Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur skyddar man aluminiumgängor?
5 besök senaste veckan (3378 totalt)
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare

Hej!

Min bil har brembobromsar som består av aluminium och dessa är gängade i aluminiumet. Nu är det så jävligt att de är kända för att ha känsliga gängor och jag har redan varit med om att gängorna följde med skruven ut på ena oket. Kan man smörja med något magiskt medel för att hindra dessa problem?
Jag anar att det kan bero på korrosion och att de reagerar med skruvarna som antagligen är mestadels järn.

Tack på förhand

/Erik

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Hur skyddar man aluminiumgängor?

Erik Nilsson skrev:
Hej!

Min bil har brembobromsar som består av aluminium och dessa är gängade i aluminiumet. Nu är det så jävligt att de är kända för att ha känsliga gängor och jag har redan varit med om att gängorna följde med skruven ut på ena oket. Kan man smörja med något magiskt medel för att hindra dessa problem?
Jag anar att det kan bero på korrosion och att de reagerar med skruvarna som antagligen är mestadels järn.

Tack på förhand

/Erik

Tex Loctite har inte bara skruvlåsning, de har även 'antisieze' guckor också. Jag hade nog valt en skruvlåsning för att inte riskera en skruv som lossnar.

Har olyckan varit framme är det väl en insatsgänga som kanske kan få fart på oket igen.

Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re: Hur skyddar man aluminiumgängor?

Rolle Scirocco skrev:
Erik Nilsson skrev:
Hej!

Tack på förhand

/Erik

Tex Loctite har inte bara skruvlåsning, de har även 'antisieze' guckor också. Jag hade nog valt en skruvlåsning för att inte riskera en skruv som lossnar.

Har olyckan varit framme är det väl en insatsgänga som kanske kan få fart på oket igen.

Låsning känns elakt då gängorna är taskiga som de är, eller tänker jag fel?
Får kika på deras anti sieze-sortiment

Har insatsgängor i högra framoket redan, men håller på att bråka med det vänstra nu. Något jättenojig

Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

På Eliser rekommenderas Duralac (http://www.intek-uk.com/duralac_compound_dtd-369b.html), främst vid anliggande ytor mellan stål och alu-komponenter, men enl. marknadsföringbulleten så ska det funka på gängor med.

Kungälv
Här sen Jun 2012

Menar du gängorna som håller ihop halvorna?
Jag har vanliga typ "big red" 4kolvs Brembo, den magiska pastan som jag använt är vanlig alupasta.
Har inte haft något problem än så länge, inget ärg eller äckelpäckel när jag demonterat nu 2-3 år senare.

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Vanlig motorolja funkar annars hyfsat att ha på gängorna på bultarna, beprövat knep på alu. Men den bör hålla ganska hög viskositet, då vill den ligga kvar lättare och bilda ett förband.
Typ 15w50 funkar bra

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ett väldigt tunt lager med aluminiumpasta kanske?

BMW 330i -05
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Losgard skrev:
Menar du gängorna som håller ihop halvorna?
Jag har vanliga typ "big red" 4kolvs Brembo, den magiska pastan som jag använt är vanlig alupasta.
Har inte haft något problem än så länge, inget ärg eller äckelpäckel när jag demonterat nu 2-3 år senare.

Avser skruvarna som håller oket mot spindeln
Många verkar förespråka alu-pasta, så det är väl det man får köra med.

Jävla idioti att köra med aluminiumgängor

Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re:

Erik Nilsson skrev:
Jävla idioti att köra med aluminiumgängor
Flygindustrin insåg redan på 30-talet att man vill ha en insats i stål som förstärkning i aluminiumgängor redan från fabrik. Idag mest känt under namnet "Helicoil", även om vi utanför flyget inte brukar ta till dom förrän efter vi lyckats sabba originalgängan.

5 besök senaste veckan (3378 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande