Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Megabusa, skall påbörjas -04 | 1, 2, 3 >> 14237 besök totalt |
Då var motorn inköpt, skall upp till stockholm inom dom närmsta veckorna och titta på en bil "in live".
om allt går vägen så blir bilen beställd under augusti och bygget kommer igång i sep/okt. Det blir en högerstyrd racepreppad/gatreggad megabusa. om allt går vägen och tiden räcker till, så är man på bana nästa säsong. _________________ Micke Aspving |
||
Förresten, vad får man ge för en sån morot & växellåda?
(Har en liten dröm om att bygga en lättvikts-Europa. Avgjuten (tunn) kaross och MC-motor) Hur gör man med backväxel, går det med en elmotor eller nåt? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Jo, motorn kostade inte så mycket iom att jag är i mc-branschen (kraschhoj). Det finns en kul sida http://www.zcars.org.uk/mini/mini_ma Tanken var först att bygga något liknande, men det är nog inte lika ekonomiskt försvarsbart att ge sig på det. Megabusan lär man får tillbaka lite av pengarna den dagen man man "tröttnat" på den. Sedan finns det ju möjligheter att "tvångsmata" så den får lite mer ös. Idag kör jag omkring med en hoj med turbo (285hk på bakhjulet) så ALLT man provkör nu står i princip still om man nu jämnför. _________________ Micke Aspving |
||
Hej igen. Mycket intressanta bilder. Jag trodde inte man brukade behålla kedjedriften när man stoppade dem i bilar, men det kan man alltså tydligen.
Men hur skall du göra med backväxeln? och vad skulle jag få ge för en kraschhojsmotor & låda ungefär? Är din 285hk-maskin också en Hajabusa? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Men hur skall du göra med backväxeln?
> Westfield har tagit fram en backväxel som drivs av motorn när ettans växel ligger i, annars kan man använda en elmotor som kopplas in om man nu vill backa. och vad skulle jag få ge för en kraschhojsmotor & låda ungefär? >Jag har en kraschad kawasaki 900-98 ca:140hk som är till salu för 30000kr det är en komplett hoj (kåpor och div. grejer sönder).Det är vad som finns just nu, men säsongen är ju inte över, så det lär ju komma in fler hojar. Är din 285hk-maskin också en Hajabusa? >Nej, jag kör yamaha fazer 1000, lite ombyggd. ( Det är gött drag i den, ligger man på 6:e växeln i 200km/tim och gasar så går den upp på bakhjulet ) _________________ Micke Aspving |
||
Länk: http://www.roadster.se/
_________________ Micke Aspving |
||
och vad skulle jag få ge för en kraschhojsmotor & låda ungefär?
>Jag har en kraschad kawasaki 900-98 ca:140hk som är till salu för 30000kr det är en komplett hoj (kåpor och div. grejer sönder).Det är vad som finns just nu, men säsongen är ju inte över, så det lär ju komma in fler hojar. USCH! Det var dyrt för en gammal motor, och jag gissar att Hayabusan blir ganska mycket dyrare Då får det nog bli Renault i fortsättningen med. Motorn är relativt lätt, 75kg, och ger med R5 Turbo2-trim bortåt 400 hk. Min trimmade sugis ger dock bara 170 hk. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Det där blev jag inte ett dugg klokare på, är det inte lättare att skriva ett svar än att länka? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
kolla här så finner du mer info... http://www.roadster.se/roadster.html _________________ MackeMaehlum |
||
En Renault 5 turbo 2 e inte som en vanlig R5:a.... Där e en del skillnader... |
||
DJ > 30000kr är för hela hojen, vi kan ju se vad som kommer in under sommarn/hösten.
Annars så liger en kompl. morot på ca:15000kr. MaZ > Det var inte för att vara oförskämd som jag endast skrev länken, tyckte att det skulle vara enklare att läsa ur källan istället. _________________ Micke Aspving |
||
oj oj oj:
"SPECIFIKATIONER Westfield Megabusa Racingversionen: Vikt: 420kg Motor: Suzuki Hayabusa 1363cc, DOHC 16-ventilers, 4-cylinder vätskekyld med insprutning, torrsump. 13,5:1 kompression. Yoshimura racekam 6 växlad sekvensiell växellåda integrerad med motorn. Backväxellåda. Kardandrift. Quaife diff. med lägsta utväxling 3,54:1 " 420kg Sedan så räcker det ju med Hayabusans orginal (180?) hk! Ge mig ge mig _________________ Rachid Rachid |
||
Ahh, det lät genast mycket bättre. Hmmmm.... Lättprojekt vore kul. Förresten, hur gör du med vikt/effektförhållandet vid registreringen. Ljuger? 200 liter spolarvätskebehållare? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Det finns strypningssatser att köpa och då får man med ett intyg som vad effekten är med den satsen, ca:90hk + lite bly placerat på vissa strategiska platser.
Sbp godkänner det intyget, sen är det ju upp till mig OM jag VILL behålla stypningarna efter besiktningen. Jag känner Peter på GIK Turboteknik så han kan säkert hjälpa till när man vill uppgradera motorn. _________________ Micke Aspving |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Megabusa, skall påbörjas -04 | 1, 2, 3 >> 14237 besök totalt |