Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Urspårad tråd om 911 o lite BMW (splittad)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3492 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Nu kan jag inte vara tyst längre, jag hade tänkt hålla mig borta från denna tråden då vissa tror att jag rent av är fanatiskt i min hobbydyrkan

Detta är inget val man kan göra baserat på tester, siffror och vad andra tycker - Det finns BARA ett sätt, det är att prova båda bilarna och skapa sig en egen uppfattning.

Så länge vi inte blandar in 968:an och pengar så tar jag M3:a, kanske inte så förvånande, men jag tänker förklara varför.

Jag är, liksom Mäkinen, sugmotorfetischist. Den gasrespons som finns i S14 motorn med sina separata spjäll osv, den måste upplevas. En högvarvig 4:a, byggd som en racemotor, ser ut som en racemotor och den går som en racemotor, är något som är svårt att vänja sig av med. Jag bryr mig väldigt lite om accelerations siffror, varvtider osv, för min del handlar det om den totala upplevelsen, och i min värld så är det kraftiga minuspoäng för turbo-lag osv, sen har M3:an ett löjligt roligt chassi redan original

968 däremot

Då min vapenbroder sagt det som behöver sägas väljer jag att bara hålla med.

om du, Niclas, sedan hade hört mina uttalande angående BMW under gångna helgen hade du satt ditt uttalande i halsen angående mitt för BMW... (Fråga här, det kanske finns ngn som kan skvallra... )
Jag kom fram till att jag är nog mer och mer E30-fantast. Med det kommer ganska naturligt M3:an på första plats. Det handlar inte om bästa bilen so Johan säger, det handlar om vad man är ut efter och vad hjärtat slår lite extra för. Jag känner folk som anser att SAAB 96 tvåtakt är världens bästa racingbil...och dom menar detta på fullt allvar! Bara kul tycker jag.

Överst på "villha"-listan står dock en Cooper S efter gårdagens testfärd i en sådan. Den bilen har det jag baserar mina bilval på i överflöd. KÖRGLÄDJE! Sådant kan inte mätas i hk, 0-100 osv osv. utan måste upplevas bakom spakarna. Dock inte sagt att andra bilar än BMW saknar detta. Absolut inte. Jag mer eller mindre hatar(de) framhjulsdrift och överladdning tidigare...Cooper S har omvänt mig. Och i viss mån en 9-3 i racerskrud då...

Efter samtal till min teamchef var förhandlingarna i full gång på en 9-3 Aero 4x4 som bruksvagn! För hos BMW byggs det f*n inte mkt skoj numera...iaf inte designmässigt. (MINI undantaget på båda punkterna.) Väntar ivrigt på 1-serien och om den kan bli en körmaskin.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

AL skrev:
....
För hos BMW byggs det f*n inte mkt skoj numera...iaf inte designmässigt. (MINI undantaget på båda punkterna.) Väntar ivrigt på 1-serien och om den kan bli en körmaskin.

Men... men... en M3 SMG2 :woot: :woot: VIIIIIIIIIIIIIIILL ha!!!!!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
AL skrev:
....
För hos BMW byggs det f*n inte mkt skoj numera...iaf inte designmässigt. (MINI undantaget på båda punkterna.) Väntar ivrigt på 1-serien och om den kan bli en körmaskin.

Men... men... en M3 SMG2 :woot: :woot: VIIIIIIIIIIIIIIILL ha!!!!!

Som sagt "inte mkt", men nga modeller lyckas dom ju med fortfarande... M3 SMG II är thumbs up på alla vis!

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:

Du har inte kört E46 M3 eller Z8 va?
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:

Den bilen har det jag baserar mina bilval på i överflöd. KÖRGLÄDJE! Sådant kan inte mätas i hk, 0-100 osv osv. utan måste upplevas bakom spakarna. Dock inte sagt att andra bilar än BMW saknar detta. Absolut inte.

Det verkar som att du aldrig kört en gammal 911 luftkyld 911? Inte snabbast, bäst balans och så, men charmigast. Leendet går från öra till öra oavsett om det går i 20 eller 230. I varje fall på mig. Nu har jag bara kört en 964 C4 targa som mangus så hårt dömde ut i C2 vs C4 tråden. Så då kan ni ju förstå att jag är frälst....

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

DanielB skrev:
AL skrev:

Den bilen har det jag baserar mina bilval på i överflöd. KÖRGLÄDJE! Sådant kan inte mätas i hk, 0-100 osv osv. utan måste upplevas bakom spakarna. Dock inte sagt att andra bilar än BMW saknar detta. Absolut inte.

Det verkar som att du aldrig kört en gammal 911 luftkyld 911? Inte snabbast, bäst balans och så, men charmigast. Leendet går från öra till öra oavsett om det går i 20 eller 230. I varje fall på mig. Nu har jag bara kört en 964 C4 targa som mangus så hårt dömde ut i C2 vs C4 tråden. Så då kan ni ju förstå att jag är frälst....

mvh
Daniel

För mig är en luftkyld 911 the way to go, har själv en, de väger inte speciellt mycket men effekten kan mätas i ardennerhästar inte ponnyer som Dahlbäckarn ofta vill påstå.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Är jag konstig som inte kan med ljudet från en boxermotor? Annars är 911 en trevlig bil!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002

DanielB skrev:
AL skrev:

mvh
Daniel

Jag har en arbetskamrat som har en röd välvårdad 911 Carrera från 1977 och jag kan inte annat än säga att den får en att dra på smilbanden ordentligt. Har kört den några gånger och fastän det är som att jämföra äpplen och päron (911 vs 944) så är 911:an sååå underbar! Porsche 911 (nittiotalare) är min drömbil sedan långt tillbaks men man måste ju något att längta efter

Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
johann skrev:
AL skrev:

Jag upprepar: Det FINNS fortfarande bilar som tilltalar hos BMW...

Just nämnda modeller har inte testats...ännu...
När ställer ngn sin E46 M3:a till förfogande?

Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002

Sörpan skrev:
Är jag konstig som inte kan med ljudet från en boxermotor? Annars är 911 en trevlig bil!

Dom har ett säreget ljud, ett fantastikst ljud! För ett otränat öra kan nog boxermotorn låta som om den håller på att skära...

Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
DanielB skrev:
AL skrev:

mvh
Daniel

Tyvärr inte än! Men jag ser fram emot det...skulle tro att en "bångstyrig 11" kan tilltala ordentligt. Gammla 02:or är inte heller så diskreta på halt underlag och det är ju bland det roligaste som finns! :up: :racesmile

Får helt enkelt se till att börja umgås med folk som äger rätt bilar så man kan få prova vilken man ska köpa... ;) :hey:

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
johann skrev:
AL skrev:

Jag upprepar: Det FINNS fortfarande bilar som tilltalar hos BMW...

När ställer ngn sin E46 M3:a till förfogande?

Jag såg det, det var ett fall av multitasking med taskig prioritet från min sida.

Förfogande? *visslar*
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
johann skrev:
[
Förfogande? *visslar*

Kan ha överseende med din upprepning om förfogande i din värld är detsamma som i min... "Förstahandsupplevelse"...av en M3 E46... Ska säga en med lite Kellernestrim?

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Då var det -varning igen då!
Man är hopplös!

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Åter till ämnet då, Peeter har väl kört flera versioner av 944 såväl som E30 M3. Kan vi få ett utlåtande?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
johann skrev:
Åter till ämnet då, Peeter har väl kört flera versioner av 944 såväl som E30 M3. Kan vi få ett utlåtande?

Det var en vettig idé!

Då kan vi ju få lite förstahandsinfo från en icke märkesblind person...kanske.

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Ett erkännande:
Jag har sneglat på M3 E46. Helst en röd...

I pris/prestanda slår den ju allt Porsche har tillverkat sedan 996-an kom.
Det som håller mig kvar inom Porsche tills vidare är, förutom inköpspriset
som naturligtvis spelar in, enbart klubbverksamheten.

Nu vill vi att Johann graderar sina Porschefavoriter, 1 till 5!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:

JA!! Hehehe, du borde gå i terapi!

Jag tror jag förstår vad du menar. Det är lite udda, men du lär dig gilla det om du utsätts för det! Lyssna lite på några racetrimmade porschar så blir du frälst. I någon av ringen videona som dök upp på forumet nyligen, vet inte om det var den filmad från en engelsk M3E46 eller den från en Elise som kraschade, så körs denna om av en gul porsche som låter
wunder schön! thumbs up

EDIT: Så ruskigt OT att dra in 911:or, sorry!

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

DanielB skrev:
AL skrev:

mvh
Daniel

Ååååååhhhhh min gamla 1970....

EDIT: Hhrrmmmm.... Oj.... hoppsan. 944 var det ja! Tebax till ämnet

Insjön
Här sen Dec 2002

Den unika känslan med lätt framvagn vid gaspådrag o höga farter är en tillvänjningsfråga också.

Men i det stora hela så är en 911:a från 73 uppåt en trevlig sportbil som är lättmeckad tycker jag, hela fronten kan plockas bort med 8 bultar till exempel.

En 944:a har man inte haft möjlighet att prova men misstänker att det är en högst trevlig maskin.

Stockholm
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:
Ett erkännande:
Jag har sneglat på M3 E46. Helst en röd...

I pris/prestanda slår den ju allt Porsche har tillverkat sedan 996-an kom.
Det som håller mig kvar inom Porsche tills vidare är, förutom inköpspriset
som naturligtvis spelar in, enbart klubbverksamheten.

Nu vill vi att Johann graderar sina Porschefavoriter, 1 till 5!

Racebilar:

917/30
911 Carrera 2.7 RSR
996 GT1
993 GT1
962

"Gatbilar":
996 GT2
996 GT3
996 Turbo
993 GT2
993 RS
Citera
Allmänt banåkaforum
Urspårad tråd om 911 o lite BMW (splittad)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande