigpåare spec på diverse forum. Jag kör på linjen stumt, lätt, mycket feedback från asfalten och breda däck. Planerar att köra time attack så har vissa begränsningar (blir pro street eller pro), Orginal Mcstruts fram och semi trailing bak måste behållas men man får göra det bästa av skiten. Här är mitt koncept: -Sfäriska kullager istället för bussningar överallt där något skall röra sig -Evo 9 bromsar (ok och skivor) -Bra stötdämpare -Stumma alukuddar till motor/låda/diff -Minst 285or runt om -Skärmar som rymmer däcken -Växellåda som tål effekten och inte går sönder....helst aldrig -Bur -Rejsvikt under 1100kg (utmaning) -599hk om det blir pro street och 700 om det blir pro klassen -Aero -STYVT chassie Bara att sätta igång.... En liten "före" bild Sfäriska kullager i framvagnen, främre infästning Bakre infästning samt förstärkta hjulnav fram i bättre material (BRA alu) Pulverlackade hela framvagnen Evo bromsar fram med EBC yellowstuff Rev ur alla kablar som inte används i bilen Bort med all asfaltsmatta, hälften är med på bilden Sömsvetsar alla skarvar Rensa motorutrymme Sålde av motor och kringutrustning.....gick sedan bananas i motorutrymmet och slipade plåtrent, sömsvetsade överallt och lackade _________________ Joachim Hällblad |
Samma procedur invändigt...slipa plåtrent, epoxyprimer sedan 2k lack....
Det var här jag kom på att FAAN jag skulle ju ha bur!!! skit samma det vart bra övning.... När instrumentpanelen var ur rensades den på allt onödigt (värmepaket, ac enhet osv) samt flockades. Provmonteras här Mätare är onödig vikt och massa felkällor så slog till på detta paket Provmontering av pedalställ med bromsvåg Insåg att jag inte kan skjuta längre på att ta tag i undersidan på bilen....började med hjulhusen. Slipa plåtrent, epixiprimer, kitta skarvar, epoxiprimer sedan temadur färg. Framvagn på plats igen, med pulverlackad styrväxel Mockup med kassa TEIN coilovers som gjort sitt... Fick ett paket på posten....1st odödlig växellåda som dessutom i framtiden kan byggas om till seq. GS6-53DZ med påsvetsat mazdasvep Pausar det slitsamma jobbet med underredet och bygger oljekylare....2st modell stor från setrab... Dubbla oljefilter ska de va!! Provmontering av nya fronten utan fula/tunga uppfällbara lysen Så var det dags att provmontera motorn som landade i brevlådan med frimärke från skåne....det gick skit! Jag vill ha viktfördelning som orginal...med andra ord måste hela motorn sitta bakom centrum fjäderbenstorn....det ville inte torpedväggen då denna motor är 30cm längre än orginal. Detta visste jag dock på förhand så jag var förberedd[notera att torpeden alldig lackades)....eller rättare sagt MadPerformance i göteborg var förberedd. Dom masserade torpeden och byggde motorfästen/växellådsfästen och vips: Hela motorn bakom centrum fjädertorn. Lite godis till motorn dök upp, spridare, sensorer, grenrörsfläns Excessive nedre insug, korta varianten och med 6st spridaruttag I skrivande stund är bilen åter hos Mad performance för burbygge, jag jobbar samtidigt med installation av koppling/hydrauliskt urtrampningslager samt allt motorgodis, bilder följer eftersom! Bilen skall ut till våren och jag hoppas kunna testa den under vår/sommar och tävla någon gång i höst. Har i stort sätt klubbat en turbo.....en riktig godbit. Turbo till en portad 20b är svårt, den vill ha gigantiska avgashus/turbiner/aggregat men det väger och tar plats, dom kan dock spoola riktigt stora aggregat väldigt tidigt Jag har dock bestämt mig for att välja en lite lagom stor turbo men med stort avgashus.....återkommer med spec när jag fått hem den _________________ Joachim Hällblad |
Trevligt trevligt och solklart du skall välja PRO o gå all in allt annat kommer du ju ångra
|
tack för all feedback:-)
ja det lutar åt pro då det är enklare att hitta passande turbo dit! Jo fc2000 fronten är ett bra utgångsobjekt :-) håller dock på och skall kapa upp min lite för bättre flöde till oljekyl samt IC felen av mitt v-mount som påbörjats här på bilderna.....med betoning på påbörjats, ingångarna i kylaren skall svetsas om och lite alupkåtar som skall styra luften skall dit! _________________ Joachim Hällblad |
Kul att du bygger och lägger ut det här.
Ser ut att bli ett seriöst bygge med mycket mos i!!!!!!!!!! Ska bli kul att se bilen nästa säsong. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
Gryyyyym tråd!!
Jag tycker dock att du skulle behållit pop-ups eller i alla fall inte bytt till små runda utan kört fyrkantiga likt den ruggigt feta "kulräsern". _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
Utseendet är lite sekundärt när det kommer till lysena , motorer med länkage, kablage, hållare och plåtlocken väger över 20kg och tar upp plats så att inte oljekylarna får plats om man vill ducta både framför oljekylarna samt styra ut luften genom skärmen framför framhjulet, annars hade jag nog behållt front och lysen då den nya fronten plus hella strålkastare osv kostar som en sjysst EFR snurra :-(
_________________ Joachim Hällblad |
Kul att Zebbs motor kom till användning, annars hade den stått kvar i garaget ännu.
Ska bli kul med alla RX-7:or i Time Attack nästa år. Jag håller mig i Club Challenge tills den dagen storken kommer med en 20B. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
Passar på att meka med motor/låda när bilen är hos bur snickaren
Väldigt lätt svänghjul Kopplingen, tilton rallyclutch cerametallic 2-skivig med tryckplatta modell stark monteringen gick i stöpet då jag saknar centreringsdon, behöver ett sådant (eller en kapad ingående axel) till en bmw gs6-53dz omgående så tips mottages! letat som en tok men utan framgång. _________________ Joachim Hällblad |
Definitivt inte det bästa eller enklaste sättet att lösa det på:
Jag tog ett rör (i mitt fall 25mm diameters) och nöp sedan fast lite en dryg handfull, kanske närmare tio svetstrådar i längsriktningen och använde lamellerna som distansmått mellan trådarna. Det blev iaf tillräckligt för att de två lamellerna skulle hamna rätt och sedan drog jag åt tryckplattan bara lagom hårt och drog dit växellådan som då fick centrera lamellpaketet rätt över svänghjulets nav. Ner med lådan igen och dra åt tryckplattan med rätt moment. Trixigt med det gick. Å andra sidan rev jag upp och ner lådan ett antal gånger efter det och när jag väl hittat rätt position på lådan och skruvade dit den senaste gången så hade jag rätt verktyg (och hade även rivit ner kopplingskittet oxå vid det laget). _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
problemet löst, monterade kopplingen på växellådans ingående axel, bultade ihop motor och låda och drog fast allt genom öppningen för startmotor samt kopplingsarmen. Blev lite snurrande fram och tillbaka för att korsfra det i botten. Sedan tog jag isär motor och låda och momentade allt.
Nu skall det tillverkas en 8,3mm tjock distans så det hydrauliska urtrampningslagret får rätt spel _________________ Joachim Hällblad |
Då har bilen äntligen kommit tillbaka från bursvetsaren, han har gjort ett awesome jobb!
Har även smackat dit framskärmar med över 85mm mer bredd för fläskiga däck...de rymmer 315 men jag nöjer mig nog med 295ish. Inpassningen gick hyfsat med tanke på priset och det är ju en racer så vafan! På bilden sitter 235or med 25mm spacer bara för att visa vad dom sväljer...även positiv camber då den är såpass mycket lättare numera att dämparna inte sätter sig en centimeter Oo Dock ser dom ut som skit och har usla aerodynamiska egenskaper så det blir att göra om dom med ventilation både på toppen och i bakkant vid dörrarna.....något åt detta hållet kommer det bli Motorn är i för sista inpassning samt inmätning av kardan och provmontering av spakställ och startmotor, nu är den ur igen då slipningsarbetet är påbörjat, i samband med detta fick jag damp och slet ut hela original kabelhärvan och jag kommer bygga en ny från scratch. Här syns hur långt bak motorn verkligen sitter, det ända som kommer att sitta utanför kvadraten som de 4 fjäderbens centrumen bildar är kylaren, intercoolern, lycktor samt ljuddämpare. Denna lilla godbit dök upp på posten...tack SMR för en smidig affär! Nu återstår problemet med att besluta sig för en turbo....jag kommer placeras i PRO så effekten är ju fri....rent spontant är jag sugen på en efr9180 men eftersom de bra avgashusen (läs enorma) är twin scroll så ställer det till det, aggregatet klarar även bara ca 650-700hk men det kanske räcker på 1000-1100kg bil... _________________ Joachim Hällblad |
|
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 3-rotor Timeattack,Fälgar samt catch-tank | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (33808 totalt) |